Page 11 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 11
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
kitaplarının ise hem fiziksel olarak (basım, renk vb. özellikleri bakımından) hem de içerik
olarak (temaları, temaların sıralaması, bu temaları pekiştirmesi gereken çalışmalar, temalar
arası bağlamlar, tekrar çalışmaları vb. bakımından) geliştirilmesi gerektiği görülmektedir.
Sınıf mevcutlarının fazla olduğu okullarda öğrencilerin dili kullanma alanında yeterli
zaman ve mekân olanağına sahip olması zorlaşmaktadır, ders saati de yetersiz olduğundan
dolayı öğrencinin dil becerilerini geliştirmeleri ise önemli ölçüde kısıtlanmaktadır. İlkokul
öğrencileri söz konusu olduğunda veli ile iletişim ve iş birliğinin önemi yadsınamaz olup
yaşanılabilecek zorluklar karşısında dürüst, açık, çözüm odaklı ve sürekli iletişimin sağlanması
büyük önem taşımaktadır. Eğitim ve öğretime tüm paydaşlar karşılıklı destek vermeli ve
anlayış gösterilmelidir. Sınıf öğretmenleri hem veli ile hem de öğrenci ile ilişkilerin kilit
noktasında bulunduğundan bu durum eğitim sürecini doğrudan etkilemektedir. Bu nedenle
ilkokul İngilizce öğretmenleri ve dersine girdikleri sınıf öğretmenleri arasında profesyonel,
öğrenci yararı gözetilen, sağlıklı bir iletişim kurulmalı ve iş birliği içinde çalışılmalıdır.
SORU 3: Mevcut ders süresi içinde öğrencilere dil becerilerini geliştirmeleri için yeterli fırsatlar
sunabiliyor musunuz?
CEVAP 3: Mevcut ders süresinin öğrencilerin dil becerilerini geliştirme sürecinde en büyük
engeli teşkil ettiği, haftada iki dersin yetersizliği, öğrencilerin bir sonraki derse/haftaya dek
öğrenilenleri unuttukları tespit edilmiştir. Bu sorununun çözümü olarak ders saatinin
artırılması önerilmektedir. Örneğin; ders saatinin haftada 5 veya 6 olması ile öğrenmenin
gerçekleştirilebilmesi için gerekli olan tekrarın, dili kullanmanın, etkinliklerin, dersi oluşturan
tüm unsurların çok daha nitelikli olarak gerçekleştirilebileceği düşünülmektedir.
Mevcut ders saatleri içinde, sınıfta tamamen İngilizce konuşulduğu takdirde
öğrencilerin müfredatlarında/kitaplarında olmayan ancak günlük hayatta karşılaşabilecekleri,
sık kullanılan ifadelere de maruz kaldıkları, bunları maruz kala kala öğrendikleri, sınıfta sadece
İngilizce kullanmanın dil gelişimine verdiği destek göz ardı edilmemelidir. Tüm bunların
gerçekleştirilebilmesinde sınıfı önceki yıllardan tanımanın, etkili sınıf yönetiminin ve sınıf
mevcudunun uygun olması gibi değişkenlerin de etkili olduğu göz önünde bulundurulmalıdır.
SORU 4: İlkokul öğretmenleri; okul programı dâhilinde, İngilizce derslerine yeterli zaman
ayırma konusunda ne gibi zorluklarla karşılaşıyorlar?
CEVAP 4: İlkokul İngilizce öğretmenleri için ders saatinin azlığı başlı başına bir problem teşkil
etmektedir. Nitekim 2 ders saatinde dil becerilerini geliştirmeye yeterli zaman ayırılması
mümkün değildir. Okullarda yapılan tören, kutlama, etkinlik, seminer, kermes vb. etkinliklerde
İngilizce derslerinin bu etkinliklere denk gelmesi durumunda da ders yapılamamakta ve
öğrenci tekrar derse geldiğinde 2 hafta geçmekte olup bu süre bir ilkokul öğrencisi oldukça
uzun bir süredir.
SORU 5: Öğrenciler arasındaki dil seviye farklılıkları müfredat uygulamasını nasıl etkiliyor?
Müfredat, dil seviyesi farklılıkları olan öğrencilere uygun bir şekilde uyarlanabiliyor mu?
11