Page 42 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 42
Bu modelde öğrenciler, haftalık ders layan dil öğrenme süreçlerinin ileride
saatlerinin artırılmasıyla birlikte he- daha yüksek seviyede dil becerilerine
def dile daha fazla maruz kalma fırsa- ulaşmayı kolaylaştırdığını göstermek-
tı bulur. Dil öğreniminde maruz kal- tedir.
ma süresi, dil becerilerinin kalıcı hale
Bir diğer önemli avantaj, çoklu yaban-
gelmesinde kilit rol oynamaktadır.
cı dil eğitim modelinin öğrencilerin
Araştırmalar, dil öğrenme sürecin-
kültürel farkındalıklarını artırması-
de hedef dile maruz kalma süresinin
dır. UNESCO'nun eğitim politikaları-
arttıkça, dil becerilerinin hızla geliş-
na göre, çok dilli eğitim, öğrencilere
tiğini göstermektedir (Ellis, 2008).
farklı kültürler hakkında bilgi sahibi
Özellikle ortaokul çağındaki öğren-
olma ve bu kültürlere karşı açık bir
ciler, bu süreçte dili aktif bir şekilde
tutum geliştirme fırsatı sunar (UNES-
kullanarak iletişim kurma becerilerini
CO, 2021). Öğrenciler, İngilizce ve
geliştirmekte ve dil bilgisini pratikte Almanca öğrenirken bu dillerin ait
uygulama fırsatı bulmaktadırlar.
olduğu kültürel değerler ve tarih hak-
Bunun yanı sıra, çoklu yabancı dil eği- kında bilgi edinirler.
timi öğrencilerin bilişsel gelişimlerine
Model ayrıca, dijital öğrenme mater-
de katkı sağlar. Birden fazla dil öğren- yallerinin ücretsiz sunulması ve öğ-
mek, beyin yapısının daha esnek hale retmenlerin Tamamlayıcı Cilt Eğitim-
gelmesine yardımcı olur ve problem leri ile desteklenmesi gibi unsurlarla
çözme, eleştirel düşünme gibi beceri- güçlendirilmiştir. Bu sayede öğrenci-
lerin gelişmesine katkıda bulunur (Bi- ler, sınıf içi eğitim dışında da dil öğ-
alystok, 2001). Türkiye Yüzyılı Maa- renmeye devam edebilirler ve bu sü-
rif Modeli’nde vurgulanan eleştirel reçte karşılaştıkları zorlukları aşmada
düşünme ve iletişim becerileri, çoklu öğretmenlerinden destek alabilirler.
yabancı dil eğitim modeli ile birebir
Her ne kadar çoklu yabancı dil eği-
örtüşmektedir. Öğrenciler, birden faz-
timi modelinin birçok avantajı olsa
la dili öğrenirken aynı zamanda farklı
da uygulamada karşılaşılan bazı sı-
kültürlerle etkileşimde bulunmayı öğ-
nırlılıklar ve zorluklar da mevcuttur.
DOSYA rilerini geliştirir. Bu modelin uygulanması, öğretmen
renirler ve bu da onların empati bece-
Bu modelin en büyük avantajlarından eğitimleri, kaynak ve materyal temini
gibi lojistik sorunlar içerebilir. Tür-
40 biri, öğrencilerin küresel dünyaya en- kiye'de birçok okul, çoklu dil eğitimi
tegre olma süreçlerini hızlandırma- için yeterli kaynak ve altyapıya sahip
İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ pında yaygın olarak konuşulan dilleri bulunamaması ciddi bir sorun teşkil
sıdır. Ortaokul çağındaki öğrenciler,
olmayabilir. Özellikle kırsal bölgeler-
İngilizce ve Almanca gibi dünya ça-
de dil öğretimi için yeterli öğretmen
edebilir. Öncelikle, bu modelin tüm
öğrenerek, gelecekteki eğitim ve ka-
riyer fırsatlarına erişimlerini artırırlar.
Türkiye geneline yayılması için yeter-
Ayrıca, öğrencilerin erken yaşta bir-
li sayıda yetkin yabancı dil öğretmeni-
den fazla dili öğrenmeleri, dil öğren-
ne ihtiyaç duyulmaktadır. 2024-2028
meye olan tutumlarını olumlu yönde
Stratejik Planı, öğretmenlerin mesleki
gelişimlerini desteklemeyi amaçlayan
etkiler. Araştırmalar, erken yaşta baş-