Page 67 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 67

Bahçeli bir evde yaşamayı apartman dairesinde yaşamaya tercih ederim. Bahçede ağaçla-

                rın arasında koşabilirsin, oynayabilirsin, yemeğini bahçede yiyebilirsin. Arkadaşların senin

                evine geldiğinde birlikte oyunlar oynayabileceğiniz rahat bir yeriniz olur. Kedi ya da köpek

                gibi bir hayvan edinebilirsin çünkü bahçen olursa ona bakman daha kolay olur. Camdan dı-

                şarı bakınca yeşillikleri ve ağaçları görmek insanı mutlu eder. Bir de bahçen olursa doğayla

                daha iç içe olabilirsin. Bahçeli evde yaşamak bir apartman dairesinde yaşamaktan daha eğ-

                lencelidir. Bu yüzden, bahçeli evde yaşamayı apartman dairesinde yaşamaya tercih ederim.





          Bu örnekte, öğrencinin paragraf yazma becerilerini ölçmek amacıyla öğrenciye bir görev verilmiştir. Yazı öğrencinin
          paragraf yazma becerilerine ilişkin öğretmene bilgi sağlar. Öğretmenin bu bilgiyi geri bildirim süreçlerinde nasıl kul-
          lanacağı farkı yaratan önemli bir noktadır. Şimdi öğretmenin öğrenciye şu geri bildirimleri sunduğu durumları düşü-
          nelim.





                       1.  Bu paragraf, sınıfın en kısa paragrafı. Biraz daha uzun yazmalısın!                     ıstanbul   .

                       2.  Paragrafın harika, seni tebrik ederim.

                       3.  Bir önceki paragrafından daha kötü, bence daha iyisini yazabilirsin. Paragrafını

                              bir kez daha gözden geçirir misin?




          İlk geri bildirimle ilgili en büyük sorunlardan biri öğrencinin yazısının sınıftaki yazılarla karşılaştırılmasıdır. Üstelik bu
          karşılaştırma öğrenme hedefleriyle ilgisi olmayan bir özelliğe dayalı olarak yapılmıştır: paragrafın uzunluğu. Bu göre-
          vin amacı paragraf yazma becerilerinin gelişimini izlemek olduğundan öğrenciye verilen geri bildirimin öğrenme he-
          defleriyle ilişkisiz olduğunu ifade edebiliriz. İkinci geri bildirimde, öğrencinin yazısını harika yapan yönlere dair hiçbir
          tanımlama yapılmamıştır. Öğrencinin yazısını iyi yapan yönlerin tanımlanması, yazıyı yazarken kullandığı stratejileri
          farklı görevlere uygulayabilmesi için gereklidir. Üçüncü geri bildirimde de öğrencinin bir önceki paragrafıyla karşı-
          laştırma yapılmış ancak bu yazısını bir öncekinden daha kötü yapan yönlerin neler olduğuna dair bilgi verilmemiştir.
          Öğrencinin yazı üzerinde bir kez daha çalışmasının daha iyi bir yazıyla sonuçlanabilmesi düşük bir olasılıktır. Çünkü
          öğrenci bu çalışmada neyi farklı yapması gerektiğine dair bir bilgi alamamıştır. Yanlış geri bildirim örneklerinin hiçbiri
          öğrenciye yazısında neyi yapabildiğine ve neyi yapamadığına dair bilgi sağlamamıştır. Ayrıca öğrenciden yazısını
          gözden geçirmesini isterken bu kez neyi farklı yapabileceğine dair bir yol önerisinde de bulunmamıştır. O hâlde bi-
          çimlendirici geri bildirim bunları yapabildiğimiz geri bildirimdir.

          Moss ve Brookhart (2009; 2015) biçimlendirici geri bildirimin hem geçmişi hem de geleceği beslediğini (feed-forward)
          ifade eder. Bu ne anlama gelir? Geri bildirim, öğrencinin yapabildiklerini öğrenciye ifade etmelidir. Buna ek ola-
          rak öğrencinin yapamadıklarını da ifade etmelidir ancak, geleceği besleyerek. Başka bir ifadeyle, bir sonraki
          benzer görevde ya da yazısını gözden geçirirken geliştirmek için yapması gerekenlere dair öneriler sunmalı-
          dır. Örnek paragraf için böyle bir geri bildirim nasıl olabilir?
           .
          Istanbul
                  ÖLÇME
                                .
                       (
                   DEGERLENDIRME                                                                               67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72