Page 28 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 28
YENİLENEN
TARİH DERSİ ÖĞRETİM
PROGRAMI ÜZERİNE
Prof. Dr. Selahattin KAYMAKCI
TARİH DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI’NIN TEMEL AMACI; İNSANI VE
ONUN FAALİYETLERİNİ GEÇMİŞ-BUGÜN-GELECEK BAĞLAMINDA
ANLAMLANDIRABİLMEK İÇİN GEREKLİ BİLGİ, BECERİ VE DEĞERLERLE
DONANMIŞ TARİH OKURYAZARI BİREYLER YETİŞTİRMEKTİR.
Günlük hayatta sıklıkla geçmişe du- ederken, ünlü İngiliz tarihçi Edward
yulan özleme şahit oluyoruz. Genç- Hallett Carr’a göre ise tarih “bugün
ler de yaşlılar da “geçmiş, eski, önce” ile geçmiş arasında bitmeyen bir diya-
gibi tabirler üzerinden gördüklerine, logdur.” Öte yandan Mübahat Kütü-
duyduklarına, hissettiklerine ve yaşa- koğlu’na göre tarihçi gerçeği çizmeye
dıklarına yönelik birtakım yorumlar çalışan bir ressam, Marc Bloch’un ifa-
geliştiriyor ve söylemler ifade ediyor. desiyle masallardaki çocuk yiyen dev,
Kısacası kendilerine göre önemli ol- insan etinin kokusunu aldığı yerde
duğunu düşündüklerini inşa ediyor.
avın olduğunu bilen kişidir. Cumhuri-
Tıpkı tarihçiler gibi… Aradaki fark
yetimizin banisi Gazi Mustafa Kemal
birinin geçmişle diğerinin ise kanıt-
Atatürk’e göre tarihçi ise tarih yapa-
la uğraşması; birinin bildiği kadar,
nın eylemlerini çarpıtmadan doğru
diğerinin ise bilimsel yollarla bu işi bir şekilde yazan kişidir.
DOSYA yapması. İnanmak inanmamak, güve- Hiç kuşkusuz tarih ve tarihçi kadar ta-
nip güvenmemek ise dinleyicilere ve
okurlara kalıyor. Bunu başkasına an- rihin öğretilmesi de önemli bir mev-
26 latmak ve başkasına öğretmek ise işin zudur. Ülkemizde modern anlamda
farklı bir boyutu olan aktarımı ortaya tarih öğretiminin başlangıcı 1869
çıkarıyor. yılında kabul edilen Maarif-i Umumi-
İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ rihin ne’liği uzun zamandır üzerinde 1869 yılından 2024 yılına kadar ge-
ye Nizamnamesi ile gerçekleşmiştir.
Üzerinde herkesin bir fikri olduğu ta-
çen süreç içerisinde yaklaşık 155 yıl-
tartışılagelen konular arasındadır.
dır Türk Eğitim Sistemindeki varlığını
Merhum tarihçilerimizden Zeki Veli-
devam ettirmektedir. Millî şairimiz
di Togan tarihi “olayların gelişmesi,
Mehmet Akif Ersoy Safahat’ta tarihin
hatta madde ve eşyanın geçmişi ve
niçin öğretildiğini şu dizelerle özetle-
bugünkü durumundan bahseden her
miştir:
yazı ve her hikâye” şeklinde ifade