Page 29 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 29
"Geçmişten adam hisse kaparmış... Ne • Öğrencilere deneyim ve bilimsel
masal şey! düşünme becerilerini kazandırmak
Beş bin senelik kıssa, yarım hisse mi için tarih öğretimi
verdi? • Tarihle ilgili temel kavramların öğ-
“Târîh”i “tekerrür” diye ta’rîf ediyorlar; retimi için tarih öğretimi
Hiç ibret alınsaydı, tekerrür mü ederdi?"
• Dil becerilerini ve boş zamanları
İngiliz filozof ve tarihçi Robin Geor- değerlendirmek için tarih öğretimi
ge Collingwood Tarih Tasarımı adlı
Ülkemizde ilk okutulmaya başladığı
eserinde tarih ne içindir sorusunu
zaman diliminden itibaren tarih dersi
insanın kendisi için olduğu şeklinde
ve öğretimine yönelik birtakım çalış-
cevaplamış, tarihin değerinin insanın
malar yapılmıştır. Bu kapsamda en
ne yaptığını, böylece insanın ne oldu-
çok öne çıkanlar müfredat/öğretim
ğunu öğretmesinden kaynaklandığını programı ve ders kitapları olmuştur.
ifade etmiştir. Öte yandan Tarih Öğre- Hatta Kıymetli Hocam Prof. Dr. Bah-
timinde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar ri Ata’nın ifadesiyle 1924’ten 1998’e
adlı eserinde Kıymetli Hocam Prof. kadar tarih dersi öğretim programları
Dr. İsmail Hakkı Demircioğlu ise tarih ortalama her 3,5 yılda bir gözden ge-
öğretiminin amaçlarını şöyle sırala- çirilmiştir. 21. yüzyılda ise ders 2024
mıştır: yılına gelinceye kadar üç resmi prog-
ram geliştirme/güncelleme çalışma-
• Tarihsel bilgi, toplumsal değerler
sıyla karşı karşıya kalmıştır. Bu kap-
ve kültür aktarımı için tarih öğre-
samda en son değişiklik 2024 yılında
timi
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsa-
• Geçmiş ve bugünü anlamak için ta- mında gerçekleştirilmiştir.
rih öğretimi
Hiç kuşkusuz tarih öğretimine yöne-
• Mevcut ideolojik yapının benimse- lik yapılan her değişimin bir gerekçesi
tilmesi ve kimlik gelişimi için tarih vardır. Bu bağlamda 2024 yılında uy-
öğretimi gulanmaya başlanan Ortaöğretim Ta-
DOSYA
27
İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ