Page 40 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 40
ORTAOKULLARDA ÇOKLU YABANCI
DİL EĞİTİMİ: GELECEĞİN KÜRESEL
VATANDAŞLARINI YETİŞTİRMEK
Sümeyra ŞEKER
TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ, DİL ÖĞRENİMİNİ YALNIZCA BİR
İLETİŞİM ARACI OLARAK DEĞİL AYNI ZAMANDA ÖĞRENCİLERİN
KÜLTÜREL VE SOSYAL BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYİ AMAÇLAYAN BİR
SÜREÇ OLARAK ELE ALIR.
Türkiye, eğitimde köklü reformları 2 saat 2. yabancı dil dersleri ile öğren-
içeren bir döneme girdi. Millî Eği- cilerin dil becerilerini geliştirmelerine
tim Bakanlığı’nın 2024-2028 Stra- fırsat tanınmıştır. Model, sadece dil
tejik Planı ve Türkiye Yüzyılı Maarif öğrenme becerisini değil öğrencilerin
Modeli, öğrencilere küresel dünya- kültürel farkındalıklarını artırmayı ve
da rekabetçi bireyler olarak yetişme onları birer dünya vatandaşı olarak
fırsatı sunmayı hedefleyen yenilikçi yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
yaklaşımları içermektedir. Bu çerçe-
vede, ortaokullarda uygulanan Çoklu Çoklu yabancı dil eğitimi, öğrencile-
Yabancı Dil Eğitim Modeli, Yoğun- rin erken yaşta birden fazla dil öğren-
laştırılmış Yabancı Dil Eğitim Modeli me fırsatına sahip olmalarını sağlayan
ve Yabancı Dil Ağırlıklı Eğitim Uygu- yenilikçi bir yaklaşımdır. Bu modelin
laması bu sürecin farklı yaklaşımları temel felsefesi, öğrencilerin dil öğren-
DOSYA olarak öne çıkmakta, genç nesillere me süreçlerinde iletişimsel dil öğreti-
mini kullanarak dil becerilerini etkili
hem akademik hem de kişisel gelişim-
lerinde önemli bir ivme kazandırmayı ve kalıcı bir şekilde geliştirmeleridir.
38 amaçlamaktadır. Özellikle dil öğreniminde eleştirel
Son iki yıldır pilot uygulama olarak dönemler olarak adlandırılan geli-
şimsel süreçlerin önemi büyüktür. Bu
İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ yılı itibarıyla Türkiye genelinde 26 ları, yeni dilleri daha hızlı ve etkili bir
başlatılan Çoklu Yabancı Dil Eğitim
dönemlerde öğrencilerin beyin yapı-
Modeli, 2023-2024 eğitim-öğretim
şekilde öğrenmeye yatkın hale gelir.
ilde 32 okulda uygulamaya konul-
Türkiye’de çoklu yabancı dil modeli,
muştur. 2024-2025 döneminde ise
öğrencilerin bu kritik dönemlerde dil
model, 81 ildeki 300 okula genişletil-
öğrenmelerine olanak sağlayarak on-
miştir. Ortaokul 5. sınıf seviyesinden
ların dil gelişimlerini en üst seviyeye
başlayarak öğrencilerin haftalık ders
taşımayı hedefler.
saatleri artırılmış, 14 saat İngilizce ve