Page 42 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 42

Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı



               CEVAP  3:  Açık  uçlu  sorular  öğrencilerin  üretimini  artırmaktadır.  Fakat  kazanımlar  ve  soru
               sayılarındaki  kısıtlılık  lokal  gerçeklikle  uyuşmamaktadır.  Hazırlık  eğitimi  veren  liselerde
               uygulamada  farklı  kitaplar  kullandığı  için  MEB’in  belirlediği  kazanımlar  sıralama  olarak
               değerlendirme  takvimine  uyuşmamaktadır.  Kazanımlar  hazırlık  eğitimi  uygulayan  liselerde
               kısıtlı kalmakta ve öğrenci gelişimini de kısıtlamaktadır.


                      Güncel  kullanılan  ölçme  değerlendirme  sisteminin  uygulanabilirliğinin  pratik
               olmaması, sınavın ölçme değerlendirmedeki geçerliğini düşürmektedir. Yapılan sınavlar sınıf
               geçme sınavı olmadığı için her sınavda 4 becerinin ölçülmesinin ardından diğer sınava kadar 2
               ay gibi kısa bir sürede öğrencilerin özellikle konuşma becerisinde önemli bir artış görülmediği
               ve  sınav  sonrasında  becerileri  geliştirmek  için  öğrencilerin  motivasyonunda  bir  artış
               sağlamadığı görülmektedir. Sınavın süre ve uygulama  standardı açısından rubrik  olmaması,
               sınavın değerlendirmesini zorlaştırmaktadır. Konuşma becerisinin değerlendirilmesi açısından
               belirli  bir  süre  ve  konu  içeriği  olmaması  süre  ve  uygulamalar  açısından  ülke  genelinde

               farklılıklar göstermektedir. Ülke  geneli İngilizce ders sayısı göz önünde bulundurulduğunda
               ciddi bir zaman kaybına neden olmaktadır.

                      Kazanım  ve  soru  sayılarının  öğrenci  seviyesine  göre  daha  esnek  bırakılması
               önerilmektedir.  Soru  türlerinin  daha  esnek  olması,  eşleştirme  gibi  soru  tipleri,  birçok
               uluslararası dil sınavındaki içeriklerde olduğu gibi çeşitlendirilerek sisteme entegre edilmesi
               önerilmektedir.  Bu  sınavlardaki  yüzde  dağılımı  çeşitlendirilmelidir.  Kazanımlar  CEFR’a  göre
               uyarlanmalıdır.  Belirli  bir  kitap  yerine  genel  kazanımlar  referans  alınmalıdır.  Tematik
               kazanımlar zenginleştirilmelidir.


                      Bu okulların mevcudu yüzde 1’lik dilimden gelen öğrencilerden oluştuğu için MEB’in
               yayınladığı  kazanım  ve  senaryolar  kısıtlı  kalmaktadır.  Bu  nedenle  bu  okullarda  kullanılan
               materyal ve uygulamalar konusunda esneklik sağlanması önerilmektedir. Her seviyeye uygun
               daha genel ifadelerle belirtilmiş kazanımlar ilave edilmelidir.

                      4  becerinin  ayrı  ayrı  ölçülmesine  dayalı  sistemin  devam  ettirilmesi  durumunda,  bu
               alanlar  için  ülke  geneli  değerlendirme  rubrik  örnekleri  MEB  Ölçme  ve  Değerlendirme

               Müdürlüğü  tarafından,  eğitimde  birlik  ve  eşitliği  sağlamak  adına  hazırlanıp  yayınlanmalıdır.
               Rubrikler  standart  dinleme  ve  konuşma,  konu,  örnek  soru  ve  kazanımları  içerecek  şekilde
               hazırlanmalıdır.  Rubrikler  hazırlanırken  hazırlık  eğitimi  veren  liseler  de  göz  önünde
               bulundurulmalı ve bu liselerdeki öğrencilerin dil seviyelerine uygun değerlendirme ölçekleri
               geliştirilmeli veya adı geçen liselere bu uygulamalar konusunda esneklik sağlanmalıdır. Diğer
               taraftan dönem içi konuşma sınavının, sınav aralıklarının yakın olması nedeniyle, bu süreçte
               ölçülebilir bir değişimin meydana gelmeyeceği göz önünde bulundurularak dönemde 1 kez
               uygulanmalıdır.  Böylelikle  genel  sınav  kapsamından çıkararak, yazılı  sınavdan,  sunum,  proje

               sunumu gibi performans değerlendirmeye gidilmesi de önerilmektedir.






                                                                                                        42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47