Page 53 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 53

FİLM DİLİ


              NE KADAR EDEBÎDİR?

              Serdar ARSLAN



                        YAZINSAL DİLDE TEMEL ANLATI BİRİMİ KELİMEDİR.
                BUNUN FİLM DİLİNDEKİ KARŞILIĞI PLANDIR. PLANLAR AYNI OLAY,
                   ZAMAN, MEKAN BİRLİĞİ İÇERİSİNDE BİRLEŞEREK SAHNELERİ
                      OLUŞTURUR. BU DA YAZIN DİLİNDE CÜMLEYE KARŞILIK
                 GELİR VE CÜMLELER DE PARAGRAFI OLUŞTURUR. PARAGRAFLAR
                            GÖRSEL DİLDE SEKANSA KARŞILIK GELİR.


              Sinema  edebiyat  ilişkisini  üç  başlık   Şayet  senaryoyu  yazan  kişi  senaryo-
              üzerinden  ele  almak  mümkün.  Bun-  yu  yazdıktan  sonra  yönetmene  tes-
              lardan  ilki  senaryo  ikincisi  sinema-  lim edecekse ve görselliği yönetmen
              tografi yani yazınsal dil ile görsel dil   oluşturacaksa burada teknik kısımla-
              arasındaki geçişkenlikler ve üçüncüsü   rına  dikkat  edilerek  senaryo  metnin
              de film eleştirisi, film yazını alanı.  oluşturulması  gerekir.  Çünkü  senar-
                                                 yo, filmi çekecek bütün teknik ekibe
              Senaryo Edebî Bir Metin midir
                                                 rehberlik  edecek  bir  metindir.  Yani
              Yoksa Teknik Bir Metin mi?
                                                 hem görüntü yönetmeni, hem ışık şefi
              Senaryo  konusunda,  edebiyat  ve  si-  hem sanat yönetmeni hem diğer yar-
              nema  arasındaki  kesişimin,  ilişkinin   dımcı  teknik  ekibin  hepsi  senaryoyu
              öncelikle  şu  nokta  üzerinde  düğüm-  baz alarak kendi işlerini ve işleyişini   SİNEMA
              lendiğini görüyoruz: Senaryo metnin   planlarlar.  Bu  açıdan  senaryo  şayet
              edebîliği…  Konu  genelde  şu  açıdan   bütün  teknik  ekibe  rehberlik  edecek
              ele alınmaktadır: Senaryo metni tek-  bir  konumda  kullanılacaksa  bu  du-  51
              nik bir metin midir yoksa bir edebi-  rumda tabii ki teknik bir metin olarak
              yat metni midir?  Soruya iki noktada   yazılması ve bir senaryodan beklenen
              cevap  vermek  mümkün.  Eğer  senar-  teknik kıstasları yerine getirmesi ge-
              yoyu  yazan  kişi  aynı  zamanda  filmi   rekir.
              çekecek olan kişi ise yani bir yönet-
                                                 Kitaptan Filme Uyarlamalar
              mense o zaman senaryo kendisinden                                            İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
              beklenen teknik zorunlulukları yerine   Senaryo konusunda edebiyat ve sine-
              getirmeyebilir.  Dolayısıyla  yönetmen   ma ilişkisinin kurulduğu ikinci başlı-
              metni ile edebî bir ilişki kurarak se-  ğımız uyarlamalar.  Edebiyattan sine-
              naryo metnini oluşturabilir.       maya  uyarlanan  kitaplar  konusunda
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58