Page 69 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 69

uyguladığının farkında olmayabilir çünkü onu tüm yazı-  Biçimlendirici ölçmenin kilit bileşenlerinden biri öğrenci-
          da uygulayamamıştır. Öğretmenin öğrenciye “görüşünü  lerin değerlendirme ölçütlerinin ne anlama geldiğini anla-
          destekleyen bu detayı gerçek ve etkileyici örnekler ve-  malarını sağlamaktır. Bunun için öğrencilere örnek yazı-
          rerek açıkladığını” ifade etmesi öğrencinin bu bağlantıyı  ları inceletme, öğretmenin puanlama anahtarını öğrenci
          fark etmesini ve bunu yazısını düzenlemede kullanabil-  dilinde ifade etme gibi etkinlikler kullanılabilir. Bu bileşen
          mesini  sağlar.  Benzer  biçimde,  öğretmenin  geri  bildiri-  öz değerlendirme becerisini geliştirmekle doğrudan iliş-
          minde öğrencinin görevden çıkaramadığı durumlara dö-  kilidir çünkü öğrencinin yazısını oluştururken iyi bir yazı
          nük bilgi vermesi de öğrencinin bu çıkarıma ulaşmasına  yazıp yazmadığını değerlendirebilmesinin zorunlu koşulu
          destek olur. Örneğin, örnek durumda öğrenci karşılaştır-  iyi yazının ne anlama geldiğini kavramış olmasıdır. De-
          ma  yazısında  iki  şeyi  karşılaştırması  gerektiğine  ilişkin  ğerlendirme ölçütlerinin anlamı öğrencinin zihninde açık
          bir çıkarımda bulunamamış görünmektedir. Öğretmenin  olmalıdır. Böylece, kendi yazısını bu temsile uyup uyma-
          geri bildiriminde bunu ifade etmesi öğrenciye bu çıkarıma  dığı açısından değerlendirebilir.
          ulaşmasında yardım eder.







             Son olarak bu yüzyılda önemlerini daha iyi anlamaya başladığımız için 21. yüzyıl becerileri diye adlandırdığı-
             mız öz yeterlik, öz değerlendirme, öz güdülenme gibi beceriler bugünden yarına geliştirebileceğimiz beceriler
             değildir. Ancak sandığımız kadar da soyut değildir. “Bir öğrenci ya öz yeterli olur ya da olmaz, öğretmen olarak
             bunu ben değiştiremem gibi bir düşünce” doğru bir yaklaşım değildir. Bu yazıda birlikte sorguladığımız gibi bu
             beceriler öğretmenin sınıf içindeki somut eylemleriyle geliştirilebilecek becerilerdir. Bu örnekte, dört cümlelik
             bir paragraf yazan bir öğrenciye sıfır puan vermek onu kolaylıkla öğrenmekten ve gelişmekten vazgeçirebilir.
             Aynı öğrenciye “bir önceki paragrafında iki cümle yazmışken bu paragrafında dört cümle yazdığını, cümlelerin
             anlaşılır ve birbiriyle uyumlu olduğunu” ifade etmek ise öğrencinin kararlı bir çaba gösterme olasılığını yaratır.   .
             Öğretmenin bu becerilerin gelişiminin zaman alacağını ancak gelişimin mümkün olduğunu düşünmesini sağ-  ıstanbul
             lamak bu yazının temel amacıdır. Çocuklarımızın doyumlu bir yaşama sahip olmalarına destek olacak tüm
             eylemleri gerçekleştirebilmek öncelikle bu inanca sahip olmamızla mümkün olur.






































           .
          Istanbul
                  ÖLÇME
                                .
                       (
                   DEGERLENDIRME                                                                               69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72