Page 16 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 16
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
OTURUM III
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE KAYNAKLAR
SORU 1: İlköğretim düzeyindeki eğitimciler, mevcut ders kitaplarının küçük yaş öğrencilere
İngilizce öğretimindeki etkinliğini nasıl algılıyorlar?
CEVAP 1: Mevcut ders kitaplarındaki etkinlikler dil becerilerini geliştirmekte oldukça
yetersizdir. Kitaplardaki etkinlikler çeşitlilik bakımından da yetersizdir ve bu etkinlikler yaparak
yaşayarak öğrenmeye imkân tanımamaktadır. Kitaplarda canlandırma vb. anlamlı iletişim
kurma etkinlikleri, yaparak öğrenen öğrenciler için el işi, kesme-yapıştırma, boyama
etkinlikleri, okuma ve yazma etkinliklerinin de son derece sınırlı olduğu görülmektedir. Kelime
ve kalıpların dışında okuma ve yazma etkinlikleri ise kesinlikle yoktur. Hâlbuki öğrendiklerini
birleştirme, tekrar etme, bunlar ile anlamlı bağlamlar içinde karşılaşma, öğrendiklerini
kullanarak üretme ve tüm bu süreç içerisinde öğrenileni daha da pekiştirme için okuma ve
yazma etkinlikleri dil öğrenmenin olmazsa olmazlarındandır.
Ders kitapları konu tekrarı açısından da yetersiz olarak değerlendirilmektedir. Ders
kitaplarında tekrar bölümlerinin olmaması da büyük bir eksiklik olarak görülmektedir. Ayrıca
konular arası geçişlerin olmaması, birbirini takip eden konuların bağlamdan ve birbirinden
kopuk olması, konularda ortak karakterlerin, olayların olmaması da dil öğrenme sürecini
olumsuz etkilemektedir. Dil bir bütün olduğu halde müfredat ve ders kitaplarına bu
bütünlüğün yansımadığı görülmektedir. Çözüm olarak temaların yeniden belirlenmesi, bir
bağlam içerisinde sıralanması, temalar arası ortak öğeler kullanılması önerilmektedir.
Ders kitaplarının tasarım, renk, resim gibi özellikleri bakımından ilgi çekici olmadığı
görülmektedir. Başka kaynak kitapların veya materyallerin olmaması öğretimin etkililiğini
azaltmaktadır. Kitap tasarımının da tedarik edilen materyallerin de zenginleştirilmesinin süreci
olumlu etkileyeceği görüşü hakimdir. Müfredata dersler arası iletişim sağlayan konuların
eklenmesi, eklenen konuların en az bir önceki dönem diğer derslerde işlenmiş olması, ayrıca
kültürel ve kültürlerarası unsurların da müfredatta yer alması bir zorunluluktur.
SORU 2: Teknoloji ilkokul öğrencilerine yönelik İngilizce öğretiminde ne kadar kullanılıyor,
teknoloji yabancı dil öğretimi sürecine etkili bir şekilde nasıl entegre edilebilir?
CEVAP 2: İlkokul öğrencilerine İngilizce öğretiminde teknolojiden etkin bir şekilde
faydalanılmasının öğrenmeyi olumlu etkileyeceği bilinmekte ve görsel-işitsel materyallere
erişimin farklı zekâ türlerindeki öğrencilere hitap ettiği bilinmektedir.
Teknoloji entegrasyonu hususunda bir denge sağlanması, öğretime katkı sağlayacak
unsurlardan aktif yararlanılmasına önem verilmesi ancak fazla kullanım hususuna dikkat
edilmesi gerekmektedir. Öğretimde web 2.0 araçlarının kullanılması, çeşitli uygulamalardan
faydalanılması gibi eğitim teknolojilerinin sınıfa getirilmesi öğretim sürecini
zenginleştirecektir.
16