Page 68 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 68

Geri Bildirim                                       Yorum
              Giriş ve sonuç cümlelerin açık ve birbirleriyle uyum- Öğrencinin paragrafında yapabildiklerini değerlendir-
              lu.  Görüşlerini  destekleyici  üç  detaya  değinmişsin:  me ölçütlerini kullanarak tanımlar. Böylece, öğrenci-
              geniş bir yaşam ve oyun alanı, manzara, doğayla iç  nin yazma başarısını ölçütlere dayalı olarak tanımla-
              içe olma.                                      mış ve onaylamış olur.



              Yazının daha gerçekçi ve etkileyici olması için detay- Öğrencinin  yazısında  kısmen  uygulayabildiği  bir
              ları biraz açıklar mısın? Örneğin eğlenceli bir yaşam  stratejiyi tanımlar: detayları gerçekçi ve etkileyici ör-
              alanı olması hakkında pek çok örnek verdin: arka- neklerle açıklamak. Öğretmen bu stratejiyi fark etti-
              daşlarla  oynama,  yemekleri  bahçede  yeme,  evcil  ğini belirterek öğrencinin gelecekteki yazılarında bu
              hayvan besleme. Aynı şeyi manzara ve doğayla iç  stratejiyi kullanma olasılığını artırır.
              içe olmayı açıklamak için de yapabilir misin?


              Bütün  detayların  bahçeli  evle  ilgili.  Okuyucuların  Yazıda geliştirilmesi gereken bir yöne ilişkin eleştiri-
              apartman  dairesindeki  yaşamın  nasıl  olacağını  da  de bulunur. Bu yönün nasıl geliştirileceğine dair öneri
              öğrenmeleri gerekir. Karşılaştırırken iki şeyi de dü- verir.
              şünmeli ve yazında ikisine de yer vermelisin.




          Öğretmen bu geri bildirimi sınıf içi koşullarını düşünerek sözlü ya da yazılı olarak verebilir. Yanlış örnekler üzerinde
          durduğumuz kısımdaki geri bildirimlerle karşılaştırdığımızda, biçimlendirici ölçmenin ve geri bildirimin öğrencilerin öz
          yeterlik, öz değerlendirme ve öz güdülenme gibi becerilerine neden katkı sağladığı açık hâle gelir. Yine de bu bece-
          riler ve örnek durum üzerinde düşünerek bu ilişkilendirmeyi birlikte yapalım.
      ıstanbul


    .    Tüm Bunlar Öz yeterliği, Öz Değerlendirmeyi, Öz Güdülenmeyi Nasıl Geliştirir?

          Öz  yeterlik  öğrencinin  karşısına  çıkan  durumun  üste-  için kararlı bir çaba gösterme olasılığı artar. Öğrenciye
          sinden gelmek için gerekli yeterliklere sahip olup olma-  yazısının sınıfın en kısa paragrafı olduğu ya da bir önce-
          dığına dair inancıyla ilgilidir (Bandura, 1977). Brookhart  kinden daha kötü bir paragraf yazdığı ifade edilen yanlış
          (2008), öz yeterlikten bahsederken sıklıkla kontrol duy-  geri bildirim örneklerimizi düşünelim. Bu öğrencinin yaz-
          gusuna değinir ve bu kontrol duygusunun gerçek öz ye-  ma becerilerinin yeterliliğine ve yazısını geliştirebileceği-
          terlik olduğunu ifade eder. Öğretmenin öğrencilerin kendi  ne inanması güçleşir. Bu durum, yazısı üzerindeki ikinci
          öğrenmeleri  üzerindeki  kontrol  duygusunu  geliştirmesi  çalışmasında  göstereceği  çaba  miktarına  da  olumsuz
          önemlidir. Doğru geri bildirim örneğinde, öğretmen geri  yansıyabilir. Oysa doğru örnektekine benzer bir geri bil-
          bildirimine öğrencinin yazısında iyi yapabildiği yönleri ta-  dirim alan öğrenci neyi yapabildiği ve yazıyı geliştirmek
          nımlayarak  başlamıştır. Ardından,  öğrencinin  yazısında  için ne yapması gerektiği bilgisine sahip olur. Öğrencinin
          geliştirmesi gereken yönleri tanımlamış ve yazısını nasıl  yazı üzerinde bir kez daha çalıştığında iyi bir yazı orta-
          geliştirebileceğine dair önerilerde bulunmuştur. Öğrenci-  ya çıkaracağına inanması ve bu yönde çaba göstermeye
          nin yazma görevinde neyi yapabildiğini öğrenmesi onun  güdülenmesi daha kolay olacaktır.
          yeterliklerine olan olumlu inancını güçlendirir. Zayıf yön-
          leri geliştirmek için izleyebileceği bir yol haritasının olma-  Öğrencinin  görevi  okul  görevlerinden  çıkarımda  bulun-
          sı da kontrol duygusunu, böylece, daha iyi bir paragraf  maktır. Çıkarımda bulunmak öğrencinin kendi düşünme
          yazabileceğine olan inancını güçlendirir.           süreçlerini  kullanmasını  ve  kontrol  etmesini  gerektirir.
                                                              Bu öz düzenleme olarak adlandırılır (Brookhart, 2008).
          Öz yeterlik güdülenmenin de temelinde yatar çünkü in-  Biçimlendirici geri bildirim öğrencinin doğru çıkarımlarda
          sanın seçimlerini ve eylemlerini etkiler (Pajares, 1996).  bulunmasına  yardım  ederek  kendi  düşünme  süreçleri-
          Şöyle ki insanlar bir hedefe ulaşmanın mümkün olduğu-  ni  düzenleme  becerilerini  destekler. Doğru  geri  bildirim
          na  inandığında  hedefe  bağlılıkları  artar  (Locke  ve  Lat-  örneğinde öğretmen öğrencinin yazısında bir strateji uy-
          ham, 1994). Başka bir ifadeyle bireyin hedefe ulaşmak  guladığını fark ettiğini ifade etmiştir. Öğrenci bu stratejiyi
                                                                                     .
                                                                                    Istanbul
                                                                                            ÖLÇME
         68                                                                                      (        .
                                                                                             DEGERLENDIRME
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72