Page 25 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 25
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
OTURUM III
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE KAYNAKLAR
SORU 1: Öğretmenlerin değerlendirme konusunda karşılaştıkları zorluklar nelerdir? Yeni
değerlendirme sistemi ile ilgili görüşleriniz nelerdir? Öğretmenlik mesleğindeki iş yükü ile
başa çıkma konusunda yaşadığınız zorluklar nelerdir?
CEVAP 1: Millî Eğitim Bakanlığı’nın Eylül ayında yayınlamış olduğu Ölçme ve Değerlendirme
Yönetmeliği ile ortaokullarda ortak sınav yapılması kararlaştırılmıştır. Bu değişiklik bazı
çelişkileri ve sorunları da beraberinde getirmiştir. Her sınıf düzeyinde ortak sınav
yapılmamaktadır. Mevcut ölçme değerlendirme kriterlerinin akademik yılın başlangıcından
kısa bir süre önce açıklanması da öğrenci ve öğretmenlerin adaptasyon sürecini zorlaştırmıştır.
Bunun yanı sıra, ortak sınavlar öğretmenin otonom olma sürecini de göz ardı etmiştir. Ders
saatliğinin azlığı nedeniyle uygulama sınavlarının yürütülmesi esnasında öğretmenler bir
nebze tükenmişlik yaşamışlardır. İngilizce ders saatlerinin artırılmasıyla özellikle uygulama
sınavlarının değerlendirilme süreci daha sağlıklı yürütülebilir. Ders saatlerinin artırılamayacağı
durumda ise en azından öğrencilerde hedef dilde okuma/yazma becerileri ilk dönem,
konuşma/dinleme becerileri ise ikinci dönem uygulama sınavları bağlamında
değerlendirilebilir. Aynı zamanda, ülke genelinde İngilizce uygulama sınavlarında kullanılacak
ortak bir rubrik belirlenmesi ve bunun kitapçık şeklinde öğretmenlerle paylaşılması önemlidir.
Belirlenecek olan bu rubrikte sadece öğrenci-öğretmen iletişimi değil aynı zamanda öğrenci-
öğrenci iletişiminin de değerlendirme ölçütleri arasında olması beklenir. Dikkate alınması
gereken diğer bir nokta ise ders kitaplarının da öğrencilerin değerlendirildiği şekliyle
tekrardan düzenlenmesidir; çünkü sınav içerikleri öğrenme süreçleri üzerinde bir etki bırakır
ve öğrenciler ellerindeki kaynaklarda/materyallerde kendilerine sunulduğu şekilde
değerlendirilmeyi beklerler.
SORU 2: Ortaokul düzeyindeki eğitimciler, mevcut ders kitaplarının ortaokul seviyesi
öğrencilere İngilizce öğretimindeki etkinliğini nasıl algılıyorlar? Teknoloji ortaokul
öğrencilerine yönelik İngilizce öğretimine ne kadar kullanılıyor, etkili bir şekilde nasıl entegre
edilebilir? Öğretmenlik mesleğindeki iş yükü ile başa çıkma konusunda yaşadığınız zorluklar
nelerdir?
CEVAP 2: Ortaokul İngilizce ders kitaplarında etkileşimli bölümler sınırlı sayıdadır. Online ya
da yüz yüze oyun örnekleri ve grup çalışmasına teşvik edecek aktivitelere kitaplarda yer
verilebilir. Bunun yanı sıra, kitaplarda yer alan diyalogların daha gerçekçi olması inandırıcılığı
da artıracaktır. Örneğin, karşılıklı diyalogda bir kişinin telefonda kendisini ismen tanıtması ve
sonrasında aradığı kişiyi kafeye davet etmesi gerçeklikten uzaktır; çünkü telefonda kafeye
davet edebilecek kadar yakın olunan kişinin telefon rehberinde kayıtlı olması da beklenir.
Bununla beraber, EBA’da yer alan materyallerin görsel belleğe daha çok hitap edecek şekilde
tasarlanması öğrenmenin kalıcılığını artıracaktır.
25