Page 17 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 17
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
SORU 3: Öğretmenlerin değerlendirme konusunda karşılaştıkları zorluklar nelerdir? Yeni
değerlendirme sistemi ile ilgili görüşleriniz nelerdir?
CEVAP 3: İlkokulda içinde bulunduğumuz eğitim öğretim yılında 4. Sınıflarda uygulanan
sınavlar kaldırılmıştır, değerlendirme 2 ve 3. Sınıflarda olduğu gibi öğretmenin belirlediği
kriterlere göre performans değerlendirme ölçeklerine göre yapılmaktadır. Bu durumun pek
çok açıdan sorun teşkil etmesi olasıdır. Öncelikle kaldırılan değerlendirme yerine alternatif bir
değerlendirme sistemi getirilmediği, öğretmenlerin öğrencileri nasıl değerlendireceklerinin
açık ve somut olarak açıklanmadığı ve değerlendirmenin öğretmen inisiyatifine bırakıldığı
görülmektedir. Bu konuda bir standarda ihtiyaç duyulmaktadır. Değerlendirme yöntemi belirli,
sabit, standart olmaması bir sonraki kuruma hazırlık sürecini de olumsuz etkilemektedir.
Öğretmen inisiyatifinde değerlendirilmiş öğrenciler 5. sınıfta yine haftada çok az ders saati
görebildiği öğretmenler tarafından 4 beceri kapsamında uygulamalı olarak
değerlendirilecektir. Okuma ve yazma becerilerine 3 yıl boyunca yer verilmediği halde
öğrencilerden bir sonraki yıl açık uçlu sorular barındıran yazılı sınavlara katılıp başarı
göstermesi beklenecektir.
Bu sorunları önlemek için süreç odaklı ve performans temelli değerlendirmenin
yaygınlaştırılması gerekmektedir. Bir değerlendirme yöntemi olarak öğrencilerin bir ürün
dosyası tutması, bu dosyaların değerlendirme ölçütlerinin belirli olması, bu ölçütlerden
öğrencilerin ve velilerin de haberdar olması, bu dosyaların dönem sonlarında sunumunun
gerçekleştirilmesi şeklinde yöntemlerin uygulanması bu noktada önerilebilir. Ayrıca
halihazırda, öğrencilerin ne şekilde değerlendirildikleri hususunda (derse katılım, ödev yapma,
sınıf kurallarına uyma, ders kazanımını öğrenme vb.) bilgilendirilmesi de gerekmektedir.
İlkokullarda değerlendirme sınavla olmasa da ülke çapında sabit ve standart bir şekilde
uygulanmalıdır. Değerlendirme belirsizliği, eksikliği yahut yokluğu, dersin öğretimini, bu
öğretim konusunda geri dönüt alınıp, öğretimin iyileştirilmesini son derece olumsuz
etkileyecektir. Bu belirsizlik ise kazanımlara ne kadar ulaşıldığını göstermekte yetersizdir.
SORU 4: Öğretmenlik mesleğindeki iş yükü ile başa çıkma konusunda yaşadığınız zorluklar
nelerdir?
CEVAP 4: Bu hususta, sınavların kalkması öğretmenlerin iş yükünü azaltmış gibi görünse de
alternatif ve nesnel bir değerlendirmenin hazırlanması ve uygulanmasının öğretmenlere ek bir
iş yükü oluşturduğu bilinmektedir.
İlkokul İngilizce öğretmenlerinin en büyük iş yükü ders materyali eksikliğinden
kaynaklanmaktadır. Her ünitede dersi etkili ve verimli işlemek ve müfredatta yer alan
hedeflere, yaş grubuna uygun bir şekilde ulaşabilmek için ders tasarlamak, öğrencilerin
seveceği etkinlikleri ve bunlarda kullanacakları materyalleri hazırlamak ciddi bir iş yükü
oluşturmaktadır. Bu kaynakların hazırlanmasının ve derslerde kullanılmasının da dil
öğrenmedeki önemi göz önüne alındığında, kaynak hazırlama/kullanma durumunun
öğretmenlerin bireysel olanak ve inisiyatiflerine bırakılmaması gerektiği ifade edilmektedir.
17