Page 62 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 62

görevi anlamak veya tamamlamak için gerekli öğrenme  bildirimin  uygun  düzeyde  verilmesidir.  Çünkü  bazı  geri
          süreçlerini  hedefler.  Örneğin,  bir  öğretmen  öğrenciye,  bildirimler mevcut anlayış ile istenen arasındaki tutarsız-
          “Noktalama  işaretlerine  ve  kullandığınız  betimlemelere  lığı azaltmada etkiliyken bazıları değildir. Öte yandan, öz
          dikkat  ederek  yazınızı  düzenlemeniz  gerekir;  böylece  veya kişisel düzeyde geri bildirim (genellikle övgü) nadi-
          okuyucu,  yazınızdaki  ince  ayrıntıları  anlayabilir.”  şek-  ren etkilidir (Hattie, 2009).
          linde  geri  bildirim  vermelidir.  Öz  düzenleme  düzeyinde
          geri bildirim, öğrenciden öz değerlendirme ya da öz dü-  Yapılan  ulusal  ve  uluslararası  araştırmalar  göstermek-
          zenleme yapmasına yöneliktir. Örneğin, “Bir tartışmanın  tedir  ki  çoğu  zaman  yapılan  değerlendirmeler,  yukarı-
          yazısının giriş paragrafının temel özelliklerini zaten bili-  da açıklanan üç geri bildirim sorusuna yanıt aramaktan
          yorsunuz. Bunları ilk paragrafınıza dâhil edip etmediği-  ziyade  öğrenmenin  anlık  görüntülerini  sağlamak  için
          nizi kontrol ediniz.” gibi ifadeler kullanabilir. Bu tür geri  kullanılmaktadır.  Önemli  olan  sayılar  veya  notlar  değil,
          bildirim, öğrenciyi cesaretlendirir ve görevi nasıl daha iyi  geri bildirim verilmesi ve değerlendirmelerden elde edi-
          yapacağıyla ilgili düşünmesini sağlar. Benlik düzeyinde  len  yorumlardır.  Geri  bildirimle  öğretmen  ve  öğrenciler
          geri bildirim, genellikle öğrencinin tamamladığı görevden  planladıkları hedeflere ulaştıkça kendilerini zorlayıcı yeni
          veya performanstan ziyade benliğe/kişiliğe yöneliktir. Bu  hedefler oluşturarak öğrenme süreçlerini devam ettirme
          tür geri bildirim örnekleri arasında “Harika bir öğrencisin”,  imkânı bulabilirler (Hattie ve Timperley, 2007).
          “Aferin!” gibi ifadeler yer alır. Bu kısımda önemli olan, geri





             Kısaca özetlemek gerekirse


           •   Verilen geri bildirim öğrencilerin performanslarını arttırıcı nitelikte olmalıdır.
           •   Hedefim neresi? Ne düzeydeyim? Hedefe nasıl gideceğim? Bir sonraki hedef ne? vb. soruların yanıtını
      ıstanbul          içermelidir.
               Geri bildirim öğrencilerin kişiliğine yönelik değil; performansı yani ne yaptığı, nasıl yaptığı ile ilgili olmalıdır.
           •
    .      •   Öğrencinin geri bildirimi alabileceği ve anlayabileceği bir dil kullanılmalıdır.
           •   Öğrenciyi gelişime teşvik edecek olumlu bir dil kullanılmalıdır.
           •   Öğrencilerin bireysel farklılıklarına duyarlı olunmalıdır.
           •   Geri bildirim zamanında verilmelidir.
           •   Geri bildirim, öğretmenden öğrenciye tek yönlü olmasından ziyade çift yönlü olmalıdır.
           •   Geri bildirim düzenli ve uygun miktarda olmalıdır. Nicelik değil, nitelik önemlidir.































                                                                                     .
                                                                                    Istanbul
                                                                                            ÖLÇME
         62                                                                                      (        .
                                                                                             DEGERLENDIRME
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67