Page 56 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 56

olduğu  söylenebilir.  Bu  noktada  da   söz sanatları noktasındadır.  Sinema-
                 bir karşılaştırma yapmamız mümkün.   da bir plandan diğerine geçişte kulla-
                 Edebiyattaki üçüncü tekil anlatıcı si-  nılan mix geçiş, bir planın silinirken
                 nemadaki  standart  çekime  karşılık   diğer planın üzerine belirmesidir. Bu
                 gelir.  Üçüncü  tekil  anlatıcı,  dış  bir   yapı teşbih anlamı taşır. İki plandaki
                 gözün her şeyi görmesi ve gösterme-  unsurlar  birbirine  benzetilir.  Charlie
                 si,  anlatmasıdır.  Sinemada  standart   Chaplin'nin  Modern  Zamanlar  filmi-
                 çekim  ortamında  kamerada  aynı  bu   nin  başında  koyun  sürüsünün  fabri-
                 şekilde konumlanır ve her şeyi görüp   kadan  çıkan  işçilere  dönüşmesi  mix
                 seyirciye gösterir, yani standart çekim   geçişle  bize  gösterilmiştir.  Koyunlar
                 üçüncü  tekil  anlatıcıya  karşılık  gelir.   silinirken  fabrikadan  çıkan  işçilerin
                 Edebiyatta birinci tekil anlatıcı olayı   belirmesi, ikisi arasında bir benzerli-
                 anlatan  kişinin  aynı  zamanda  olayı   ğe dikkati çeker.
                 yaşayan karakter olmasıdır. Bu anlatı
                                                    Ve Eleştiri
                 yapısının  sinemadaki  karşılığı  öznel
                 kamera  kullanımıdır.  Öznel  kamera   Edebiyat  ve  sinema  ilişkisini  konu-
                 kullanımının  bir  örneği  olan  bakış   şurken  konuyu  ele  alabileceğimiz
                 plan  da  kameranın  bir  karakterin   son başlığımız eleştiri noktasındadır.
                 gözü olarak bakışıdır. Sinema tarihin-  Yazınsal  dilin  sinemayla  ilişkisinin
                 de  filmin  karakterin  gözünden  anla-  en  güçlü  kurulduğu  alanlardan  biri
                 tıldığı  bir  film  örneği,  Robert  Mont-  eleştiridir, diyebiliriz. Ne var ki Tür-
                 gomery’in  1947  yılı  yapımı  Göldeki   kiye'de  eleştiri,  kurumsallaşmamıştır
                 Kadın filmidir. Bu filmde baştan sona   ve kolaycı bir şekilde algılanmaktadır.
                 her şey dedektif karakterinin gözün-  Kurumsallaşmamasında  hem  yönet-
                 den anlatılır ve filmde dedektifi sade-  men hem eleştirmen hem de akade-
                 ce bir yerde, aynadan görünür.     minin payı var kuşkusuz.  Yönetmen
                                                    tarafında filmi beğenildiği müddetçe
                 Edebiyat ve Sinemada
                                                    eleştirinin  dikkate  alınması  durumu
                 Betimlemeler
                                                    söz  konusudur.  Filme  yönelik  olum-
                 Edebiyat ve sinema arasındaki ilişki-  suz  eleştiriler  getirildiğinde  eleştir-
         SİNEMA  SİNEMA  nin  teknik  olarak  kurulabileceği  bir   menin konumunun “Kolaysa sen çek”
                                                    gibi bir refleksle sarsılmaya çalışıldı-
                 diğer  konu,  betimlemeler  noktasın-
                 dadır. Edebiyatta kelimelerle yapılan   ğını  görüyoruz.  Eleştirmen  tarafında
     54          uzun uzadıya betimlemelerin sinema-  ise  bir  kolaycılık  var  şüphesiz.  Film
                 daki  karşılığı,  kamera  hareketleridir.   yapım koşullarından, bir filmi çekme-
                 Aşağıdan  yukarı  ve  yukarıdan  aşağı   nin ne kadar zor olduğundan haber-
         İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ  doğru  hareketler  veya  karakterin,   güven bağını zedelemektedir.
                                                    siz şekilde, hakkaniyetten uzak eleş-
                 hareketler tilt, sağdan sola soldan ha-
                 reketler  pan  olarak  adlandırılır.  İleri
                                                    tiriler, eleştiri ve eleştirmene yönelik
                 sahnenin içerisindeki canlıların hare-
                                                    Eleştirilerin  genel  olarak  filmin  içe-
                 ketine eşlik eden kamera hareketleri
                                                    riğine  yoğunlaşması,  içerik  odaklı
                 de kaydırma olarak karşımıza çıkar.
                                                    değerlendirmeler, eleştirmenden bek-
                                                    lenen  film  dile  açılım  getirme  fonk-
                 Edebiyat  ve  sinema  ilişkisinin  sine-
                                                    siyonunu karşılamıyor.  Eleştirmenin
                 matografi noktasındaki son bir başlığı
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61