Page 48 - Bugünden Yarına Türkiye'de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
P. 48
Bugünden Yarına Türkiye’de İngilizce Öğretimi Çalıştayı
OTURUM II
ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ
SORU 1: Yabancı dil öğretmenleri için hangi mesleki gelişim fırsatları mevcuttur ve bunlar
nasıl geliştirilebilir? İngilizce öğretmenleri olarak ihtiyaç duyduğunuz konularda hizmet içi
eğitim imkanlarına erişimde zorluk yaşıyor musunuz? Öğretmen eğitimi ve mesleki gelişim
konusunda uyumlu bir yaklaşımı hangi stratejiler teşvik edebilir?
CEVAP 1: Yabancı dil öğretmenleri için kişisel gelişim ve mesleki gelişimleri adına bakanlık
tarafından düzenlenen birçok proje mevcuttur. Ancak öğretmenlerin bu konuda bilgisi ya
azdır ya da yoktur. Örneğin bakanlık tarafından yürütülen Birlikte İngilizce projesinden çoğu
öğretmen halen habersizdir. Bu proje öğretmenlerin kişisel gelişimi ve mesleki gelişimi
açısından çok önemli ve yararlı bir projedir. Bu projeye katılan öğretmenler büyük yarar
gördüklerini ve bu projenin çok faydalı olduğunu bildirmişlerdir. Ancak hâlâ bu proje
hakkında bilgisi olmayan öğretmenler mevcuttur. Ancak yine de MEB ve İl Milli Eğitim
Müdürlüğü tarafından düzenlenen projeler ve eğitimler bulunmaktadır. Burada asıl problem
öğretmenlerin bu projelere ve programlara erişim sağlamasıdır.
İngilizce öğretmenleri başta olmak üzere öğretmenlerin mesleki gelişime yönelik
projelerde yer almalarının önündeki en büyük engel okuldaki yöneticilerdir. Okuldaki
yöneticiler, sınıfların ve derslerin boş geçmesini istemediğinden ötürü öğretmenlerin okul
süresi içerisinde derslerini ve okulu bırakarak kişisel gelişim yahut mesleki gelişim atölyelerine
katılmasını istememektedirler. Okulda hem zümre içerisinde hem de yöneticiler arasında
sürekli ya da arada sırada bu tarz mesleki gelişim atölyelerine katılan öğretmenlere karşı
negatif bir tavır bulunmaktadır. Bu da öğretmenlerin motivasyonlarını kırmakta ve kişisel
gelişimlerini engellemektedir.
Öğretmenler bu noktada ara dönemlerde yapılan seminerlerin yüz yüze olması halinde
bu seminerlerin MEB tarafından mesleki gelişim seminerleri şeklinde verilmesini talep
etmektedirler. Örneğin CEFR eğitimlerini İngilizce öğretmenlerinin mesleki gelişimlerini
sağlayabilmek adına Bakanlığın ara tatillerde öğretmenlere uygulaması tavsiye edilmektedir.
Öğretmenler, bazı durumlarda verilen seminerlerin ve eğitimlerin bölgelere ve
öğretmenlerin ihtiyaçlarına uygun olmadığını öne sürmektedirler. Öğretmenlerin alacağı
eğitimlerin bölge bazlı ve öğretmenlerin ihtiyaçlarına yönelik olması istenmektedir. Ayrıca
İstanbul genelinde yapılan eğitimlerde öğretmenlerin Anadolu ya da Avrupa yakasında
ikamet ediyor oluşları da bu tarz eğitimlere katılmalarının önündeki engellerden bir tanesidir.
Anadolu yakasında ikamet eden öğretmenler, Avrupa yakasında yapılan eğitimlere katılmakta
zorluk yaşamaktadırlar. Bu durumda öğretmenlerin talebi kendi bölgelerinde ve ikamet
ettikleri yerlere yakın okullarda eğitimler açılmasıdır. Ayrıca daha önceki maddelerde de
belirtildiği gibi okullardaki yöneticiler öğretmenlerin zamanını alacak eğitimlere katılmalarını
istememektedirler. Bu durumda yapılan eğitimlerin öğretmenlerin görev yaptığı okullara yakın
48