Page 64 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 64

Gerçekten 21. Yüzyıl Becerilerine Sahip

         Öğrenciler Yetiştirmek İstiyor Muyuz?:

         O Hâlde Biçimlendirici Ölçmeyi ve Geri

         Bildirimi Daha İyi Anlamak Zorundayız


          Doç. Dr. Seval KULA KARTAL
          Pamukkale Üniversitesi
          Eğitim Fakültesi
          Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Ana Bilim Dalı
          İletişim: sevalk@pau.edu.tr



         Sınıf  içi  ölçmenin  biri  kuramsal  biri  uygulamaya  dönük  gerekliyse  üçüncü  ya  da  daha  fazla  sayıda  durum
         iki ayağı olduğunu düşünebiliriz. Kuramsal ayağı sınıf içi  sağlayabilir. Brookhart (2008) iki senaryo arasındaki bu
         ölçmenin planlanmasıdır. Planlamanın önemli bir adımı  farkı basitçe özetleyen birkaç cümle kullanır: “Öğrenci-
         öğrencilerin yetkinleşmelerini istediğimiz bilgi ve beceri-  nin yazdığı bir rapora verilen geri bildirim öğrenciye bir
         leri açık ve anlaşılır bir biçimde tanımlamaktır. Bir diğer  sonraki raporunu yazarken yardım edebilir. Ancak bunun
         adımı  da  öğrencilerin  bu  becerilerde  yetkinleşmeye  gi-  için bir sonraki rapor diye bir şeyin olması gerekir.” Biçim-
         den yolun neresinde olduğunu bize gösterecek sınıf içi  lendirici sınıf içi ölçmeyi (formative assessment), değer
         ölçme uygulamalarını tasarlamaktır. Bu plan ve tasarıla-  biçici ölçmeden (summative assessment) ayıran en kritik
      ıstanbul   rın bilimsel temele dayalı ve titiz bir düşünme sürecinin  nokta, öğretmenin ve öğrencinin geri bildirimi öğrenmeyi

         ürünü  olmaları  öğrencilerin  öğrenmelerine  ilişkin  doğru  geliştirmek için kullanma olanaklarının olmasıdır.
    .    bilgi elde etmede çok önemlidir. Bunun kadar önemli ve
         belki de öğrenci başarısı açısından daha belirleyici olan-  Öğrenciye kendisine verilen geri bildirimi kullanabileceği
         sa öğretmenin bu bilgiyle ne yapacağı, başka bir ifadeyle  bir olanak sunulduğunda öğrenci bu olanağı öğrenmesi-
         bu bilgiyi nasıl kullanacağıdır.                     ni geliştirmek için kullanabilir ya da kullanmayabilir. Bu
                                                              karar,  temelde  öğrencinin  zihninde  verdiği  bir  karardır.
         Öğretmen, sınıf içi ölçmelerden elde ettiği bilgi sayesinde  Eğitimde, öğrencilerimizin kendi öğrenme süreçlerinin öz
         öğrencinin  geliştirmesi  gereken  becerisini  belirleyebilir;  düzenlemelerini ve değerlendirmelerini yapan öz yeterli
         öğrenciye bunu yapabilmesi için bir yol önerisinde bulu-  ve öz güdülenmiş bireyler olarak yetişmelerini isteriz. 21.
         nabilir, ardından bir sonraki öğrenme konusuna devam  yüzyıl becerileri için geliştirilmiş çok sayıda farklı sınıfla-
         edebilir. Bu senaryoda, sınıf içi ölçme süreci burada ta-  mada ortak biçimde yer verilen becerileri incelediğimizde
         mamlanır çünkü öğrenciye kendisine verilen geri bildirimi  bunu istediğimizi açıkça görebiliriz.
         kullanma olanağı yaratacak bir başka durum sağlanma-
         mıştır. Bir ölçme uygulamasından elde edilen bilgiye da-
         yalı bir kerelik geri bildirim sunulmuştur. Öğrenci o geri
         bildirimi kullanabileceği bir durumla bir daha karşılaşma-
         dığı için bu bilgiyi öğrenmesini biçimlendirmek amacıyla
         kullanamamıştır.  Bu  senaryoda,  ilgili  beceri  açısından
         öğrencinin güncel durumu belirlenmiş; öğrenciye bildiril-
         miş ve öğrencinin bu bilgiyle ne yapacağı kendisine bıra-
         kılarak sınıf içi ölçme burada tamamlanmıştır.

         Başka  bir  senaryoda,  öğretmen  öğrencinin  geliştirmesi
         gereken  becerisini  belirleyebilir;  öğrenciye  bunu  yapa-
         bilmesi için bir yol önerisinde bulunabilir, ardından öğ-
         renciye  aldığı  geri  bildirimi  kullanabileceği  ikinci,                  .
                                                                                    Istanbul
                                                                                            ÖLÇME
         64                                                                                      (        .
                                                                                             DEGERLENDIRME
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69