Page 28 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 28

YENİLENEN

                 TARİH DERSİ ÖĞRETİM


                 PROGRAMI ÜZERİNE

                 Prof. Dr. Selahattin KAYMAKCI



                    TARİH DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI’NIN TEMEL AMACI; İNSANI VE
                     ONUN FAALİYETLERİNİ GEÇMİŞ-BUGÜN-GELECEK BAĞLAMINDA
                  ANLAMLANDIRABİLMEK İÇİN GEREKLİ BİLGİ, BECERİ VE DEĞERLERLE
                      DONANMIŞ TARİH OKURYAZARI BİREYLER YETİŞTİRMEKTİR.


                 Günlük  hayatta  sıklıkla  geçmişe  du-  ederken, ünlü İngiliz tarihçi Edward
                 yulan  özleme  şahit  oluyoruz.  Genç-  Hallett  Carr’a  göre  ise  tarih  “bugün
                 ler de yaşlılar da “geçmiş, eski, önce”   ile geçmiş arasında bitmeyen bir diya-
                 gibi tabirler üzerinden gördüklerine,   logdur.”  Öte  yandan  Mübahat  Kütü-
                 duyduklarına, hissettiklerine ve yaşa-  koğlu’na göre tarihçi gerçeği çizmeye
                 dıklarına  yönelik  birtakım  yorumlar   çalışan bir ressam, Marc Bloch’un ifa-
                 geliştiriyor ve söylemler ifade ediyor.   desiyle masallardaki çocuk yiyen dev,
                 Kısacası  kendilerine  göre  önemli  ol-  insan  etinin  kokusunu  aldığı  yerde
                 duğunu  düşündüklerini  inşa  ediyor.
                                                    avın olduğunu bilen kişidir. Cumhuri-
                 Tıpkı  tarihçiler  gibi…  Aradaki  fark
                                                    yetimizin banisi Gazi Mustafa Kemal
                 birinin  geçmişle  diğerinin  ise  kanıt-
                                                    Atatürk’e göre tarihçi ise tarih yapa-
                 la  uğraşması;  birinin  bildiği  kadar,
                                                    nın  eylemlerini  çarpıtmadan  doğru
                 diğerinin  ise  bilimsel  yollarla  bu  işi   bir şekilde yazan kişidir.
         DOSYA   yapması. İnanmak inanmamak, güve-  Hiç kuşkusuz tarih ve tarihçi kadar ta-
                 nip güvenmemek ise dinleyicilere ve
                 okurlara kalıyor. Bunu başkasına an-  rihin öğretilmesi de önemli bir mev-
     26          latmak ve başkasına öğretmek ise işin   zudur.  Ülkemizde  modern  anlamda
                 farklı bir boyutu olan aktarımı ortaya   tarih  öğretiminin  başlangıcı  1869
                 çıkarıyor.                         yılında kabul edilen Maarif-i Umumi-
         İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ  rihin ne’liği uzun zamandır üzerinde   1869 yılından 2024 yılına kadar ge-
                                                    ye  Nizamnamesi  ile  gerçekleşmiştir.
                 Üzerinde herkesin bir fikri olduğu ta-
                                                    çen süreç içerisinde yaklaşık 155 yıl-
                 tartışılagelen  konular  arasındadır.
                                                    dır Türk Eğitim Sistemindeki varlığını
                 Merhum  tarihçilerimizden  Zeki  Veli-
                                                    devam  ettirmektedir.  Millî  şairimiz
                 di  Togan  tarihi  “olayların  gelişmesi,
                                                    Mehmet Akif Ersoy Safahat’ta tarihin
                 hatta  madde  ve  eşyanın  geçmişi  ve
                                                    niçin öğretildiğini şu dizelerle özetle-
                 bugünkü durumundan bahseden her
                                                    miştir:
                 yazı  ve  her  hikâye”  şeklinde  ifade
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33