Page 10 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 10

Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı



               öğretmenlerinde dilin bir bütün olduğu, konuşma ve dinleme becerileri geliştirilirken, okuma
               ve  yazma  becerilerinin  hedeflenmemesinin  dilin  gelişimine  engel  olacağı  ve  bu  yaklaşımın
               doğal dil gelişimine de aykırı olduğu düşüncesi hakimdir. Derslerde öğrencilerin yaşına ve dil
               seviyelerine uygun hikâyeleri okunma sürecinde hikâyelerin kelimeleri bir bağlam içerisinde
               verilmekte,  bağlamlar  ise  kelimenin  öğrenilmesini,  beyinde  diğer  kelime  ve  kavramlar  ile
               eşleşmesini  kolaylaştırmaktadır.  Bu  kapsamda  hikâyelerdeki  olay  örgüsü,  karakter  gibi

               unsurların da dil gelişimine katkı sağladığı, dilin edinilmesi için okuma becerisinin de diğer
               becerilerle birlikte geliştirilmesi gerektiği aşikardır. Bu nedenle okuma becerisi kapsamındaki
               hedeflerin olmaması ilkokul programında ciddi bir eksiklik olarak görülmektedir.

                      Okuma ve yazma becerilerine yönelik hedefler olmamasına rağmen müfredatın şeklen
               yeterliliğe  yakın  olarak  adlandırılması  mümkün  olsa  da  uygulamada  karşılan  güçlükler
               sebebiyle hedeflerin gerçekleştirilmesi zorlaşmakta, bu da ilkokullardaki yabancı dil eğitimini
               olumsuz etkilemektedir.


               SORU 2: Uygulamada yaşanan zorluklar nelerdir? Sınıf içinde öğrencilerin yabancı dil pratiği
               yapma olanakları var mıdır?

               CEVAP 2: İlkokul Yabancı Dil Eğitim Programı’nda yer alan dinleme ve konuşma becerilerini
               geliştirme  hedefine  ulaşmada,  İngilizce  ders  saatinin  yetersiz  olması  büyük  bir  engel  teşkil
               etmektedir. Uygulamada karşılaşılan en temel zorluk ilkokullarda 2 saat olan ders saatinin
               yeterli  olmamasıdır.  “Dil  öğrenilmez  maruz  kalma  ve  uygulama  ile  edinilir”  yaklaşımından
               hareketle,  dile  maruz  kalmak  yani  dinlemek,  dili  kullanmak  yani  kendini  konuşarak  ifade

               etmek  için  haftada  2  ders  saatinin  yeterli  olması  mümkün  değildir.  Öğrencilerin  kendi  ana
               dillerinden farklı bir dilde kelimelerin nasıl yazıldığını, nasıl okunduğu öğrenmeleri için de 2
               ders saati yetersizdir. 2 ders saatinde bilginin birikimi de sınırlı olmaktadır. Öğrenilen bilginin
               uzun  süreli  hafızada  yer  etmesi  için  tekrar  edilmesi,  pekiştirilmesi  gerekmektedir.  Dili
               kullanarak çeşitli etkinlikler yapmak, yaparak yaşayarak öğrenmek, bu dilde iletişim kurmak
               için  de  ders  saatinin  artırılmasının  zaruri  bir  ihtiyaç  olduğu  konusunda  ilkokul  İngilizce
               öğretmenleri görüş birliğine varmıştır.


                      Uygulamada  karşılaşılan  diğer  zorluklar  arasında  öğretmenlere  gönderilen
               materyallerin  yetersizliği,  sınıfların  kalabalık  olması,  öğretmenlerin  veli  ile  iletişiminde
               yaşanılan zorluklar yer almaktadır. Materyal olarak okullara sadece ders kitabı gönderilmekte
               olup; ders kitabının yanında bir alıştırma kitabı, ilkokul seviyesi için zaruri olan resimli kelime
               kartları, posterler, kuklalar, hikâye kitapları gibi ek materyallerin da okullara tedarik edilmesi
               bir öneri değil ihtiyaç olarak görülmektedir. Zengin ve zenginleştirilmiş kaynakların ilkokulda
               yabancı  dil  öğreniminde  son  derece  destekleyici  oldukları,  bunları kullanmanın  öğretmenin
               olanaklarına/inisiyatifine  bırakılmaması  gerektiği  vurgulanmaktadır.  Kaynak  materyaller

               okullara gönderilmesi ile öğretmenin ders içi etkinlikleri de zenginleştirilmiş olacak, program
               doğrultusunda  öğrencinin  aktif  olduğu,  iletişim  kurduğu,  yaparak  yaşayarak  öğrendiği
               öğrenme süreçlerinin gerçekleştirilmesine olanak tanınmış olacağı görüşü hakimdir. Materyal
               azlığının öğretmen motivasyonunu da olumsuz etkilediği bilinmektedir. Tedarik  edilen ders


                                                                                                        10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15