Page 20 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 20

Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı



               aynıymış gibi aynı sınıflarda aynı içeriğe maruz kalmakta, seviye olarak diğerlerinden seviyesi
               düşük olan öğrenciler öğrenememekte, öğrenmesi gereken içerik daha da artmakta; bununla
               birlikte başarı ve motivasyon düşmekte öğrenci de dersten soğumaktadır.

               SORU 2: Ortaokul öğrencilerine yönelik İngilizce dil derslerinde içerikle ilgili temel zorluklar

               nelerdir? Sınıf içinde öğrencilerin yabancı dil pratiği yapma olanakları var mıdır? Mevcut ders
               süresi içinde öğrencilere dil becerilerini geliştirmeleri için yeterli fırsatlar sunabiliyor musunuz?
               Ortaokul  öğretmenlerinin  İngilizce  derslerinin  süresi  ve  sıklığı  konusunda  endişeleri  veya
               önerileri var mı?

               CEVAP  2:  Bazı  ortaokullarda  5.sınıfların  tamamı  ya  da  bir  kısmı  proje  sınıfı  bağlamında

               isimlendirilmektedir ve bu sınıflarda İngilizce ders saatleri fazladır. Bu durum, öğrencilerin dile
               karşı  motivasyonunu,  tutumunu  ve  beraberinde  dil  seviyesini  olumlu  yönde  etkilemektedir.
               Ancak,  proje  sınıflarındaki  bu  öğrenciler  6.sınıfa  geçtiklerinde  İngilizce  ders  saatlerinin  az
               olması  hem  öğrencilerin  hem  öğretmenlerin  İngilizce  öğreniminde  gösterdikleri  çabaları
               etkisiz  kılmaktadır.  Her  ortaokulda  5.sınıfların  hazırlık  sınıfı  olması,  İngilizce  ders  saatlerinin
               öğrencilerin dile karşı olumlu tutum geliştirmesine fırsat sağlayacak şekilde fazla olması ve
               sonrasında kademeli olarak düşürülmesi daha uygun olacaktır. Örneklemek gerekirse, 12 ders
               saati  İngilizce  eğitim  alan  bir  5.sınıf  öğrencisi  6.sınıfa  geçtiğinde  8  ders  saati,  7.sınıfa
               geçtiğinde 6 ders saati ve 8.sınıfa geçtiğinde ise 4 ders saati İngilizce eğitim alabilir. 12 ders
               saat İngilizce eğitim alan bir 5.sınıf öğrencisi devam eden süreçte üç sene boyunca 4 ders
               saati İngilizce dersi aldığında 5.sınıfta dili öğrenmek için göstermiş olduğu çaba anlamını bir

               nebze yitirmiş olmaktadır. Öğrencinin hedef dille karşı karşıya olma süresi yalnızca dile karşı
               tutumunu değil aynı zamanda dili öğrenme algısını da kesinlikle etkilemektedir. Ortaokullarda
               müfredatın seyreltilmesi ya da örneklediğimiz şekilde İngilizce ders saatlerinin düzenlenmesi
               öğretmenin sınıf içerisindeki  performansını da pozitif bir şekilde etkileyecektir. Öğrencilerin
               eğlenerek öğrenmesi de öğrenmelerinin kalıcılığını artıracaktır.

                      Son zamanlarda, İngilizce ders kitaplarında işlevsel dil kullanımına önem verildiği açık
               bir  şekilde  görülmektedir;  bu  da  İngilizce  öğrenme  deneyiminin  kalıcılığına  katkı

               sağlamaktadır.  Mevcut  müfredatın  da  buna  paralel  olarak  kelime  öğrenme  ağırlıklı  olacak
               şekilde  yapılandırılması  ve  beceri  odaklı  olması  öğrencinin  dili  kullanma  şansını  artırabilir.
               Bunun yanı sıra, İçerik Temelli Öğretim Modelinin İngilizce ders kitaplarına entegre edilmesi
               disiplinler  arası  öğrenmeyi  işe  koşarak  dil  öğrenmeyi  daha  anlamlı  bir  süreç  haline
               getirecektir.  Bunlara  ek  olarak,  ders  kitaplarında  görsel  ipuçlarının  kullanılması,  uygun
               yönlendirmelerin  yapılması  görsel  belleğe  daha  çok  hitap  ederek  öğrenmenin  kalıcılığını
               artırabilir.


                      Ders  kitaplarında,  öğrencilere  yaparak  yaşayarak  öğrenme  deneyimi  sunacak
               etkinliklere  de  yer  verilmelidir.  Aynı  zamanda,  İngilizce  öğretmenlerinin  üstbilişsel,  sosyal,
               duygusal becerileri de öğrencilerine kazandırması, öğrencilerin öz-düzenleyici öğrenmelerine





                                                                                                        20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25