Page 55 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 55

sal dilde temel anlatı birimi kelimedir.
                                                 Bunun film dilindeki karşılığı plandır.
                                                 Planlar aynı olay, zaman, mekan birli-
                                                 ği içerisinde birleşerek sahneleri oluş-
                                                 turur.  Bu  da  yazın  dilinde  cümleye
                                                 karşılık gelir ve cümleler de paragrafı
                                                 oluşturur. Paragraflar görsel dilde se-
                                                 kansa karşılık gelir. Yani kelime plan,
                                                 cümle sahne, paragraf sekans. Böyle
                                                 bir benzetişim kurmak bunun üzerin-
                                                 den konuyu anlamak, anlatmaya ça-
                                                 lışmak mümkündür.
                                                 Edebiyat ve Sinemada Anlatı Ritmi
                                                 Edebiyat ve sinema ilişkisini sinema-
                                                 tografi  noktasında  kurabileceğimiz
                                                 bir diğer başlık,  anlatı ritmi noktasın-
                                                 da. Anlatı ritmi ile ilgili olarak edebi-
                                                 yatta durum hikayeleri ve olay hika-
                                                 yelerini görürüz. Olay hikayesi daha
                                                 çok  aksiyonlar  üzerinden,  hareket
                                                 üzerinden konusunu anlatır.  Durum
                                                 hikayeleri ise daha çok durağan anlar
              duğunu  biliyoruz.  Poetika’da  Yunan   ve  betimlemeler  üzerinden.  Olay  hi-
              tragedyalarının ki bunlar manzum hi-  kayesinin  sinemadaki  karşılığı  Gilles
              kayelerdir,  ilkelerini  ortaya  koymuş-  Deleuze’nin ifadesi ile hareket imge-
              tur.  Bu  metinden  hareketle  bugün   dir.  Durum  hikayesinin  sinemadaki
              klasik  dramatik  anlatımın  geliştiril-  karşılığı ise yine Gilles Deleuze ifade-
              diğini söyleyebiliriz. Öte taraftan kla-  si  ile  zaman  imgedir.  Hareket  imge-
              sik dramanın karşısına yer alan epik   de aynı olay hikayesinde olduğu gibi
              anlatı, anti dramatik anlatım da yine   olaylar  üzerinden  anlatı  kurulmaya   SİNEMA
              bir tiyatro metnine dayanır,  Brecht’in   çalışılır.  Zaman  imgede  ise  belli  bir
              epik  tiyatro  yaklaşımından  mülhem   anda derinleşen, uzayan, o anın içe-
              oluşturulmuştur.                   risinden  zamanı  yakalamaya  çalışan    53
                                                 bir  yapı  görülür.  Örnek  olarak  şunu
              Edebiyat ve Sinemada Temel Anlatı
                                                 söyleyebiliriz,  Amerikan  aksiyonları
              Birimleri
                                                 hareket  imgeye  örnek  filmlerdir.  Za-
              Sinematografi,  edebiyat  ve  sinema   man  imgeyi  önceleyerek  film  yapan
              ilişkisini  kurabileceğimiz  bir  diğer   yönetmenlerin  başında  ise  Andrey
              başlık.  Sinematografi  başlığında  ya-  Tarkovski gelmektedir.              İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
              zınsal  dilin  görsel  dille  geçişkenliği
                                                 Edebiyat ve Sinemada Anlatıcı
              noktasından  konuya  bakmak  müm-
              kün.  İlk olarak anlatı birimleri nokta-  Yazınsal ve görsel dilin kesişimi ile il-
              sında bir benzerlik kurabiliriz. Yazın-  gili  anlatıcı  noktasında  bir  benzerlik
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60