Page 64 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 64
Gerçekten 21. Yüzyıl Becerilerine Sahip
Öğrenciler Yetiştirmek İstiyor Muyuz?:
O Hâlde Biçimlendirici Ölçmeyi ve Geri
Bildirimi Daha İyi Anlamak Zorundayız
Doç. Dr. Seval KULA KARTAL
Pamukkale Üniversitesi
Eğitim Fakültesi
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Ana Bilim Dalı
İletişim: sevalk@pau.edu.tr
Sınıf içi ölçmenin biri kuramsal biri uygulamaya dönük gerekliyse üçüncü ya da daha fazla sayıda durum
iki ayağı olduğunu düşünebiliriz. Kuramsal ayağı sınıf içi sağlayabilir. Brookhart (2008) iki senaryo arasındaki bu
ölçmenin planlanmasıdır. Planlamanın önemli bir adımı farkı basitçe özetleyen birkaç cümle kullanır: “Öğrenci-
öğrencilerin yetkinleşmelerini istediğimiz bilgi ve beceri- nin yazdığı bir rapora verilen geri bildirim öğrenciye bir
leri açık ve anlaşılır bir biçimde tanımlamaktır. Bir diğer sonraki raporunu yazarken yardım edebilir. Ancak bunun
adımı da öğrencilerin bu becerilerde yetkinleşmeye gi- için bir sonraki rapor diye bir şeyin olması gerekir.” Biçim-
den yolun neresinde olduğunu bize gösterecek sınıf içi lendirici sınıf içi ölçmeyi (formative assessment), değer
ölçme uygulamalarını tasarlamaktır. Bu plan ve tasarıla- biçici ölçmeden (summative assessment) ayıran en kritik
ıstanbul rın bilimsel temele dayalı ve titiz bir düşünme sürecinin nokta, öğretmenin ve öğrencinin geri bildirimi öğrenmeyi
ürünü olmaları öğrencilerin öğrenmelerine ilişkin doğru geliştirmek için kullanma olanaklarının olmasıdır.
. bilgi elde etmede çok önemlidir. Bunun kadar önemli ve
belki de öğrenci başarısı açısından daha belirleyici olan- Öğrenciye kendisine verilen geri bildirimi kullanabileceği
sa öğretmenin bu bilgiyle ne yapacağı, başka bir ifadeyle bir olanak sunulduğunda öğrenci bu olanağı öğrenmesi-
bu bilgiyi nasıl kullanacağıdır. ni geliştirmek için kullanabilir ya da kullanmayabilir. Bu
karar, temelde öğrencinin zihninde verdiği bir karardır.
Öğretmen, sınıf içi ölçmelerden elde ettiği bilgi sayesinde Eğitimde, öğrencilerimizin kendi öğrenme süreçlerinin öz
öğrencinin geliştirmesi gereken becerisini belirleyebilir; düzenlemelerini ve değerlendirmelerini yapan öz yeterli
öğrenciye bunu yapabilmesi için bir yol önerisinde bulu- ve öz güdülenmiş bireyler olarak yetişmelerini isteriz. 21.
nabilir, ardından bir sonraki öğrenme konusuna devam yüzyıl becerileri için geliştirilmiş çok sayıda farklı sınıfla-
edebilir. Bu senaryoda, sınıf içi ölçme süreci burada ta- mada ortak biçimde yer verilen becerileri incelediğimizde
mamlanır çünkü öğrenciye kendisine verilen geri bildirimi bunu istediğimizi açıkça görebiliriz.
kullanma olanağı yaratacak bir başka durum sağlanma-
mıştır. Bir ölçme uygulamasından elde edilen bilgiye da-
yalı bir kerelik geri bildirim sunulmuştur. Öğrenci o geri
bildirimi kullanabileceği bir durumla bir daha karşılaşma-
dığı için bu bilgiyi öğrenmesini biçimlendirmek amacıyla
kullanamamıştır. Bu senaryoda, ilgili beceri açısından
öğrencinin güncel durumu belirlenmiş; öğrenciye bildiril-
miş ve öğrencinin bu bilgiyle ne yapacağı kendisine bıra-
kılarak sınıf içi ölçme burada tamamlanmıştır.
Başka bir senaryoda, öğretmen öğrencinin geliştirmesi
gereken becerisini belirleyebilir; öğrenciye bunu yapa-
bilmesi için bir yol önerisinde bulunabilir, ardından öğ-
renciye aldığı geri bildirimi kullanabileceği ikinci, .
Istanbul
ÖLÇME
64 ( .
DEGERLENDIRME