Page 13 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 13
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
OTURUM II
ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ
SORU 1: İlkokul öğretmenleri için hangi mesleki gelişim fırsatları mevcuttur ve bunlar nasıl
geliştirilebilir? İngilizce öğretmenleri olarak ihtiyaç duyduğunuz konularda hizmet içi eğitim
imkânlarına erişimde zorluk yaşıyor musunuz?
CEVAP 1: Öğretmenler için MEBBİS uygulamasında yer alan hizmet içi eğitim modülünden
başvurabilecekleri pek çok eğitim bulunmaktadır. Bunlar hem alanları ile ilgili hem de alan dışı
ve kişisel gelişimleri destekleyen eğitimlerdir. Öğretmenler yüz yüze veya çevrimiçi eğitimler
ile öğretmenin bağlı bulunduğu il veya ilçeye özgü yerel ve Millî Eğitim Bakanlığı’nın
düzenlediği eğitimlerden faydalanabilmektedir. Millî Eğitim Bakanlığı ayrıca ÖRAV, British
Council gibi kurumlar ile protokol yaparak öğretmenlere hizmet içi eğitim fırsatları da
tanımaktadır. Ayrıca İstanbul ili içinde gerçekleşen İstanbul Öğretmen Akademileri ve İstanbul
Öğretmen Atölyeleri de ulaşımın son derece kolay olduğu ve güncel ihtiyaçlara hitap eden
hizmet içi eğitim fırsatları sunmaktadır. Öğretmenlerin bu eğitimlere katılımının teşvik
edilmesi katılımı ve ilgiyi arttırmada önemli bir yere sahiptir. Örneğin öğretmene hizmet
puanı, başarı belgesi vb. pekiştirenlerin verilmesi eğitimlere katılma isteğini olumlu
etkileyecek ve bu da öğretmenlerin mesleki performanslarına olumlu yansıyacaktır.
SORU 2: Öğretmenlerin İngilizce öğreniminde karşılaştığı temel engeller nelerdir? Öğrenciler
arasında İngilizce iletişim kurma konusunda gözlemlediğiniz zorluklar nelerdir?
CEVAP 2: Öğretmenlerin lisans eğitimlerinde, üniversitede görev yapan öğretim üyelerinin
öğretim yöntemlerini çeşitlendirmesi büyük önem arz etmektedir. Örneğin sadece sunuş yolu
ile gerçekleştirilen bir öğrenme süreci öğretmen adaylarına uygun öğretim deneyimi
sağlamamaktadır. Öğretmen adaylarının gerçek sınıflara daha çok girmesi gerektiği, sınıf
yönetimine ilişkin pratiğin artırılmasının zaruri bir ihtiyaç olduğu konusunda fikir birliğine
varılmıştır. Teori ile pratik arasındaki farkın azaltılması, öğretmenlerin aktif olarak derse girdiği
dönemdeki mesleki becerilerini son derece olumlu etkileyecektir. Bu konuda üniversitelerde
staj süresinin artırılması, stajda sınıflarda geçirilen vaktin uzatılması, ders anlatım sürelerinin
arttırılması, gönüllü öğretmenliğin teşvik edilmesi bu noktada çözüm olarak sunulabilir. Staj
okullarındaki danışman öğretmenlerin de ne çok kontrolcü ne de çok serbest bırakan bir
tutum benimsemesi, dengeli bir yaklaşım içerisinde olması gerekmektedir.
Öğretmen adaylarının üniversitede aldıkları eğitim bilimleri dersleri alan derslerine
göre daha fazla olup, daha farklı planlanabilmelidir. Adayların öğretmen olma düşüncesi,
bilinci ve motivasyonu ile üniversite eğitimlerini tamamlamaları gerekmektedir. Alan
derslerinde uygulanan mikro-öğretimlerin etkili olduğu ve özellikle bir topluluğa hitap etme,
sesini doğru kullanma, sınıf yönetimi, bilgi aktarımı, ders planlama ve uygulama gibi
hususlarda öğretmen adaylarını geliştirdiği bilinmektedir. Gerçek uygulamanın mümkün
olmadığı bu öğretimler esnasında gerek sınıf arkadaşlarından gerekse dersin eğitmeninden
alınan dönütlerin önemi büyüktür.
13