Page 48 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 48

HAYATI, ESERLERİNDEN

                 BÜYÜK OLAN ÖĞRETMEN:


                 MEHMET ÂKİF

                 Tahsin YILDIRIM




                   HAYATI, ESERLERİ VE TAVRIYLA HALKIN YOL GÖSTERİCİLERİNDEN,
                            ÖĞRETMENLERİNDEN BİRİ OLAN MEHMET ÂKİF
                       ÖMÜR BOYU ÖĞRETMEN OLMANIN YANINDA ÖMÜR BOYU
                         ÖĞRENCİ KALIP RUHEN, ZİHNEN KENDİNİ DİRİ TUTUP,
                               GELİŞTİREN NADİR MUALLİMLERDENDİR.



                 Giriş                              halle mektebinde başlamış ancak iki
                                                    sene  kadar  okumuştur.  Daha  sonra
                 Ömrünü  düşüncelerinden  taviz  ver-
                                                    Fatih’teki  muvakkithanenin  yanında
                 meden,  paraya  ve  mevkiye  yaltak-
                                                    bulunan iptidâî mektepte tahsil haya-
                 lanmadan,  vicdanına  hıyanet  et-
                                                    tına devam eden şair, burada üç sene
                 meden,  gururunu  çiğnetmeyen  bir
                                                    okuyup Fatih Merkez Rüştiyesi’ne gir-
                 insan olarak hak bildiği yolda yalnız
                                                    miştir.  Bu  rüştiyede  özellikle  kendi-
                 da olsa yürüyen  Mehmet Âkif Ersoy
                                                    sine Türkçe dersi okutan Hoca Kadri
                 (1873-1936) meyvesi olduğu Türk-İs-
                                                    Efendi’den çok etkilenmiştir. Rüştiye-
                 lâm âleminin uyanık bir beyni olarak
                                                    de  öğrenciyken  babası  Temiz  Tahir
                 dünyayı ve içinde bulunduğu çağı çok   Efendiden  Arapça  dersleri  almıştır.
         MAKALE  iyi tahlil etmiş, onun eksik ve arızala-  Okulda  gördüğü  Farsçayı  yetersiz
                 rını, çürümüş yanlarını teşhis ederek
                                                    bulan  Âkif,  Fatih  Camisinde  Fars-
                 inanç-vicdan-bilim eksenli önemli ve
                                                    ça  klasikleri  okutan  Esat  Efendi’nin
                 isabetli  reçeteler  sunmuştur.  Âkif’in
     46          fikirlerinin  temelinde;  kendisinin   derslerini de takip etmiştir.  Rüştiyeyi
                 hem  pozitif  bilimlerde  hem  de  dinî   bitirince  önce  mülkiyeye  devam  et-
                                                    miş,  idadî  bölümü  bitirdikten  sonra
         İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ  çirdiği bin yılı ve onun maddî-manevî   fatı ve evlerinin yanması onu zorluk-
                 ilimlerde çok iyi bir eğitim almış ol-
                                                    âlî bölüme başlamıştır. Babasının ve-
                 ması, milletimizin bu topraklarda ge-
                                                    larla  karşı  karşıya  bırakmıştır.  Bun-
                 dinamiklerini iyi bilmesi ve çağını iyi
                                                    dan dolayı mezunlarının memuriyete
                 tanıması yatmaktadır.
                                                    girişi kolay olduğu için yeni kurulan
                 Öğrenimi
                                                    Mülkiye Baytar Mekteb-i Âlîsi’ne kay-
                                                    dolmuştur. Âkif, Baytar Mektebi’ni bi-
                 Mehmet Âkif, ilköğrenimine dört ya-
                                                    rincilikle bitirmiştir. Âkif’in birinciliği
                 şındayken Fatih’teki Emir Buharî ma-
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53