Page 60 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 60

Birçok öğretmen, sık sık geri bildirim sağladıkla-
                                                                     rını ifade etse de sorun, öğrencilerin verilen geri
                                                                     bildirimi  anlayıp  anlamadıklarıdır.  Yine  OECD
                                                                     tarafından düzenlenmekte olan ve en son 2018
                                                                     yılında uygulanan Uluslararası Öğretme ve Öğ-
                                                                     renme  Araştırması  (TALIS)  kapsamında  öğret-
                                                                     menlere  sınıflarındaki  öğrencileri,  gözlem  ve
                                                                     anında geri bildirim, yazılı geri bildirim, öğretme-
                                                                     nin kendi yöntemiyle öğrenciyi değerlendirmesi
                                                                     ve öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi yön-
                                                                     temlerini  ne  sıklıkla  uyguladıkları  sorulmuştur.
                                                                     Gözlem  ve  anında  geri  bildirim  ile  öğretmenin
                                                                     kendi yöntemiyle öğrenciyi değerlendirmesi yön-
                                                                     temlerini sık sık veya her zaman kullandıklarını
                                                                     belirten öğretmenler Türkiye ve OECD genelin-
          de yaklaşık %80 olduğu belirlenmiştir (TEDMEM, 2019). PISA bulguları ve TALIS bulguları birlikte ele alındığında,
          öğretmenlerin geri bildirim verme sıklığı ile öğrencilerin algıladıkları geri bildirim sıklığı arasında farklılık olduğu gö-
          rülmektedir. Carless (2006) ve Hattie, Gan ve Brooks (2017) yaptıkları araştırmalarda, öğretmenlerin çok fazla geri
          bildirim verdiğini ifade ettiklerini tespit etmiş olsalar da öğrencilerin öğrenmelerine katkıda bulunacak çok az geri
          bildirim aldıklarını belirlemişlerdir. Bu nedenle, geri bildirimin öğrenci tarafından alınması ve kullanılması için önemli
          olan geri bildirimin niceliğinden çok niteliğidir. Geri bildirim, performansın bir sonucudur. Eğitim ortamında geri bildi-
          rim, öğrencilere öğrenmelerini artırmak için öğretmen tarafından performanslarıyla ilgili sağlanan herhangi bir bilgi
          olarak tanımlanır (Black ve Wiliam, 1998; Hattie ve Timperley, 2007). Öğrenme sürecinde geri bildirimin amacı, bir
          öğrencinin performansını arttırmaktır. Öğretmenler olarak geri bildirim sağlama sürecini öğrenci için olumlu ve etkili
      ıstanbul   mız gerekir?
          bir hâle getirmemiz önemlidir. Peki, etkili geri bildirim tam olarak nedir? Geri bildirimin etkili olabilmesi için ne yapma-


    .
          Geri  bildirimin  öğrenci  gelişiminde  etkili  olabil-
          mesi için belirli özelliklere sahip olması gerek-
          mektedir.  Geri  bildirimin  öğrencilerin  motivas-
          yonunu  düşürmeden  eksiklerini  görmelerine
          yardımcı  olabilmesi  için,  öncelikle  öğrencinin
          kendisine neleri ne düzeyde bildiği hakkında fikir
          vermeli ve güçlü yönleri ön plana çıkarılmalıdır.
          Geri bildirim verirken öğretmenlerin pozitif bir dil
          kullanmaları ve öğrencinin performansını geliş-
          tirebilmesi  için  yapabilecekleriyle  ilgili  öneriler
          içermesi önemlidir. Bazı öğrenciler daha yüksek
          performans gösterebilmeleri için cesaretlendirilmeye ihtiyaç duyarken bazı öğrenciler sınıf içerisinde geri bildirim
          almaktan rahatsızlık duyabilir. Öğretmen olarak geri bildirimin nasıl ve ne zaman verilmesiyle ilgili bireysel farklılıkları
          dikkate alarak bir denge sağlamamız gerekir. Benzer şekilde, Hattie ve Timperley (2007) sadece yanlışları bildiren
          geri bildirimin öğrencilerin bir sonraki performansı ve motivasyonları üzerinde negatif etkisinin olabileceğini ifade
          etmektedir. Bedford ve Legg (2007) de verilen geri bildirimin öğrencilere rehberlik sağlayacak özellik taşıması ve
          öğrencinin bir sonraki yapacaklarına odaklanabilmesi için spesifik öneriler taşıması gerektiğine vurgu yapmaktadır-
          lar. Hattie ve Timperley (2007), öğrenciyi başarısını artırması için ne yapması gerektiği konusunda bilgilendiren ve
          özellikle yaptıkları üzerine düşünmeye sevk eden geri bildiriminin en etkili geri bildirim olduğunu vurgulamaktadır. Li-
          teratürde öğrencilerin yaptıklarını onaylama anlamına gelen övgü tipi geri bildirimlerin, öğrencilerin performanslarını
          geliştirmede etkili olmadığı ya da nadiren etkili olduğu ifade edilmektedir.


                                                                                     .
                                                                                    Istanbul
                                                                                            ÖLÇME
         60                                                                                      (        .
                                                                                             DEGERLENDIRME
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65