Page 29 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 29

"Geçmişten adam hisse kaparmış... Ne   •  Öğrencilere  deneyim  ve  bilimsel
              masal şey!                            düşünme becerilerini kazandırmak
              Beş bin senelik kıssa, yarım hisse mi   için tarih öğretimi
              verdi?                             •  Tarihle ilgili temel kavramların öğ-
              “Târîh”i “tekerrür” diye ta’rîf ediyorlar;  retimi için tarih öğretimi
              Hiç ibret alınsaydı, tekerrür mü ederdi?"
                                                 •  Dil  becerilerini  ve  boş  zamanları
              İngiliz filozof ve tarihçi Robin Geor-  değerlendirmek için tarih öğretimi
              ge  Collingwood  Tarih  Tasarımı  adlı
                                                 Ülkemizde  ilk  okutulmaya  başladığı
              eserinde  tarih  ne  içindir  sorusunu
                                                 zaman diliminden itibaren tarih dersi
              insanın  kendisi  için  olduğu  şeklinde
                                                 ve öğretimine yönelik birtakım çalış-
              cevaplamış, tarihin değerinin insanın
                                                 malar  yapılmıştır.  Bu  kapsamda  en
              ne yaptığını, böylece insanın ne oldu-
                                                 çok  öne  çıkanlar  müfredat/öğretim
              ğunu öğretmesinden kaynaklandığını   programı  ve  ders  kitapları  olmuştur.
              ifade etmiştir. Öte yandan Tarih Öğre-  Hatta Kıymetli Hocam Prof. Dr. Bah-
              timinde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar   ri Ata’nın ifadesiyle 1924’ten  1998’e
              adlı  eserinde  Kıymetli  Hocam  Prof.   kadar tarih dersi öğretim programları
              Dr. İsmail Hakkı Demircioğlu ise tarih   ortalama her 3,5 yılda bir gözden ge-
              öğretiminin  amaçlarını  şöyle  sırala-  çirilmiştir. 21. yüzyılda ise ders 2024
              mıştır:                            yılına gelinceye kadar üç resmi prog-
                                                 ram  geliştirme/güncelleme  çalışma-
              •  Tarihsel  bilgi,  toplumsal  değerler
                                                 sıyla karşı karşıya kalmıştır. Bu kap-
                ve kültür aktarımı için tarih öğre-
                                                 samda en son değişiklik 2024 yılında
                timi
                                                 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsa-
              •  Geçmiş ve bugünü anlamak için ta-  mında gerçekleştirilmiştir.
                rih öğretimi
                                                 Hiç kuşkusuz tarih öğretimine yöne-
              •  Mevcut ideolojik yapının benimse-  lik yapılan her değişimin bir gerekçesi
                tilmesi ve kimlik gelişimi için tarih   vardır. Bu bağlamda 2024 yılında uy-
                öğretimi                         gulanmaya başlanan Ortaöğretim Ta-
                                                                                           DOSYA



                                                                                          27


                                                                                           İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34