Page 68 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 68
Geri Bildirim Yorum
Giriş ve sonuç cümlelerin açık ve birbirleriyle uyum- Öğrencinin paragrafında yapabildiklerini değerlendir-
lu. Görüşlerini destekleyici üç detaya değinmişsin: me ölçütlerini kullanarak tanımlar. Böylece, öğrenci-
geniş bir yaşam ve oyun alanı, manzara, doğayla iç nin yazma başarısını ölçütlere dayalı olarak tanımla-
içe olma. mış ve onaylamış olur.
Yazının daha gerçekçi ve etkileyici olması için detay- Öğrencinin yazısında kısmen uygulayabildiği bir
ları biraz açıklar mısın? Örneğin eğlenceli bir yaşam stratejiyi tanımlar: detayları gerçekçi ve etkileyici ör-
alanı olması hakkında pek çok örnek verdin: arka- neklerle açıklamak. Öğretmen bu stratejiyi fark etti-
daşlarla oynama, yemekleri bahçede yeme, evcil ğini belirterek öğrencinin gelecekteki yazılarında bu
hayvan besleme. Aynı şeyi manzara ve doğayla iç stratejiyi kullanma olasılığını artırır.
içe olmayı açıklamak için de yapabilir misin?
Bütün detayların bahçeli evle ilgili. Okuyucuların Yazıda geliştirilmesi gereken bir yöne ilişkin eleştiri-
apartman dairesindeki yaşamın nasıl olacağını da de bulunur. Bu yönün nasıl geliştirileceğine dair öneri
öğrenmeleri gerekir. Karşılaştırırken iki şeyi de dü- verir.
şünmeli ve yazında ikisine de yer vermelisin.
Öğretmen bu geri bildirimi sınıf içi koşullarını düşünerek sözlü ya da yazılı olarak verebilir. Yanlış örnekler üzerinde
durduğumuz kısımdaki geri bildirimlerle karşılaştırdığımızda, biçimlendirici ölçmenin ve geri bildirimin öğrencilerin öz
yeterlik, öz değerlendirme ve öz güdülenme gibi becerilerine neden katkı sağladığı açık hâle gelir. Yine de bu bece-
riler ve örnek durum üzerinde düşünerek bu ilişkilendirmeyi birlikte yapalım.
ıstanbul
. Tüm Bunlar Öz yeterliği, Öz Değerlendirmeyi, Öz Güdülenmeyi Nasıl Geliştirir?
Öz yeterlik öğrencinin karşısına çıkan durumun üste- için kararlı bir çaba gösterme olasılığı artar. Öğrenciye
sinden gelmek için gerekli yeterliklere sahip olup olma- yazısının sınıfın en kısa paragrafı olduğu ya da bir önce-
dığına dair inancıyla ilgilidir (Bandura, 1977). Brookhart kinden daha kötü bir paragraf yazdığı ifade edilen yanlış
(2008), öz yeterlikten bahsederken sıklıkla kontrol duy- geri bildirim örneklerimizi düşünelim. Bu öğrencinin yaz-
gusuna değinir ve bu kontrol duygusunun gerçek öz ye- ma becerilerinin yeterliliğine ve yazısını geliştirebileceği-
terlik olduğunu ifade eder. Öğretmenin öğrencilerin kendi ne inanması güçleşir. Bu durum, yazısı üzerindeki ikinci
öğrenmeleri üzerindeki kontrol duygusunu geliştirmesi çalışmasında göstereceği çaba miktarına da olumsuz
önemlidir. Doğru geri bildirim örneğinde, öğretmen geri yansıyabilir. Oysa doğru örnektekine benzer bir geri bil-
bildirimine öğrencinin yazısında iyi yapabildiği yönleri ta- dirim alan öğrenci neyi yapabildiği ve yazıyı geliştirmek
nımlayarak başlamıştır. Ardından, öğrencinin yazısında için ne yapması gerektiği bilgisine sahip olur. Öğrencinin
geliştirmesi gereken yönleri tanımlamış ve yazısını nasıl yazı üzerinde bir kez daha çalıştığında iyi bir yazı orta-
geliştirebileceğine dair önerilerde bulunmuştur. Öğrenci- ya çıkaracağına inanması ve bu yönde çaba göstermeye
nin yazma görevinde neyi yapabildiğini öğrenmesi onun güdülenmesi daha kolay olacaktır.
yeterliklerine olan olumlu inancını güçlendirir. Zayıf yön-
leri geliştirmek için izleyebileceği bir yol haritasının olma- Öğrencinin görevi okul görevlerinden çıkarımda bulun-
sı da kontrol duygusunu, böylece, daha iyi bir paragraf maktır. Çıkarımda bulunmak öğrencinin kendi düşünme
yazabileceğine olan inancını güçlendirir. süreçlerini kullanmasını ve kontrol etmesini gerektirir.
Bu öz düzenleme olarak adlandırılır (Brookhart, 2008).
Öz yeterlik güdülenmenin de temelinde yatar çünkü in- Biçimlendirici geri bildirim öğrencinin doğru çıkarımlarda
sanın seçimlerini ve eylemlerini etkiler (Pajares, 1996). bulunmasına yardım ederek kendi düşünme süreçleri-
Şöyle ki insanlar bir hedefe ulaşmanın mümkün olduğu- ni düzenleme becerilerini destekler. Doğru geri bildirim
na inandığında hedefe bağlılıkları artar (Locke ve Lat- örneğinde öğretmen öğrencinin yazısında bir strateji uy-
ham, 1994). Başka bir ifadeyle bireyin hedefe ulaşmak guladığını fark ettiğini ifade etmiştir. Öğrenci bu stratejiyi
.
Istanbul
ÖLÇME
68 ( .
DEGERLENDIRME