Page 31 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 31
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
OTURUM II
ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ
SORU 1: Ortaöğretim öğretmenleri için hangi mesleki gelişim fırsatları mevcuttur ve bunlar
nasıl geliştirilebilir? İngilizce öğretmenleri olarak ihtiyaç duyduğunuz konularda hizmet içi
eğitim imkanlarına erişimde zorluk yaşıyor musunuz?
CEVAP 1: Globalleşen dünyada, öğretmenler de çağa ayak uydurmalı ve değişen koşulları
tanıyıp onlara uyum sağlamalıdır. Bunu gerçekleştirebilmek için öğretmenler hem mesleki
gelişim hem de kişisel gelişim olarak kendini geliştirmelidir. Öğretmenlere de bu gelişimi
sağlayabilmek için fırsatlar sunulmalı ve bir teşvik sistemi getirilmelidir. Bu hizmet puanı,
başarı belgesi veya ek ders ekleme şeklinde olabilir. Özellikle branş bazında planlanan
eğitimler Eylül-Haziran, Nisan-Kasım seminer dönemlerine çekilebilmeli ve takibi
yapılabilmelidir. Ders işleyişini aksatmayacak şekilde planlanan bu eğitimler, öğretmenleri yeni
uygulamalardan haberdar edecek, bilgilendirecek ve öğretmenleri bu uygulamalara dahil
edecek şekilde sunulmalı ve uygulamalı olmalıdır. Öğretmenlerinin bu eğitimlere katılması
teşvik edilmelidir.
Hizmet içi eğitimlere ulaşma konusunda sıkıntı olmamakla birlikte, özellikle
öğretmenlerin görevli izinli olduğu, okuldaki derslerin aksadığı durumlarda idarecilerin
olumsuz tutumları öğretmenlerin mesleki gelişimlerini engelleyen bir unsurdur. Öğretmenler
idarecilerin tutumu sebebiyle bazı eğitimlere gitmemeyi tercih edebilmektedir. Yine idari
tutum sebebiyle öğretmenler eğitici eğitmeni olmak istememektedir.
SORU 2: Öğretmenlerin İngilizce öğreniminde karşılaştığı temel engeller nelerdir? Öğrenciler
arasında İngilizce iletişim kurma konusunda gözlemlediğiniz zorluklar nelerdir? Sınıfınızda dil
seviye farklılıkları öğrencilerin öğrenme sürecini nasıl etkiliyor?
CEVAP 2: Öğrencilerin yabancı dil düzeylerindeki farklılık en temel sorunlardan biridir.
Özellikle bazı ilçelerde veya bazı meslek liselerinde sınıf mevcudu çok fazladır. Bütün bunlara
ek bir de ders saatlerinin az, müfredatın fazlasıyla yoğun olması yabancı dil öğretimini
fazlasıyla zorlaştırmaktadır. Okullarının fiziki şartlarının uygunsuzluğu ayrı bir sorundur.
Öğrencilerin İngilizce dersine karşı olumsuz tutumları başlı başına bir sorundur. Önceki
yıllarda öğrenmeden sınıf geçerek biriken konular ve sınıf seviyelerinin karma oluşu
öğrencilerin öğrenemeyeceklerine dair önyargılarını beslemektedir.
Yabancı dil öğretiminde hedeflerin ve sunulan kaynakların birbiri ile uyumsuzluğu dil
öğrenme sürecini olumsuz etkilemektedir. Okullarda akran zorbalığı çok fazladır ve bu durum
derslere de yansımakta, öğrenme sürecini olumsuz etkilemektedir. Seviyeler arasındaki
belirgin farklılıklar sınıfta öğrenme sürecini olumsuz etkilemektedir. Öğrencilerin yaşadıkları
bölgelerdeki sosyo-ekonomik durumla orantılı olarak öğrencilerde belirgin bir motivasyon
düşüklüğü görülmektedir.
31