Page 38 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 38
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
OTURUM II
ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ
SORU 1: Ortaöğretim öğretmenleri için hangi mesleki gelişim fırsatları mevcuttur ve bunlar
nasıl geliştirilebilir? İngilizce öğretmenleri olarak ihtiyaç duyduğunuz konularda hizmet içi
eğitim imkanlarına erişimde zorluk yaşıyor musunuz?
CEVAP 1: Öğretmen yetiştirme lisans programları, teorik anlamda gerekli bilgi ve beceriyi
sunmaktadır. Fakat, alanda, aktif rol alma konusunda daha fazla çalışma yapılması
gerekmektedir. Üniversitelerin ilgili lisans bölümünden yeni mezun öğretmenlerin sınıf
yönetimi, konuyla ilgili doğru etkinliği gerçekleştirme, etkili zaman yönetimi, materyal
geliştirme, ölçme değerlendirme faaliyetlerini süreç ve sonuç odaklı yürütmekte zorlandıkları
deneyimlenmektedir. Sıkıştırılmış bir şekilde alınan formasyon eğitimlerinin öğrencinin ilgi
ihtiyaç ve gereksinimlerini karşılayacak düzeyde olmadığı ortadadır.
Özellikle eğitimin son 2 yılında, devlet okullarından öğretmenlerle buluşmalar, sınıf içi
gözlem ve ders işleme faaliyetleri arttırılmalıdır. Öğretmen adaylarının, okulda onları ne gibi
zorluk ya da engellerin beklediğini bilerek ve bunlara karşı hazırlıklı olarak işe başlamaları ile
öğretmenlerin de mesleki doyum, özgüven, ruhsallığı gibi konularda desteklenmesine olanak
sağlanmalıdır.
MEB, özel kurumlar ve çeşitli organizasyonlar tarafından öğretmenler için mesleki
gelişim fırsatları sunulmaktadır. ÖRAV, ÖBA platformu, English Together Projesi, CEFR, D-
AOBM Tamamlayıcı Cilt Eğitimi, İstanbul Öğretmen Akademileri ve İstanbul Öğretmen
Atölyeleri-Lisan Atölyeleri bu alanda eğitim vermekte olan oluşumlardır. Bu tarz çevrimiçi ve
yüz yüze devam eden çalışmalar öğretmenlerin mesleki gelişimine katkı sağlamaktadır. Fakat
bu eğitimlerin konu yelpazesinin arttırılması gerekmektedir.
Mesleki gelişim çalışmaları gönüllülük esasına göre ilerlemektedir. Bu da genele
ulaşmakta sınırlı kalınmasına neden olmaktadır. Kademelere göre; ilkokul, ortaokul ve lise için
farklılaştırılmış eğitimlerin sayısı yetersizdir. Devlet okullarında görev yapan öğretmenler
gerek iş yükü, evrak hazırlama gerek öğrenci-okul içi durumlarla çok fazla meşgul olmakta,
müfredatı yetiştirmek adına mesleki ve akademik dünyadaki gelişmelerden uzak
kalabilmektedir. Bu nedenle webinarlar aracılığıyla mesleki gelişim fırsatları desteklenmelidir.
EBA’da yeni eklenen webinarların başarılı olduğundan hareketle bu tür webinarların eğitim
teknolojileri, güncel öğretim yöntemleri gibi, değişik konularda çeşitliliğinin artırılarak hizmete
sunulmasının gerekliliği açıktır. Örneğin eğitim teknolojileri gibi buna benzer güncel
içeriklerin öğretmenlerin erişimine açılması gerekmektedir.
Mesleki gelişim olanaklarından daha çok gönüllü öğretmenler faydalanmaktadır. Bu
tür fırsatların daha geniş kitlelere ulaşabilmesi açısından bütün öğretmenlerin erişebileceği bir
platform oluşturulmalı ve bütün öğretmenler bu eğitimlere, mesleğe başladığı andan itibaren
merkezi sistemden dahil edilmelidir. Bu eğitimler öğretmenlerin dil eğitimi konusundaki
38