Page 36 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 36
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
bölgeden bölgeye, şehirden sehere ve hatta ilçeden ilçeye farklılık göstermektedir. Bu
nedenle hazırlık eğitimi veren liselerde genele göre hazırlanan programlar yetersiz
kalmaktadır. Bu liseler Türkiye’de 1%’lik dilime giren öğrenciler arasından alım yapmaktadır.
Ortaöğretimde yabancı dil eğitimi için hazırlanan program bu liselerde öğrenim gören
öğrencilerin beceri ve yeteneklerine hitap etmemektedir.
Ortaöğretim Yabancı Dil Eğitim Programı; eğitim felsefesi, hedefleri ve amaçları hem
evrensel düzeyde hem de lokal öğretim ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde, hazırlık eğitimi veren
liseleri göz önünde bulundurarak, yeniden düzenlenmelidir. Hazırlık eğitimi veren liselerin
öğrenci profili göz önünde bulundurularak, bu liselerin gereksinimlerini karşılayacak şekilde,
öğrencilerin 21. yy becerilerine sahip, dünya vatandaşı olma bilincine yönelik ve hedef dilin
kültürel değerlerinin de dahil edildiği bir dil öğretim programı hazırlanmalıdır.
SORU 2: Liselerde İngilizce derslerine ayrılan zaman öğrenci yeterliliğini ve başarısını nasıl
etkiliyor? Hazırlık eğitiminin yabancı dil öğrenmede katkısı ne düzeydedir?
CEVAP 2: Hazırlık sınıfı haricindeki İngilizce ders sayısı, öğrencilerin birikimlerinde yer alan
kazanım ve yetkinlikleri korumaya yeterli değildir. Hazırlık sonrası hızla azalan İngilizce ders
sayısının, öğrencilerin bazı becerilerinde, konuşma, dinleme gibi etkileşim gerektiren
yetilerinde gerilemeye neden olduğu gözlemlenmektedir. Bu da ders sayısındaki artışın
dildeki yetkinlik ve etkili öğrenme ile doğru orantılı olduğunu göstermektedir.
Hazırlık eğitimi veren liselerden mezun olan öğrenciler, yabancı dile hâkim bir şekilde
mezun olmaktadır. Bu da hazırlık sınıflarının yabancı dil ögrenmede katkısının üst düzeyde
olduğunu kanıtlamaktadır. Yabancı dil öğrenimi üzerine yapılan çalışmalarda da belirtildiği
gibi etkili ve kalıcı öğrenme ancak öğrencilerin belirli sürelerde dile yoğun olarak maruz
bırakılmasıyla gerçekleşmektedir. Dolayısıyla, hazırlık programlarının yabancı dil öğrenme
üzerinde doğrudan etkisi vardır. Bu nedenle 5. ya da 9. sınıfta yoğunlaştırılmış (haftada 21
saat) İngilizce öğrenim sınıfları oluşturulmalıdır. Bu uygulama İngilizcenin verim ve kalıcılığını
sağlamak açısından önemlidir. Hazırlık sonrası yabancı dil ders sayısı kademeli olarak
azaltılmalı böylelikle elde edilen öğrenme ve kazanımların kalıcı hale getirilmesi sağlanmalıdır.
SORU 3: Hazırlık öğrencilerine yönelik İngilizce dil derslerinde içerikle ilgili temel zorluklar
nelerdir? Sınıf içinde öğrencilerin yabancı dil pratiği yapma olanakları nasıldır? Hazırlık sonrası
sınıfların durumunu ve ihtiyaçlarını nasıl değerlendirirsiniz?
CEVAP 3: Millî Eğitim Bakanlığı’nın sunduğu kaynaklar küresel dil eğitim hedef ve
gereksinimleri tam olarak karşılamamaktadır. Müfredattaki konu ve kazanımlar tekrara
düşmektedir. Örneğin “Arkadaşlık (Friendship)” konusu ilkokul, ortaokul ve liselerde tekrar
tekrar müfredata dahil edilmektedir. Hem hazırlık eğitimi veren liselerde hem de normal
liselerde bu uygulama tematik olarak öğrenci yaş grubuna uygun değildir.
Eleştirel düşünme, teknolojinin etkin ve verimli kullanımı, yenilikçi yaklaşımlar, 21. yy
vatandaşı olma program kazanımları arasında yer almaktadır. Bununla birlikle sürdürülebilirlik
36