Page 29 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 29
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
CEVAP 3: Öğrencilerin motivasyonu genel olarak düşüktür. Öğrenciler, İngilizce öğreniminin
amacının farkında değillerdir ve ders süreleri oldukça yetersizdir. Mevcut saatlerde de
çoğunlukla yeni değerlendirme sisteminin gerekliliği olan sözlü, yazılı ve dinleme sınavları
uygulanmaktadır. Pratik uygulamalara yer ayırmak olanaksız hale gelmiştir.
Ders saatleri mevcut hedefleri gerçekleştirmek için çok yetersiz kalmaktadır. İngilizce
derslerinde kazandırılmak istenen hedeflerin çoğuna yeterince zaman ayıramadan, sonraki
hedefe geçilmektedir. Bu koşullarda dil öğrenimi hiç gerçekçi değildir. Kaldırılan İngilizce
seçmeli dersleri yeniden verilmelidir. Genel anlamda öğrencilere seyreltilmiş bir müfredat
sunulmalıdır. Dil eğitimi, ağırlıklı derslerden biri olmalıdır. Ayrıca İngilizce derslerini cazip hale
getirecek uygulamalara erişim kolaylaştırılmalıdır.
SORU 4: Ortaöğretim öğretmenleri; okul programı dahilinde, İngilizce derslerine yeterli
zaman ayırma konusunda ne gibi zorluklarla karşılaşıyorlar? Yenilenen seçmeli ders
yönetmeliği hakkındaki görüşleri nelerdir?
CEVAP 4: İngilizce ders saatleri tüm kademelerde yetersizdir. Bununla beraber özellikle
Meslek Liseleri ve İmam Hatip liselerinde yabancı dile yer ayrılan 2 saat çok yetersiz
kalmaktadır. Öğretmenlerin sınıf içinde öğrencilerle pratik yapma imkânı çok sınırlı
kalmaktadır. Zaman sıkıntısı ve müfredat yoğunluğu ve yeni değerlendirme sistemi sebebiyle
sadece istekli öğrencilerle çok sınırlı pratik yapma imkânı bulunmaktadır.
Uygulamalı sınavlara yeterli vakit ayırmayla ilgili sorun sebebiyle kaldırılan seçmeli
ders saatleri yeniden verilmelidir. Konuşma ve Dinleme becerilerini kapsayan Dinleme ve
Konuşma başlıklı ve içerikli bir ders konulmalıdır. Öğrencilerin dile maruz olduğu saatlerin
artırılması gerekmektedir.
Değişen sınav yönetmeliği ile 3 sınav uygulanıp tek not verilmesi, dönem ortasında
sistem değişikliğine gidilip senaryo uygulamasına gidilmesi ve yeterli bilgilendirme toplantısı
yapılmadan yeni siteme giriş yapılması İngilizce öğretmenlerinin iş yükünü arttırmıştır. Bunun
yanında yoğun müfredat olmasına rağmen tek senaryo uygulanması sınavların kapsam
geçerliğini düşürmüş, öğrenci motivasyonunu olumsuz etkilemiştir. Değişen sınav yönetmeliği
ile öğretmenin iş yükü artmıştır. Değerlendirilmesi gereken sınav sayıları iki katına artırılmıştır.
Bu duruma öneri olarak her dönem için sadece bir uygulama sınavı yapılması verilebilir.
Sınıf mevcudunun çok kalabalık olduğu sınıflar, yeni geliştirilen ölçme değerlendirme
sınavları açısından elverişli değildir. Özellikle konuşma sınavı yapmak uzun zaman almaktadır.
Okullarda uygulanan sınavlarda açık uçlu soru tipine geçiş ile şans başarısı faktörü ortadan
kaldırılmıştır. Uygulamada açık uçlu sınav sorularının kullanılması zorunlu tutulurken MEB’in
paylaştığı örnek sınavlar çoktan seçmelidir. Bu da uygulamada karışıklıklara sebep olmaktadır.
29