Page 14 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 14

Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı



                      Öğrenciler  arasında  İngilizce  iletişim  kurma  konusunda  gözlemlenen  zorluklar
               konuşulduğunda öncelikle ders saati yetersiz olduğu için öğrencilerin dil seviyelerine uygun
               iletişim kurmalarına yeterli zaman ayırılamadığı ve ders kitaplarındaki konuşma aktivitelerinin
               gerçek  hayattaki  dil  kullanımına  dair  örnek  durumları  yansıtmada  yetersiz  kaldığı
               görülmektedir. Ayrıca özellikle küçük yaş öğrencileri birbirlerinin hatasını düzeltmede oldukça
               kaba  ve  acımasız  davranabilmekte  ve  bu  durum  da  hatayı  yapan  öğrencide  yabancı  dilde

               iletişim kurmaya yönelik istek ve motivasyonu azaltabilmektedir.

               SORU  3:  İlkokul  İngilizce  derslerinde  öğrenci  katılımı  ve  motivasyonuyla  ilgili  dikkat  çeken
               durumlar  var  mı?  Öğrenciler  arasında  derslere  aktif  katılım  konusunda  yaşanan  zorluklar
               nelerdir?

               CEVAP 3: Derse aktif katılım, öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre (örneğin özgüven, hazır
               bulunuşluk,  sosyoekonomik/kültürel  altyapı  vb.  durumlara)  değişiklik  göstermektedir.

               Öğrencilerin dikkat süreleri de farklı olmakla birlikte, bazı öğrenciler özellikle odaklanmakta
               güçlük çekmekte ve bu da etkin derse katılımı olumsuz etkilemektedir.

                      Sınıfta  hata  yapıldığında,  örneğin  yanlış  telaffuzlarda  arkadaşlarını  kaba  şekillerde
               düzeltmenin,  onu  bu  konuda  yermenin  önüne  geçilmesi,  öğrencilerin  derse  aktif  katılımını
               olumlu etkileyecektir. Sınıftaki sessiz öğrenciler ile aktif öğrencilerin eşleştirilmeye çalışılması
               da  her  öğrencinin  etkin  katılımını  desteklemede  bir  alternatif  olarak  görülebilir.  Sınıf
               mevcudunun fazla olması da sınıf yönetimini, derse dikkat çekmeyi ve bununla birlikte etkin
               ders katılımını olumsuz etkilemektedir.


                      Öğrenci motivasyonunu olumlu etkileyecek bir diğer unsur da öğretmenin derse ilişkin
               motivasyonu  olarak  görülmektedir.  Temanın  öğretiminde  öğretmenin  de  sevdiği,
               heyecanlandığı  aktivitelerin  olması  ve  öğretmen  motivasyonu  da  öğrenciyi  motive  etmede
               etkili olabilir.  Her yıl öğretilen konular aynı olmakta ve haftada 2 saat bir sınıfa derse giren bir
               öğretmen  aynı  hafta  aynı  dersi  8  ila  15  kez  tekrar  tekrar  işlemektedir.  Fakat  öğretimi
               çeşitlendirmek,  uygulamayı  esnetmek  mümkün  olup,  bu  noktada  farklı  öğretim  aktiviteleri
               planlayıp uygulamak gerek öğretmen gerekse öğrenci motivasyonunu olumlu etkileyecektir.


                      Öğrencilerin  etkin  katılımını  olumlu  yönde  etkileyecek  diğer  unsurlar  arasında;  ders
               kitaplarının  daha  ilgi  çekici  olması,  öğrencilere  daha  fazla  uygulama  olanağı  sağlayacak
               öğrenim  materyallerin  sağlanması  ifade  edilebilir.  Bu  doğrultuda  derse  katılımın  farklı
               yöntemlerle  teşvik  edilmesi,  öğrencilerin  ödüllendirilmesi  de  önerilebilir.  Öğrenci
               motivasyonunun artmasında velinin de eğitim öğretim sürecine dâhil edilmesi, öğretmen-veli
               iş birliği yapılması, velinin hem ders kazanımlarından hem öğrencinin durumundan haberdar
               olması oldukça  önem  arz etmektedir. Bu  iş birliği genel olarak öğretim sürecini de olumlu

               etkileyecektir. Çeşitli dijital uygulamaların (Web 2.0 araçları, EBA vb.) bu hususta kullanılması
               tavsiye edilmektedir.

                      Bazı  durumlarda  öğrenciler  İngilizce  öğrenmenin  gerekliliğini  sorgulamakta,  yabancı
               dil ve/veya İngilizce öğrenmenin nedenine yönelik soruları öğretmene yöneltmektedir. Burada


                                                                                                        14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19