Page 60 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 60
Birçok öğretmen, sık sık geri bildirim sağladıkla-
rını ifade etse de sorun, öğrencilerin verilen geri
bildirimi anlayıp anlamadıklarıdır. Yine OECD
tarafından düzenlenmekte olan ve en son 2018
yılında uygulanan Uluslararası Öğretme ve Öğ-
renme Araştırması (TALIS) kapsamında öğret-
menlere sınıflarındaki öğrencileri, gözlem ve
anında geri bildirim, yazılı geri bildirim, öğretme-
nin kendi yöntemiyle öğrenciyi değerlendirmesi
ve öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi yön-
temlerini ne sıklıkla uyguladıkları sorulmuştur.
Gözlem ve anında geri bildirim ile öğretmenin
kendi yöntemiyle öğrenciyi değerlendirmesi yön-
temlerini sık sık veya her zaman kullandıklarını
belirten öğretmenler Türkiye ve OECD genelin-
de yaklaşık %80 olduğu belirlenmiştir (TEDMEM, 2019). PISA bulguları ve TALIS bulguları birlikte ele alındığında,
öğretmenlerin geri bildirim verme sıklığı ile öğrencilerin algıladıkları geri bildirim sıklığı arasında farklılık olduğu gö-
rülmektedir. Carless (2006) ve Hattie, Gan ve Brooks (2017) yaptıkları araştırmalarda, öğretmenlerin çok fazla geri
bildirim verdiğini ifade ettiklerini tespit etmiş olsalar da öğrencilerin öğrenmelerine katkıda bulunacak çok az geri
bildirim aldıklarını belirlemişlerdir. Bu nedenle, geri bildirimin öğrenci tarafından alınması ve kullanılması için önemli
olan geri bildirimin niceliğinden çok niteliğidir. Geri bildirim, performansın bir sonucudur. Eğitim ortamında geri bildi-
rim, öğrencilere öğrenmelerini artırmak için öğretmen tarafından performanslarıyla ilgili sağlanan herhangi bir bilgi
olarak tanımlanır (Black ve Wiliam, 1998; Hattie ve Timperley, 2007). Öğrenme sürecinde geri bildirimin amacı, bir
öğrencinin performansını arttırmaktır. Öğretmenler olarak geri bildirim sağlama sürecini öğrenci için olumlu ve etkili
ıstanbul mız gerekir?
bir hâle getirmemiz önemlidir. Peki, etkili geri bildirim tam olarak nedir? Geri bildirimin etkili olabilmesi için ne yapma-
.
Geri bildirimin öğrenci gelişiminde etkili olabil-
mesi için belirli özelliklere sahip olması gerek-
mektedir. Geri bildirimin öğrencilerin motivas-
yonunu düşürmeden eksiklerini görmelerine
yardımcı olabilmesi için, öncelikle öğrencinin
kendisine neleri ne düzeyde bildiği hakkında fikir
vermeli ve güçlü yönleri ön plana çıkarılmalıdır.
Geri bildirim verirken öğretmenlerin pozitif bir dil
kullanmaları ve öğrencinin performansını geliş-
tirebilmesi için yapabilecekleriyle ilgili öneriler
içermesi önemlidir. Bazı öğrenciler daha yüksek
performans gösterebilmeleri için cesaretlendirilmeye ihtiyaç duyarken bazı öğrenciler sınıf içerisinde geri bildirim
almaktan rahatsızlık duyabilir. Öğretmen olarak geri bildirimin nasıl ve ne zaman verilmesiyle ilgili bireysel farklılıkları
dikkate alarak bir denge sağlamamız gerekir. Benzer şekilde, Hattie ve Timperley (2007) sadece yanlışları bildiren
geri bildirimin öğrencilerin bir sonraki performansı ve motivasyonları üzerinde negatif etkisinin olabileceğini ifade
etmektedir. Bedford ve Legg (2007) de verilen geri bildirimin öğrencilere rehberlik sağlayacak özellik taşıması ve
öğrencinin bir sonraki yapacaklarına odaklanabilmesi için spesifik öneriler taşıması gerektiğine vurgu yapmaktadır-
lar. Hattie ve Timperley (2007), öğrenciyi başarısını artırması için ne yapması gerektiği konusunda bilgilendiren ve
özellikle yaptıkları üzerine düşünmeye sevk eden geri bildiriminin en etkili geri bildirim olduğunu vurgulamaktadır. Li-
teratürde öğrencilerin yaptıklarını onaylama anlamına gelen övgü tipi geri bildirimlerin, öğrencilerin performanslarını
geliştirmede etkili olmadığı ya da nadiren etkili olduğu ifade edilmektedir.
.
Istanbul
ÖLÇME
60 ( .
DEGERLENDIRME