Page 22 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 22
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
OTURUM II
ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ
SORU 1: Ortaokul öğretmenleri için hangi mesleki gelişim fırsatları mevcuttur ve bunlar nasıl
geliştirilebilir? İngilizce öğretmenleri olarak ihtiyaç duyduğunuz konularda hizmet içi eğitim
imkanlarına erişimde zorluk yaşıyor musunuz?
CEVAP 1: Türkiye’deki her ilin İstanbul Öğretmen Akademileri ve İstanbul Öğretmen
Atölyeleri’nde olduğu gibi öğretmenlere sağlanacak hizmet içi eğitimler için belli bir ajanda
oluşturması ve bu eğitimlere sadece gönüllü öğretmenlerin katılım sağlaması önemlidir.
Yürütülecek hizmet içi eğitimlerin kapsamının belirlenebilmesi için ise öğrencilere ve
öğretmenlere ihtiyaç analizleri yapılabilir. Görevde olan öğretmenlerin lisans sonrası bir araya
gelmesi ve deneyimlerini paylaşabilmeleri bu şekilde mümkün kılınabilir. Eğitimde yenilikçi
yaklaşımları öğrenebilmek ve sınıflardaki öğretimin güncel tutulabilmek için bu eğitimler
elzemdir. Ancak, her öğretmenin ders yükünün farklı olması ve faaliyet yerine ulaşımın da her
katılımcı için elverişli olmadığı göz önüne alınarak uzaktan hizmet içi eğitimler ve tekrar eden
yüz yüze eğitimler bu bağlamda destekleyici olacaktır. Uluslararası akredite edilmiş eğitim
enstitülerinden öğretmen eğitimcileri bu hizmet içi eğitimlerin planlanması sürecine dahil
edilebilir ve eğitimlerin sunulması kapsamında öğretmen eğitimcilerinden destek alınabilir.
Örneğin, bugünlerde “eğitimde yeni yaklaşımlar”, “ters yüz öğrenme”, “yapay zekâ”,
“dijitalleşmenin derslere entegre edilmesi”, “sınıfta öğrencinin hedef dilde konuşma süresini
en üst düzeye çıkarma”, “hedef dilde konuşma becerisini değerlendirebilme” gibi konularda
öğretmenlerin hizmet içi eğitimlere ihtiyacı olduğu görüşünü paylaşıyoruz.
Mevcutta yürütülmekte olan “Birlikte İngilizce” (English Together) projesi ile eğitim
alan yürütücüler görev yaptıkları illerde bir eğitim öğretim yılında 4 farklı başlıkta Mesleki
Gelişim Toplulukları seminerleri gerçekleştirmektedir. Ancak, mesai saatleri içerisinde yapılan
bu hizmet içi eğitimleri okul idarecileri gönülden desteklememektedir. Öğretmenlerin mesleki,
alan ve bireysel gelişimlerinin desteklenmesi için önem arz eden bu eğitimlerin de devamlılığı
esastır. Bu bağlamda, imkân dahilinde okullarda “ikame öğretmen” bulundurulması
öğretmenlerin mesleki gelişim fırsatlarını değerlendirebilmelerine katkı sunacaktır. İhtiyaç
olmadığı zamanlarda ise ikame öğretmenler materyal geliştirme, eğitim öğretimin
desteklenmesi gibi alanlarda görev alabilirler.
SORU 2: Öğretmenlerin İngilizce öğreniminde karşılaştığı temel engeller nelerdir? Öğrenciler
arasında İngilizce iletişim kurma konusunda gözlemlediğiniz zorluklar nelerdir? Sınıfınızda dil
seviye farklılıkları öğrencilerin öğrenme sürecini nasıl etkiliyor? Ortaokul İngilizce derslerinde
öğrenci katılımı ve motivasyonuyla ilgili dikkat çeken durumlar var mı? Öğrenciler arasında
derslere aktif katılım konusunda yaşanan zorluklar nelerdir? Ortaokul öğrencileri için İngilizce
öğrenimi nasıl daha ilgi çekici ve alakalı hale getirilebilir?
CEVAP 2: Sınıflarda öğrenciler arasında dil seviye farklılıklarının çok fazla olduğunu
gözlemliyoruz. Her ne kadar ikili çalışmalar ve grup çalışmaları aracılığıyla öğrencilere
22