Page 52 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 52

larıyla  Darüşşafaka’da  vazife  almış-  Ömer Hakan Özalp, aynı kitapta onun
                 tır.  Hatta  kendi  imkansızlığı  içinde   talebelerini şöyle sıralamıştır: Ahmed
                 imkanlar oluşturarak kuruma maddi   Hikmet Müftüoğlu, Ahmed Hamdi Ak-
                 yardımlarda da bulunmuştur. Bildik-  sekili, Şerif Muhiddin Targan, Muhsin
                 lerini  öğretmeye  ve  çevresindekileri   Ertuğrul, Hasan Basri Çantay, Rikkat
                 eğitmeye  can  atan,  fırsat  kollayan   Kunt, Münir Ertegün, Mahir İz, Tahir
                 Âkif’i  talebesi  ve  damadı  Muhittin   Olgun, Ragıp Ziya Mağden, Şefik Ko-
                 Akçor  Köprü  dergisinin  Aralık  1978   laylı, Reşat Nuri Güntekin, Falih Rıfkı
                 tarihli sayısındaki mülakatında şöyle   Atay,  Ruşen  Eşref  Ünaydın,  M.Zekai
                 anlatmıştır:  “Gençleri  iki  şeye  teşvik   Konrapa,  Celaleddin  Ökten,  Nevzad
                 ederdi. Birincisi; kuvvetli bir bünyeye   Ayasbeyoğlu, İbrahim Alaeddin Göv-
                                                    sa, Muhiddin Akçor, Baha Kâhyaoğlu,
                 sahip olmak. İkincisi kafalarını geliş-
                 tirmek...  Her  çocuğu  okumaya,  bir   Muhsin Ertuğrul, Osman Fahri.
                 şeyler  öğrenmeye  teşvik  ederdi.  Bu
                 hususta  kendisi  (de)  yardımcı  olur-
                 du. Birisi yeter ki bir şeyler öğrenmek
                 istesin,  hemen  oturtur,  ders  verirdi.
                 Kimisine  lisan  dersi  verir,  Fransızca
                 öğretir,  kimine  edebiyat  dersi  verir;
                 herkesin, hangi meslekten olursa ol-
                 sun  zamanını  bir  şeyler  öğrenmekle
                 geçirmesine  teşvik  ederdi.”  Mithat
                 Cemal Kuntay’a göre “Birinin yetişti-
                 ğini görmek onun için bir nevi aile sa-
                 adetiydi; bu bile az, siyasi bir saadet-
                 ti. Bu hisledir ki, bildiğini her gence
                 öğretmek isterdi.”
                 Âkif, fahri görevlerinin dışında çeşit-
         MAKALE  li  okullarda  hocalık  yapmış  ve  özel
                 dersler vermiştir. Ömer Hakan Özalp,
                 Mehmet  Âkif’in  Talebeleri  kitabına
                 göre  “Onun  hocalığı  önderlik,  reh-
     50          berlik-yol göstericilik, eğitmenlik-mu-
                 allimlik-öğretmenlik,  öğütçülük,  uy-
                 gulamalı  rehberlik,  ustalık,  karşılıklı
         İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ  pek çok boyutu olan kompleks ve iç
                 etkileşim,  gözetmenlik  hamilik  gibi
                 içe  bir  yapı  arz  etmektedir.  Öncelik-
                 le, hocalığı yalnızca bilgi aktarımı ve
                 kuru  öğretim  olarak  görmeyen  mer-
                 hum davranışları, ahlakı ve duruşu ile
                 öğrencilerinin önünde pratik bir reh-
                 ber, bir mürebbi konumundadır.”
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57