Page 62 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 62
görevi anlamak veya tamamlamak için gerekli öğrenme bildirimin uygun düzeyde verilmesidir. Çünkü bazı geri
süreçlerini hedefler. Örneğin, bir öğretmen öğrenciye, bildirimler mevcut anlayış ile istenen arasındaki tutarsız-
“Noktalama işaretlerine ve kullandığınız betimlemelere lığı azaltmada etkiliyken bazıları değildir. Öte yandan, öz
dikkat ederek yazınızı düzenlemeniz gerekir; böylece veya kişisel düzeyde geri bildirim (genellikle övgü) nadi-
okuyucu, yazınızdaki ince ayrıntıları anlayabilir.” şek- ren etkilidir (Hattie, 2009).
linde geri bildirim vermelidir. Öz düzenleme düzeyinde
geri bildirim, öğrenciden öz değerlendirme ya da öz dü- Yapılan ulusal ve uluslararası araştırmalar göstermek-
zenleme yapmasına yöneliktir. Örneğin, “Bir tartışmanın tedir ki çoğu zaman yapılan değerlendirmeler, yukarı-
yazısının giriş paragrafının temel özelliklerini zaten bili- da açıklanan üç geri bildirim sorusuna yanıt aramaktan
yorsunuz. Bunları ilk paragrafınıza dâhil edip etmediği- ziyade öğrenmenin anlık görüntülerini sağlamak için
nizi kontrol ediniz.” gibi ifadeler kullanabilir. Bu tür geri kullanılmaktadır. Önemli olan sayılar veya notlar değil,
bildirim, öğrenciyi cesaretlendirir ve görevi nasıl daha iyi geri bildirim verilmesi ve değerlendirmelerden elde edi-
yapacağıyla ilgili düşünmesini sağlar. Benlik düzeyinde len yorumlardır. Geri bildirimle öğretmen ve öğrenciler
geri bildirim, genellikle öğrencinin tamamladığı görevden planladıkları hedeflere ulaştıkça kendilerini zorlayıcı yeni
veya performanstan ziyade benliğe/kişiliğe yöneliktir. Bu hedefler oluşturarak öğrenme süreçlerini devam ettirme
tür geri bildirim örnekleri arasında “Harika bir öğrencisin”, imkânı bulabilirler (Hattie ve Timperley, 2007).
“Aferin!” gibi ifadeler yer alır. Bu kısımda önemli olan, geri
Kısaca özetlemek gerekirse
• Verilen geri bildirim öğrencilerin performanslarını arttırıcı nitelikte olmalıdır.
• Hedefim neresi? Ne düzeydeyim? Hedefe nasıl gideceğim? Bir sonraki hedef ne? vb. soruların yanıtını
ıstanbul içermelidir.
Geri bildirim öğrencilerin kişiliğine yönelik değil; performansı yani ne yaptığı, nasıl yaptığı ile ilgili olmalıdır.
•
. • Öğrencinin geri bildirimi alabileceği ve anlayabileceği bir dil kullanılmalıdır.
• Öğrenciyi gelişime teşvik edecek olumlu bir dil kullanılmalıdır.
• Öğrencilerin bireysel farklılıklarına duyarlı olunmalıdır.
• Geri bildirim zamanında verilmelidir.
• Geri bildirim, öğretmenden öğrenciye tek yönlü olmasından ziyade çift yönlü olmalıdır.
• Geri bildirim düzenli ve uygun miktarda olmalıdır. Nicelik değil, nitelik önemlidir.
.
Istanbul
ÖLÇME
62 ( .
DEGERLENDIRME