Page 44 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 44
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
Müfredat konusunda öğretmenlerin yaşadığı en büyük problem ders kitapları
konusundadır. Ders kitapları CEFR felsefesine uygun değildir. 4 beceri için bölümler ayrılmış
olsa da Cambridge ya da Oxford gibi yayınevlerinin yayınladığı İngilizce kitaplar ve
materyaller ile aynı seviyede değildir. Öğretmenler ders kitaplarının yetersiz ve geleneksel
olduğunu düşünmektedirler. Kitaplarda hem yeteri kadar aktivite bulunmamakta hem de
gerçekçi içerikler yer almamaktadır. Ayrıca dinleme metinlerinden bazılarının seslendirmesi
robot sesi şeklinde olup öğrenciler dinleme metinlerini anlamakta zorluk yaşamaktadırlar.
Yabancı dil materyalleri eksik/yetersizdir. İlkokul ve ortaokul düzeyi için, çalışma ve
ders kitabı, öğretmenlere ayrıntılı yönergelerle zenginleştirilmiş öğretmen kitabı, flashcards,
kukla, oyunlar gibi zengin materyaller ile ders içeriği genişletilebilir; ancak bu materyallerin
öğretmenlere ulaştırılması gerekmektedir.
SORU 2: Okullarda İngilizce derslerine ayrılan zaman öğrenci yeterliliğini ve başarısını nasıl
etkiliyor? İngilizce programı öğrencilerin kariyer hedeflerinin neresinde kalıyor?
CEVAP 2: Öğretmenler sınıf mevcudunun fazla olması sebebiyle sınıf yönetiminde ve
motivasyon konusunda problem yaşamaktadırlar. Dijital materyaller ve etkinliklerin kalabalık
sınıflarda uygulanamaması hem öğrencilerde hem de öğretmenlerde motivasyon kaybına yol
açmaktadır. İlkokulda İngilizce için ayrılan ders saatlerinin yetersiz olması, sınıf içerisinde
öğrencilerin yeteri kadar İngilizce pratiği yapamamasına sebep olmaktadır.
İlkokul için İngilizce eğitim programında yeterli özgün ve gerçekçi materyalin
olmaması, ders saatlerinin kısıtlı olması ile yüksek beklentiler arasındaki boşluğun
doldurulamamasına yol açmaktadır. Öğrenciler sadece haftada 2 saat ders alarak İngilizce
diline yönelik olarak yeteri kadar pratik yapamamaktadırlar. Öğrenciler hem tekrar
yapmamakta hem de tekrar yapabilecekleri materyallerden uzak kalmaktadır.
Öğrenciler İngilizce dersini gereksiz görmektedirler; çünkü (ortaokul seviyesi için) LGS
sınavında dersin daha az katsayıya sahip olması öğrencileri branşlar arasında bir seçim
yapmaya zorlamaktadır. Ayrıca öğrenciler hayatları ve kariyerleri için neden İngilizce
öğrenmeleri gerektiğini kavrayamamakta ve yabancı dil öğrenmeyi gereksiz görmektedirler.
Yabancı dili günlük hayatlarında kullanamadıkları için de İngilizce öğrenme konusunda
isteksiz davranmaktadırlar.
SORU 3: Mevcut ders süresi içinde öğrencilere dil becerilerini geliştirmeleri için yeterli fırsatlar
sunabiliyor musunuz? Yabancı dil öğretmenlerinin İngilizce derslerinin süresi ve sıklığı
konusunda endişeleri veya önerileri var mı?
CEVAP 3: Sınıfların kalabalık olması ve kullanılan ders kitaplarının yetersiz oluşu, öğretmenler
üzerinde negatif bir baskı oluşturmaktadır; ancak her öğretmen kendi dersi için farklı
çözümler geliştirmektedir. Örneğin, drama ile İngilizce öğretimi, rap şarkılarla kelime öğretimi
gibi yenilikçi ve modern yaklaşımlar ile öğretmenler sınıflarında yeterli fırsatları sunmaya
çalışmaktadırlar.
44