Page 32 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 32
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
SORU 3: Ortaöğretim İngilizce derslerinde öğrenci katılımı ve motivasyonuyla ilgili dikkat
çeken durumlar var mı? Öğrenciler arasında derslere aktif katılım konusunda yaşanan
zorluklar nelerdir? Ortaokul öğrencileri için İngilizce öğrenimi nasıl daha ilgi çekici ve alakalı
hale getirilebilir?
CEVAP 3: Öğrencilerimizin çok azı yüksek motivasyona sahiptir. Bir kısım öğrenci dil
öğrenmenin gereksiz olduğunu düşünmekte, diğer bir grup okulda 2 saatte verilen İngilizce
dersi ile ilerlemeyeceklerini düşünüp, dil öğrenme sürecini üniversite yıllarına bırakmayı tercih
etmektedir. Öğrencilerdeki bu negatif tutumu ve düşük motivasyonu başarıyı da aynı ölçüde
etkilemektedir. Aile içinde yabancı dilin önemi vurgulandığında, öğrencinin derse yaklaşımı ve
derse katılım motivasyonu çok daha olumlu olmaktadır. Öğrencilerin okul türü, öğretim
ortamı, ebeveynin yabancı dile olan yaklaşımı ve yurt dışında bulunma etkenlerine göre
ilgilerinde ve motivasyonlarında değişkenlik görülmektedir.
Öğrencilerin derslerde özellikle de konuşma kısımlarında hata yapma ve etrafta gülünç
bulunma konusunda hassasiyetleri bulunmaktadır. Bu nedenle emin olsalar bile kendini
yabancı dilde ifade etmekten çekinen ve sorulara cevap vermeyi reddeden birçok öğrenci
bulunmaktadır. Öğretmenlerin bu anlamda sık sık hata yapmanın olağanlığını vurgulaması
gerekmektedir. Öğretmenin sınıf içinde demokratik ve destekleyici tutumu motivasyonu
artıracak bir etkendir.
Öncelikle öğrenciye dili neden öğrenmesi gerektiği konusunda bilgilendirme
yapılmalıdır. Yaşamı boyunca hemen hemen her iş kolunda yabancı dile ihtiyaçları olacağını,
yabancı dilin dünya vatandaşı olma yolunda en fazla gereksinim duyacakları araç olacağını
bilmeleri öğrencilerin ilgisini ve motivasyonunu artıracaktır. Bu konu kamu spotları vb. iletişim
araçları ile vurgulanmalıdır. Öğrencilere gerçek hayat deneyimi sunacak fırsatlar sağlanmalıdır.
Bu anlamda, öğrencilere verilebilecek proje ödevleri gerçek hayatta iletişim kurabilecekleri
olaylardan esinlenerek, daha gerçekçi tasarlanmalı, uluslararası projelerin (Erasmus ve e-
twinning) hedef dili kullanarak iletişim kurmaları açısından çok faydalı olacağı
düşünülmektedir.
SORU 4: Lise öğrencilerinin İngilizce öğrenimiyle ilgili özel engelleri veya talepleri var mı?
CEVAP 4: Özellikle üniversiteye geçiş sınavına hazırlanmakta olan 11 ve 12. Sınıf öğrencileri
sınavda sorumlu olmayacakları ve haftalık ders saati çok az olan İngilizce derslerine karşı
olumsuz tutum içindedir ve motivasyonları oldukça düşüktür. 9. ve 10. sınıflarda seviyenin
karma olması öğrencilerin motivasyonlarının düşmesine neden olmaktadır. Özellikle temel
eğitimde özel okullara devam etmiş olup resmi liseye devam eden öğrenci ile resmi
ortaokuldan gelen öğrenciler arasında ciddi bir seviyesi farkı bulunmaktadır.
32