Page 36 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 36

Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı



               bölgeden  bölgeye,  şehirden  sehere  ve  hatta  ilçeden  ilçeye  farklılık  göstermektedir.  Bu
               nedenle  hazırlık  eğitimi  veren  liselerde  genele  göre  hazırlanan  programlar  yetersiz
               kalmaktadır. Bu liseler Türkiye’de 1%’lik dilime giren öğrenciler arasından alım yapmaktadır.
               Ortaöğretimde  yabancı  dil  eğitimi  için  hazırlanan  program  bu  liselerde  öğrenim  gören
               öğrencilerin beceri ve yeteneklerine hitap etmemektedir.


                      Ortaöğretim Yabancı Dil Eğitim Programı; eğitim felsefesi, hedefleri ve amaçları hem
               evrensel düzeyde hem de lokal öğretim ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde, hazırlık eğitimi veren
               liseleri  göz  önünde  bulundurarak,  yeniden  düzenlenmelidir.  Hazırlık  eğitimi  veren  liselerin
               öğrenci profili göz önünde bulundurularak, bu liselerin gereksinimlerini karşılayacak şekilde,
               öğrencilerin 21. yy becerilerine sahip, dünya vatandaşı olma bilincine yönelik ve hedef dilin
               kültürel değerlerinin de dahil edildiği bir dil öğretim programı hazırlanmalıdır.

               SORU  2:  Liselerde  İngilizce  derslerine  ayrılan  zaman  öğrenci  yeterliliğini  ve  başarısını  nasıl
               etkiliyor? Hazırlık eğitiminin yabancı dil öğrenmede katkısı ne düzeydedir?

               CEVAP  2:  Hazırlık  sınıfı haricindeki  İngilizce  ders  sayısı,  öğrencilerin  birikimlerinde  yer alan
               kazanım ve yetkinlikleri korumaya yeterli değildir. Hazırlık sonrası hızla azalan İngilizce ders

               sayısının,  öğrencilerin  bazı  becerilerinde,  konuşma,  dinleme  gibi  etkileşim  gerektiren
               yetilerinde  gerilemeye  neden  olduğu  gözlemlenmektedir.  Bu  da  ders  sayısındaki  artışın
               dildeki yetkinlik ve etkili öğrenme ile doğru orantılı olduğunu göstermektedir.

                      Hazırlık eğitimi veren liselerden mezun olan öğrenciler, yabancı dile hâkim bir şekilde
               mezun  olmaktadır.  Bu  da  hazırlık  sınıflarının yabancı  dil  ögrenmede  katkısının  üst  düzeyde
               olduğunu  kanıtlamaktadır.  Yabancı  dil  öğrenimi  üzerine  yapılan  çalışmalarda  da  belirtildiği
               gibi  etkili  ve  kalıcı  öğrenme  ancak  öğrencilerin  belirli  sürelerde  dile  yoğun  olarak  maruz

               bırakılmasıyla  gerçekleşmektedir.  Dolayısıyla,  hazırlık  programlarının  yabancı  dil  öğrenme
               üzerinde doğrudan  etkisi vardır. Bu nedenle 5. ya  da 9.  sınıfta yoğunlaştırılmış (haftada  21
               saat) İngilizce öğrenim sınıfları oluşturulmalıdır. Bu uygulama İngilizcenin verim ve kalıcılığını
               sağlamak  açısından  önemlidir.  Hazırlık  sonrası  yabancı  dil  ders  sayısı  kademeli  olarak
               azaltılmalı böylelikle elde edilen öğrenme ve kazanımların kalıcı hale getirilmesi sağlanmalıdır.

               SORU  3:  Hazırlık  öğrencilerine  yönelik İngilizce  dil  derslerinde  içerikle  ilgili  temel  zorluklar
               nelerdir? Sınıf içinde öğrencilerin yabancı dil pratiği yapma olanakları nasıldır? Hazırlık sonrası

               sınıfların durumunu ve ihtiyaçlarını nasıl değerlendirirsiniz?

               CEVAP  3:  Millî  Eğitim  Bakanlığı’nın  sunduğu  kaynaklar  küresel  dil  eğitim  hedef  ve
               gereksinimleri  tam  olarak  karşılamamaktadır.  Müfredattaki  konu  ve  kazanımlar  tekrara
               düşmektedir.  Örneğin  “Arkadaşlık  (Friendship)”  konusu  ilkokul,  ortaokul  ve  liselerde  tekrar
               tekrar  müfredata  dahil  edilmektedir.  Hem  hazırlık  eğitimi  veren  liselerde  hem  de  normal
               liselerde bu uygulama tematik olarak öğrenci yaş grubuna uygun değildir.


                      Eleştirel düşünme, teknolojinin etkin ve verimli kullanımı, yenilikçi yaklaşımlar, 21. yy
               vatandaşı olma program kazanımları arasında yer almaktadır. Bununla birlikle sürdürülebilirlik


                                                                                                        36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41