Page 61 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 61

Kısaca geri bildirimin sadece oldu veya olmadı şeklinde yargı bildiren ifadelerden zi-
              yade, öğrencilerin hedeflere ulaşmaları için gerekli olan beceri, mantık ve yapılacaklar
              hakkında bilgiler içermesi gerekir.









          Hattie ve Timperley (2007) tarafından geliştirilen etkili geri bildirim modeli Şekil 1’de verilmiştir:





                                                    Etkili Geri Bildirim


                               Amaç : Mevcut performans ile istenen performans/hedef arasındaki farkı azaltmak


                                                  Bu fark şu şekilde azaltılabilir:


                               Öğretmenler                                          Öğrenciler
           •   Öğrencilerin seviyelerine uygun zorlayıcı ve spesifik hedefler be-  •   Çabayı arttırma ve daha etkili öğrenme stratejileri kullanma
              lirleme                                           •   Hedefleri terk etme veya düşürme
           •   Etkili geri bildirim sağlama ve farklı öğretim stratejileri uygulama                                  .


                                             Etkili geri bildirim üç soruya yanıt vermelidir?                      ıstanbul
                                          1.   Nereye gidiyorum? (Besleme/Hedef)
                                          2.   Nasıl gideceğim? (Geri bildirim)
                                          3.   Sırada ne var? (İleri besleme)


                                     Yukarıdaki her bir geri bildirim sorusu dört düzeyde yanıtlanır:


                  Görev düzeyi              Süreç düzeyi           Öz düzenleme düzeyi         Benlik düzeyi
             Görevlerin ne kadar iyi   Görevleri anlamak/gerçekleştirmek   Eylemleri kendi kendine izleme,  Kişisel  değerlendirme  ve
             anlaşıldığı/gerçekleştirildiği  için gereken temel adımlar  yönlendirme ve düzenleme  öğrenen üzerindeki etkisi

                                        Şekil 1. Öğrenmeyi Geliştiren Etkili Geri Bildirim Modeli



          Geri bildirimin temel amacı, mevcut performans ile hedef  rin hem de öğrencilerin bu soruların her birine yanıt ara-
          performans arasındaki farkı azaltmaktır. Etkili geri bildi-  dığı zaman oluşur. Bu sorulara verilen yanıtların öğrenci
          rim, bir öğretmen ve/veya bir öğrenci tarafından sorulan  performansındaki  gelişime  etkisi  kısmen  geri  bildirimin
          üç ana soruyu yanıtlamalıdır: Nereye gidiyorum? (Hedef-  sağlandığı düzeye bağlıdır. Görev düzeyinde geri bildi-
          ler  neler?),  Nasıl  gidiyorum/gideceğim?  (Hedefe  doğru  rim,  bir  görevin  veya  ortaya  konan  ürünün  doğruluğu/
          hangi  ilerleme  kaydediliyor?)  ve  Sırada  ne  var?  (Daha  yanlışlığı hakkında yapılan bilgilendirmedir. Örneğin “…
          iyi ilerleme sağlamak için ne yapılması gerekiyor? Yeni  hakkında daha fazla şey eklemeniz gerekiyor.” gibi daha
          hedefler).  Bu  sorular,  hedef  (besleme),  geri  bildirim  ve  fazla,  farklı  veya  doğru  bilgi  edinme  yönergelerini  içe-
          ileri  besleme  kavramlarına  karşılık  gelir.  İleri  besleme,  rebilir. Süreç düzeyinde geri bildirim, ürünü oluşturmak
          geleceğe yönelik önerilere odaklanan bir yaklaşım olarak  veya görevi tamamlamak için kullanılan sürece yöneliktir.
          tanımlanabilir. İdeal bir öğrenme ortamı hem öğretmenle-  Bu tür geri bildirim, daha doğrudan bilginin işlenmesini,
           .
          Istanbul
                  ÖLÇME
                                .
                   DEGERLENDIRME                                                                               61
                       (
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66