Page 14 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 14
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
Öğrenciler arasında İngilizce iletişim kurma konusunda gözlemlenen zorluklar
konuşulduğunda öncelikle ders saati yetersiz olduğu için öğrencilerin dil seviyelerine uygun
iletişim kurmalarına yeterli zaman ayırılamadığı ve ders kitaplarındaki konuşma aktivitelerinin
gerçek hayattaki dil kullanımına dair örnek durumları yansıtmada yetersiz kaldığı
görülmektedir. Ayrıca özellikle küçük yaş öğrencileri birbirlerinin hatasını düzeltmede oldukça
kaba ve acımasız davranabilmekte ve bu durum da hatayı yapan öğrencide yabancı dilde
iletişim kurmaya yönelik istek ve motivasyonu azaltabilmektedir.
SORU 3: İlkokul İngilizce derslerinde öğrenci katılımı ve motivasyonuyla ilgili dikkat çeken
durumlar var mı? Öğrenciler arasında derslere aktif katılım konusunda yaşanan zorluklar
nelerdir?
CEVAP 3: Derse aktif katılım, öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre (örneğin özgüven, hazır
bulunuşluk, sosyoekonomik/kültürel altyapı vb. durumlara) değişiklik göstermektedir.
Öğrencilerin dikkat süreleri de farklı olmakla birlikte, bazı öğrenciler özellikle odaklanmakta
güçlük çekmekte ve bu da etkin derse katılımı olumsuz etkilemektedir.
Sınıfta hata yapıldığında, örneğin yanlış telaffuzlarda arkadaşlarını kaba şekillerde
düzeltmenin, onu bu konuda yermenin önüne geçilmesi, öğrencilerin derse aktif katılımını
olumlu etkileyecektir. Sınıftaki sessiz öğrenciler ile aktif öğrencilerin eşleştirilmeye çalışılması
da her öğrencinin etkin katılımını desteklemede bir alternatif olarak görülebilir. Sınıf
mevcudunun fazla olması da sınıf yönetimini, derse dikkat çekmeyi ve bununla birlikte etkin
ders katılımını olumsuz etkilemektedir.
Öğrenci motivasyonunu olumlu etkileyecek bir diğer unsur da öğretmenin derse ilişkin
motivasyonu olarak görülmektedir. Temanın öğretiminde öğretmenin de sevdiği,
heyecanlandığı aktivitelerin olması ve öğretmen motivasyonu da öğrenciyi motive etmede
etkili olabilir. Her yıl öğretilen konular aynı olmakta ve haftada 2 saat bir sınıfa derse giren bir
öğretmen aynı hafta aynı dersi 8 ila 15 kez tekrar tekrar işlemektedir. Fakat öğretimi
çeşitlendirmek, uygulamayı esnetmek mümkün olup, bu noktada farklı öğretim aktiviteleri
planlayıp uygulamak gerek öğretmen gerekse öğrenci motivasyonunu olumlu etkileyecektir.
Öğrencilerin etkin katılımını olumlu yönde etkileyecek diğer unsurlar arasında; ders
kitaplarının daha ilgi çekici olması, öğrencilere daha fazla uygulama olanağı sağlayacak
öğrenim materyallerin sağlanması ifade edilebilir. Bu doğrultuda derse katılımın farklı
yöntemlerle teşvik edilmesi, öğrencilerin ödüllendirilmesi de önerilebilir. Öğrenci
motivasyonunun artmasında velinin de eğitim öğretim sürecine dâhil edilmesi, öğretmen-veli
iş birliği yapılması, velinin hem ders kazanımlarından hem öğrencinin durumundan haberdar
olması oldukça önem arz etmektedir. Bu iş birliği genel olarak öğretim sürecini de olumlu
etkileyecektir. Çeşitli dijital uygulamaların (Web 2.0 araçları, EBA vb.) bu hususta kullanılması
tavsiye edilmektedir.
Bazı durumlarda öğrenciler İngilizce öğrenmenin gerekliliğini sorgulamakta, yabancı
dil ve/veya İngilizce öğrenmenin nedenine yönelik soruları öğretmene yöneltmektedir. Burada
14