Page 20 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 20
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
aynıymış gibi aynı sınıflarda aynı içeriğe maruz kalmakta, seviye olarak diğerlerinden seviyesi
düşük olan öğrenciler öğrenememekte, öğrenmesi gereken içerik daha da artmakta; bununla
birlikte başarı ve motivasyon düşmekte öğrenci de dersten soğumaktadır.
SORU 2: Ortaokul öğrencilerine yönelik İngilizce dil derslerinde içerikle ilgili temel zorluklar
nelerdir? Sınıf içinde öğrencilerin yabancı dil pratiği yapma olanakları var mıdır? Mevcut ders
süresi içinde öğrencilere dil becerilerini geliştirmeleri için yeterli fırsatlar sunabiliyor musunuz?
Ortaokul öğretmenlerinin İngilizce derslerinin süresi ve sıklığı konusunda endişeleri veya
önerileri var mı?
CEVAP 2: Bazı ortaokullarda 5.sınıfların tamamı ya da bir kısmı proje sınıfı bağlamında
isimlendirilmektedir ve bu sınıflarda İngilizce ders saatleri fazladır. Bu durum, öğrencilerin dile
karşı motivasyonunu, tutumunu ve beraberinde dil seviyesini olumlu yönde etkilemektedir.
Ancak, proje sınıflarındaki bu öğrenciler 6.sınıfa geçtiklerinde İngilizce ders saatlerinin az
olması hem öğrencilerin hem öğretmenlerin İngilizce öğreniminde gösterdikleri çabaları
etkisiz kılmaktadır. Her ortaokulda 5.sınıfların hazırlık sınıfı olması, İngilizce ders saatlerinin
öğrencilerin dile karşı olumlu tutum geliştirmesine fırsat sağlayacak şekilde fazla olması ve
sonrasında kademeli olarak düşürülmesi daha uygun olacaktır. Örneklemek gerekirse, 12 ders
saati İngilizce eğitim alan bir 5.sınıf öğrencisi 6.sınıfa geçtiğinde 8 ders saati, 7.sınıfa
geçtiğinde 6 ders saati ve 8.sınıfa geçtiğinde ise 4 ders saati İngilizce eğitim alabilir. 12 ders
saat İngilizce eğitim alan bir 5.sınıf öğrencisi devam eden süreçte üç sene boyunca 4 ders
saati İngilizce dersi aldığında 5.sınıfta dili öğrenmek için göstermiş olduğu çaba anlamını bir
nebze yitirmiş olmaktadır. Öğrencinin hedef dille karşı karşıya olma süresi yalnızca dile karşı
tutumunu değil aynı zamanda dili öğrenme algısını da kesinlikle etkilemektedir. Ortaokullarda
müfredatın seyreltilmesi ya da örneklediğimiz şekilde İngilizce ders saatlerinin düzenlenmesi
öğretmenin sınıf içerisindeki performansını da pozitif bir şekilde etkileyecektir. Öğrencilerin
eğlenerek öğrenmesi de öğrenmelerinin kalıcılığını artıracaktır.
Son zamanlarda, İngilizce ders kitaplarında işlevsel dil kullanımına önem verildiği açık
bir şekilde görülmektedir; bu da İngilizce öğrenme deneyiminin kalıcılığına katkı
sağlamaktadır. Mevcut müfredatın da buna paralel olarak kelime öğrenme ağırlıklı olacak
şekilde yapılandırılması ve beceri odaklı olması öğrencinin dili kullanma şansını artırabilir.
Bunun yanı sıra, İçerik Temelli Öğretim Modelinin İngilizce ders kitaplarına entegre edilmesi
disiplinler arası öğrenmeyi işe koşarak dil öğrenmeyi daha anlamlı bir süreç haline
getirecektir. Bunlara ek olarak, ders kitaplarında görsel ipuçlarının kullanılması, uygun
yönlendirmelerin yapılması görsel belleğe daha çok hitap ederek öğrenmenin kalıcılığını
artırabilir.
Ders kitaplarında, öğrencilere yaparak yaşayarak öğrenme deneyimi sunacak
etkinliklere de yer verilmelidir. Aynı zamanda, İngilizce öğretmenlerinin üstbilişsel, sosyal,
duygusal becerileri de öğrencilerine kazandırması, öğrencilerin öz-düzenleyici öğrenmelerine
20