Page 42 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 42
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
CEVAP 3: Açık uçlu sorular öğrencilerin üretimini artırmaktadır. Fakat kazanımlar ve soru
sayılarındaki kısıtlılık lokal gerçeklikle uyuşmamaktadır. Hazırlık eğitimi veren liselerde
uygulamada farklı kitaplar kullandığı için MEB’in belirlediği kazanımlar sıralama olarak
değerlendirme takvimine uyuşmamaktadır. Kazanımlar hazırlık eğitimi uygulayan liselerde
kısıtlı kalmakta ve öğrenci gelişimini de kısıtlamaktadır.
Güncel kullanılan ölçme değerlendirme sisteminin uygulanabilirliğinin pratik
olmaması, sınavın ölçme değerlendirmedeki geçerliğini düşürmektedir. Yapılan sınavlar sınıf
geçme sınavı olmadığı için her sınavda 4 becerinin ölçülmesinin ardından diğer sınava kadar 2
ay gibi kısa bir sürede öğrencilerin özellikle konuşma becerisinde önemli bir artış görülmediği
ve sınav sonrasında becerileri geliştirmek için öğrencilerin motivasyonunda bir artış
sağlamadığı görülmektedir. Sınavın süre ve uygulama standardı açısından rubrik olmaması,
sınavın değerlendirmesini zorlaştırmaktadır. Konuşma becerisinin değerlendirilmesi açısından
belirli bir süre ve konu içeriği olmaması süre ve uygulamalar açısından ülke genelinde
farklılıklar göstermektedir. Ülke geneli İngilizce ders sayısı göz önünde bulundurulduğunda
ciddi bir zaman kaybına neden olmaktadır.
Kazanım ve soru sayılarının öğrenci seviyesine göre daha esnek bırakılması
önerilmektedir. Soru türlerinin daha esnek olması, eşleştirme gibi soru tipleri, birçok
uluslararası dil sınavındaki içeriklerde olduğu gibi çeşitlendirilerek sisteme entegre edilmesi
önerilmektedir. Bu sınavlardaki yüzde dağılımı çeşitlendirilmelidir. Kazanımlar CEFR’a göre
uyarlanmalıdır. Belirli bir kitap yerine genel kazanımlar referans alınmalıdır. Tematik
kazanımlar zenginleştirilmelidir.
Bu okulların mevcudu yüzde 1’lik dilimden gelen öğrencilerden oluştuğu için MEB’in
yayınladığı kazanım ve senaryolar kısıtlı kalmaktadır. Bu nedenle bu okullarda kullanılan
materyal ve uygulamalar konusunda esneklik sağlanması önerilmektedir. Her seviyeye uygun
daha genel ifadelerle belirtilmiş kazanımlar ilave edilmelidir.
4 becerinin ayrı ayrı ölçülmesine dayalı sistemin devam ettirilmesi durumunda, bu
alanlar için ülke geneli değerlendirme rubrik örnekleri MEB Ölçme ve Değerlendirme
Müdürlüğü tarafından, eğitimde birlik ve eşitliği sağlamak adına hazırlanıp yayınlanmalıdır.
Rubrikler standart dinleme ve konuşma, konu, örnek soru ve kazanımları içerecek şekilde
hazırlanmalıdır. Rubrikler hazırlanırken hazırlık eğitimi veren liseler de göz önünde
bulundurulmalı ve bu liselerdeki öğrencilerin dil seviyelerine uygun değerlendirme ölçekleri
geliştirilmeli veya adı geçen liselere bu uygulamalar konusunda esneklik sağlanmalıdır. Diğer
taraftan dönem içi konuşma sınavının, sınav aralıklarının yakın olması nedeniyle, bu süreçte
ölçülebilir bir değişimin meydana gelmeyeceği göz önünde bulundurularak dönemde 1 kez
uygulanmalıdır. Böylelikle genel sınav kapsamından çıkararak, yazılı sınavdan, sunum, proje
sunumu gibi performans değerlendirmeye gidilmesi de önerilmektedir.
42