Page 28 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 28
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
Dil politikası ve müfredat geliştirme, küresel iletişim ihtiyaçlarını yansıtacak şekilde
geliştirilmişse de uygulama bazında çok temel eksiklikler ve aksaklıklar mevcuttur. Temel
yaklaşım İletişimsel Dil Öğretimi (CLT) olmalıdır. Programın uygulanma sürecindeki bazı
olumsuz unsurlar (müfredatın yoğunluğu, ders saatlerinin yetersizliği, öğretmen niteliğindeki
eksikler) İletişimsel Dil Öğretimi yönteminin uygulanmasını olanaksız hale getirmektedir.
İngilizce öğreniminde iletişim odaklı bir yaklaşım benimsemek, dilin pratik kullanımını
vurgulamak müfredatın etkinliğini artırabilir. Öğrencilere gerçek hayatta iletişim kurma
becerilerini kazandırmaya yönelik öğrenme aktiviteleri müfredatın değerini artırabilir.
Öğrencilerin gerçek hayatta İngilizceyi kullanabilmeleri için ortamlar hazırlanmalıdır.
İngilizceyi neden öğrenmeleri gerektiği, yaşamlarının her alanında işe yararlılığı hakkında
öğrencilere hatırlatmalar ve bilgilendirmeler yapılmalıdır.
Müfredat temel dil becerilerini kapsamaktadır ama uygulamada yeterli değildir. Ders
kitaplarının bu anlamda yeterli olmadığı görülmektedir. Ders kitaplarının akıllı tahta
uygulamaları ya da akıllı tahtada açılabilecek uygulama donanımları bulunmamaktadır. Ses
dosyalarının bazıları bulunmamakta, bazıları ise okullara dönem ortasında ulaştırılmaktadır.
Akıllı tahta sunumlarının kitaplarla birlikte verilmesi gerekmekte olup; (Z KİTAP) ders
materyalleri komisyonunda ana dili İngilizce olan uzmanların bulunması önem taşımaktadır.
SORU 2: Liselerde İngilizce derslerine ayrılan zaman öğrenci yeterliliğini ve başarısını nasıl
etkiliyor? Sınıf içinde öğrencilerin yabancı dil pratiği yapma olanakları nasıldır? Lise İngilizce
programı öğrencilerin kariyer hedeflerinin neresinde kalıyor?
CEVAP 2: İngilizce ders saatleri tüm kademelerde yetersizdir. Bununla beraber özellikle
Meslek Liseleri ve İmam Hatip liselerinde yabancı dile yer ayrılan 2 saat çok yetersiz
kalmaktadır. Öğretmenlerin bu yetersiz süre içinde iletişimsel İngilizce becerilerini sunma ve
uygulama imkânı çok sınırlıdır. Zaman sıkıntısı, müfredat yoğunluğu ve yeni değerlendirme
sistemi nedeniyle öğretmen ve öğrencilere çok sınırlı pratik yapma imkânı sağlayabilmektedir.
Genelde bu imkanlardan sadece motivasyonu yüksek olan öğrenciler yararlanabilmektedir.
Öğrencilerin çok azı kariyer hedeflerini İngilizce Programı doğrultusunda
şekillendirmektedir. Lise İngilizce Programının öğrencilerin kariyer hedeflerini etkileme etkisi
neredeyse yoktur. Öğrencilerin İngilizcenin gerekliliği konusunda farkındalıkları düşüktür.
SORU 3: Liselerde İngilizce derslerine ayrılan zaman öğrenci yeterliliğini ve başarısını nasıl
etkiliyor? Sınıf içinde öğrencilerin yabancı dil pratiği yapma olanakları nasıldır? Mevcut ders
süresi içinde öğrencilere dil becerilerini geliştirmeleri için yeterli fırsatlar sunabiliyor musunuz?
Ortaöğretim öğretmenlerinin İngilizce derslerinin süresi ve sıklığı konusunda endişeleri veya
önerileri var mı?
28