Page 52 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 52
larıyla Darüşşafaka’da vazife almış- Ömer Hakan Özalp, aynı kitapta onun
tır. Hatta kendi imkansızlığı içinde talebelerini şöyle sıralamıştır: Ahmed
imkanlar oluşturarak kuruma maddi Hikmet Müftüoğlu, Ahmed Hamdi Ak-
yardımlarda da bulunmuştur. Bildik- sekili, Şerif Muhiddin Targan, Muhsin
lerini öğretmeye ve çevresindekileri Ertuğrul, Hasan Basri Çantay, Rikkat
eğitmeye can atan, fırsat kollayan Kunt, Münir Ertegün, Mahir İz, Tahir
Âkif’i talebesi ve damadı Muhittin Olgun, Ragıp Ziya Mağden, Şefik Ko-
Akçor Köprü dergisinin Aralık 1978 laylı, Reşat Nuri Güntekin, Falih Rıfkı
tarihli sayısındaki mülakatında şöyle Atay, Ruşen Eşref Ünaydın, M.Zekai
anlatmıştır: “Gençleri iki şeye teşvik Konrapa, Celaleddin Ökten, Nevzad
ederdi. Birincisi; kuvvetli bir bünyeye Ayasbeyoğlu, İbrahim Alaeddin Göv-
sa, Muhiddin Akçor, Baha Kâhyaoğlu,
sahip olmak. İkincisi kafalarını geliş-
tirmek... Her çocuğu okumaya, bir Muhsin Ertuğrul, Osman Fahri.
şeyler öğrenmeye teşvik ederdi. Bu
hususta kendisi (de) yardımcı olur-
du. Birisi yeter ki bir şeyler öğrenmek
istesin, hemen oturtur, ders verirdi.
Kimisine lisan dersi verir, Fransızca
öğretir, kimine edebiyat dersi verir;
herkesin, hangi meslekten olursa ol-
sun zamanını bir şeyler öğrenmekle
geçirmesine teşvik ederdi.” Mithat
Cemal Kuntay’a göre “Birinin yetişti-
ğini görmek onun için bir nevi aile sa-
adetiydi; bu bile az, siyasi bir saadet-
ti. Bu hisledir ki, bildiğini her gence
öğretmek isterdi.”
Âkif, fahri görevlerinin dışında çeşit-
MAKALE li okullarda hocalık yapmış ve özel
dersler vermiştir. Ömer Hakan Özalp,
Mehmet Âkif’in Talebeleri kitabına
göre “Onun hocalığı önderlik, reh-
50 berlik-yol göstericilik, eğitmenlik-mu-
allimlik-öğretmenlik, öğütçülük, uy-
gulamalı rehberlik, ustalık, karşılıklı
İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ pek çok boyutu olan kompleks ve iç
etkileşim, gözetmenlik hamilik gibi
içe bir yapı arz etmektedir. Öncelik-
le, hocalığı yalnızca bilgi aktarımı ve
kuru öğretim olarak görmeyen mer-
hum davranışları, ahlakı ve duruşu ile
öğrencilerinin önünde pratik bir reh-
ber, bir mürebbi konumundadır.”