Page 61 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 61
Kısaca geri bildirimin sadece oldu veya olmadı şeklinde yargı bildiren ifadelerden zi-
yade, öğrencilerin hedeflere ulaşmaları için gerekli olan beceri, mantık ve yapılacaklar
hakkında bilgiler içermesi gerekir.
Hattie ve Timperley (2007) tarafından geliştirilen etkili geri bildirim modeli Şekil 1’de verilmiştir:
Etkili Geri Bildirim
Amaç : Mevcut performans ile istenen performans/hedef arasındaki farkı azaltmak
Bu fark şu şekilde azaltılabilir:
Öğretmenler Öğrenciler
• Öğrencilerin seviyelerine uygun zorlayıcı ve spesifik hedefler be- • Çabayı arttırma ve daha etkili öğrenme stratejileri kullanma
lirleme • Hedefleri terk etme veya düşürme
• Etkili geri bildirim sağlama ve farklı öğretim stratejileri uygulama .
Etkili geri bildirim üç soruya yanıt vermelidir? ıstanbul
1. Nereye gidiyorum? (Besleme/Hedef)
2. Nasıl gideceğim? (Geri bildirim)
3. Sırada ne var? (İleri besleme)
Yukarıdaki her bir geri bildirim sorusu dört düzeyde yanıtlanır:
Görev düzeyi Süreç düzeyi Öz düzenleme düzeyi Benlik düzeyi
Görevlerin ne kadar iyi Görevleri anlamak/gerçekleştirmek Eylemleri kendi kendine izleme, Kişisel değerlendirme ve
anlaşıldığı/gerçekleştirildiği için gereken temel adımlar yönlendirme ve düzenleme öğrenen üzerindeki etkisi
Şekil 1. Öğrenmeyi Geliştiren Etkili Geri Bildirim Modeli
Geri bildirimin temel amacı, mevcut performans ile hedef rin hem de öğrencilerin bu soruların her birine yanıt ara-
performans arasındaki farkı azaltmaktır. Etkili geri bildi- dığı zaman oluşur. Bu sorulara verilen yanıtların öğrenci
rim, bir öğretmen ve/veya bir öğrenci tarafından sorulan performansındaki gelişime etkisi kısmen geri bildirimin
üç ana soruyu yanıtlamalıdır: Nereye gidiyorum? (Hedef- sağlandığı düzeye bağlıdır. Görev düzeyinde geri bildi-
ler neler?), Nasıl gidiyorum/gideceğim? (Hedefe doğru rim, bir görevin veya ortaya konan ürünün doğruluğu/
hangi ilerleme kaydediliyor?) ve Sırada ne var? (Daha yanlışlığı hakkında yapılan bilgilendirmedir. Örneğin “…
iyi ilerleme sağlamak için ne yapılması gerekiyor? Yeni hakkında daha fazla şey eklemeniz gerekiyor.” gibi daha
hedefler). Bu sorular, hedef (besleme), geri bildirim ve fazla, farklı veya doğru bilgi edinme yönergelerini içe-
ileri besleme kavramlarına karşılık gelir. İleri besleme, rebilir. Süreç düzeyinde geri bildirim, ürünü oluşturmak
geleceğe yönelik önerilere odaklanan bir yaklaşım olarak veya görevi tamamlamak için kullanılan sürece yöneliktir.
tanımlanabilir. İdeal bir öğrenme ortamı hem öğretmenle- Bu tür geri bildirim, daha doğrudan bilginin işlenmesini,
.
Istanbul
ÖLÇME
.
DEGERLENDIRME 61
(