Page 46 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 46
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
SORU 5: Öğrenciler arasındaki dil seviye farklılıkları müfredat uygulamasını nasıl etkiliyor?
Müfredat, dil seviyesi farklılıkları olan öğrencilere uygun bir şekilde uyarlanabiliyor mu?
CEVAP 5: Dil dersleri için farklı seviyelere uygun sınıflar olmaması ve farklı seviyelerdeki
öğrencilerin aynı sınıfta ders alması, müfredatın her seviyeye uygun ilerlemesini
engellemektedir. Bunun sebebi ders saatlerinin kısıtlı olması ve her seviyeye göre etkinliklerin
adapte edilememesidir.
Ders kitaplarındaki etkinlikler de derslerde kullanmak için yetersiz olup bu etkinlikler
farklı seviye gruplarına uygun değildir. Her seviye grubuna uygun bir şekilde uyarlamak ise
öğretmenlerin iş yükünü arttırmakta ve çok zaman almaktadır.
Seviye farklarının olması aslında okullarda CEFR felsefesine uygun şekilde hareket
edilmediğinde öğretmenlerin üzerine büyük bir yük olarak geri dönmektedir. Okullarda
derece sınıfları olmadığı için her seviyeden öğrenci bir arada aynı dersi görmektedir. Bu
durum derslerde daha ileri seviye olan öğrencilerin sıkılmasına sebep olmaktadır. Geride olan
öğrencilerin ise hiçbir şey anlamadıklarını düşünmelerine sebep olmaktadır. Bu durum her iki
seviyedeki öğrenci için de kayıp oluşturmaktadır. Düşük seviyedeki öğrenciler dersi
anlamadığını düşünerek vazgeçmekte ileri seviyedeki öğrenciler de bu ders için çok iyi
olduklarını düşünmekte ve bu yüzden de derslere katılmayı bırakmaktadırlar.
Derslerde kullanılan kitaplar ise sınıf ortamına uyarlamaya müsait olsalar da
öğretmenlerin iş yükünün fazla olması, farklı sınıflarda ve farklı seviyelerde öğretmenlerin
görev alması, her sınıfa ve her seviyeye uygun şekilde uyarlamanın çok zaman alması ve bazı
durumlarda mümkün olmaması nedeniyle büyük bir problem teşkil etmektedir.
Öğretmenler ders kitaplarındaki etkinliklerin ve ünitelerin CEFR eğitim standardına
uygun olmadığını düşünmektedirler. Bu standarda göre daha zayıf ve daha güçlü öğrencilere
göre uyarlanabilecek etkinlikler her ünitede mevcut değildir. Bu durumda ders kitaplarının
yenilenmesi ve CEFR standartlarına uygun şekilde düzenlenmesi gerekmektedir.
SORU 6: Müfredatta kültürel içeriklere yeterli vurgu yapılıyor mu? Öğrencilere kültürlerarası
iletişim becerilerini geliştirmeleri için yeterli fırsatlar sağlanıyor mu?
CEVAP 6: Sadece farklı ırklara mensup öğrencilerin diyaloglarda yer alması çok kültürlülüğe
hizmet etmemektedir. Öğrencilerin farklı kültürler hakkında daha fazla bilgi almaya ve
öğrenmeye ihtiyacı vardır. Bayramların yer aldığı ünitede farklı ülkelere ve kültürlere ait
bayramlar ve kültürel bilgiler yetersizdir. Bu bilgilere ek olarak görseller ve materyaller de yer
almalıdır.
Öğretmenler ders kitaplarındaki ve müfredattaki kültürler arası diyalog ve kültürler
arası iletişimin yetersiz olduğunu düşünmektedirler. Bazı ünitelerde sadece farklı kültürlerden
kişilerin diyalogda yer alması sebebiyle öğrenciler kültürler arası diyaloglara sadece isim
bazında yaklaşabilmektedirler. Örneğin bazı ünitelerde, kutlama, yemek, bayram gibi temalar
46