Page 17 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 17

Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı



               SORU  3:  Öğretmenlerin  değerlendirme  konusunda  karşılaştıkları  zorluklar  nelerdir?  Yeni
               değerlendirme sistemi ile ilgili görüşleriniz nelerdir?

               CEVAP  3:  İlkokulda  içinde  bulunduğumuz  eğitim  öğretim  yılında  4.  Sınıflarda  uygulanan
               sınavlar  kaldırılmıştır,  değerlendirme  2  ve  3.  Sınıflarda  olduğu  gibi  öğretmenin  belirlediği
               kriterlere  göre  performans  değerlendirme  ölçeklerine  göre  yapılmaktadır.  Bu  durumun  pek

               çok açıdan sorun teşkil etmesi olasıdır. Öncelikle kaldırılan değerlendirme yerine alternatif bir
               değerlendirme  sistemi  getirilmediği,  öğretmenlerin  öğrencileri  nasıl  değerlendireceklerinin
               açık  ve  somut  olarak  açıklanmadığı  ve  değerlendirmenin  öğretmen  inisiyatifine  bırakıldığı
               görülmektedir. Bu konuda bir standarda ihtiyaç duyulmaktadır. Değerlendirme yöntemi belirli,
               sabit,  standart  olmaması  bir  sonraki  kuruma  hazırlık  sürecini  de  olumsuz  etkilemektedir.
               Öğretmen inisiyatifinde değerlendirilmiş öğrenciler 5.  sınıfta yine haftada çok az ders saati
               görebildiği   öğretmenler    tarafından   4    beceri   kapsamında     uygulamalı    olarak
               değerlendirilecektir.  Okuma  ve  yazma  becerilerine  3  yıl  boyunca  yer  verilmediği  halde

               öğrencilerden  bir  sonraki  yıl  açık  uçlu  sorular  barındıran  yazılı  sınavlara  katılıp  başarı
               göstermesi beklenecektir.

                      Bu  sorunları  önlemek  için  süreç  odaklı  ve  performans  temelli  değerlendirmenin
               yaygınlaştırılması  gerekmektedir.  Bir  değerlendirme  yöntemi  olarak  öğrencilerin  bir  ürün
               dosyası  tutması,  bu  dosyaların  değerlendirme  ölçütlerinin  belirli  olması,  bu  ölçütlerden
               öğrencilerin  ve  velilerin  de  haberdar  olması,  bu  dosyaların  dönem  sonlarında  sunumunun
               gerçekleştirilmesi  şeklinde  yöntemlerin  uygulanması  bu  noktada  önerilebilir.  Ayrıca
               halihazırda, öğrencilerin ne şekilde değerlendirildikleri hususunda (derse katılım, ödev yapma,

               sınıf kurallarına uyma, ders kazanımını öğrenme vb.) bilgilendirilmesi de gerekmektedir.

                      İlkokullarda değerlendirme sınavla olmasa da ülke çapında sabit ve standart bir şekilde
               uygulanmalıdır.  Değerlendirme  belirsizliği,  eksikliği  yahut  yokluğu,  dersin  öğretimini,  bu
               öğretim  konusunda  geri  dönüt  alınıp,  öğretimin  iyileştirilmesini  son  derece  olumsuz
               etkileyecektir. Bu belirsizlik ise kazanımlara ne kadar ulaşıldığını göstermekte yetersizdir.

               SORU 4: Öğretmenlik mesleğindeki iş yükü ile başa çıkma konusunda yaşadığınız zorluklar

               nelerdir?

               CEVAP 4: Bu hususta, sınavların kalkması öğretmenlerin iş yükünü azaltmış gibi görünse de
               alternatif ve nesnel bir değerlendirmenin hazırlanması ve uygulanmasının öğretmenlere ek bir
               iş yükü oluşturduğu bilinmektedir.


                      İlkokul  İngilizce  öğretmenlerinin  en  büyük  iş  yükü  ders  materyali  eksikliğinden
               kaynaklanmaktadır.  Her  ünitede  dersi  etkili  ve  verimli  işlemek  ve  müfredatta  yer  alan
               hedeflere,  yaş  grubuna  uygun  bir  şekilde  ulaşabilmek  için  ders  tasarlamak,  öğrencilerin
               seveceği  etkinlikleri  ve  bunlarda  kullanacakları  materyalleri  hazırlamak  ciddi  bir  iş  yükü
               oluşturmaktadır.  Bu  kaynakların  hazırlanmasının  ve  derslerde  kullanılmasının  da  dil
               öğrenmedeki  önemi  göz  önüne  alındığında,  kaynak  hazırlama/kullanma  durumunun
               öğretmenlerin  bireysel  olanak  ve  inisiyatiflerine  bırakılmaması  gerektiği  ifade  edilmektedir.


                                                                                                        17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22