Page 190 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 190
HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U 189
Klasik Türk hikâyelerinde rastlanıldığı üzere Kenan’ın delir-
me sebebi bir sevdadır. Eserde klasikleşmiş hikâyelere, efsa-
nelere rastlamak mümkündür. Örneğin hikâyenin başlarında
anlatılan köydeki iki çınarın efsanesi, Deli Kenan’ın sevdalığı
kıza kavuşamaması ve sebebinin de kızın onu küçük görmesi,
köyün ağasının biricik oğlunun hovardalık peşinde bir gençlik
geçirmesi, oğlunu ve eşini kaybeden adamın sonunda avcılığa
gönül verip kendini doğaya bırakması eserlerde rastlayabile-
ceğimiz tanıdık durumlardan bazılarıdır. Mavi Kuş’la beraber
yola çıkıldığında her yolcunun ayrı karakterini tanımaya baş-
lamak mümkündür. Doktor Yahya eserde evliyaymış gibi ken-
disine davranıldığını söylemektedir. Yine buna çoğu eserde
rastlamak mümkündür. Lakin otobüsteki diğer yolcu olan ve
ismi verilmeyen “hasta kadın” karakterini kurtaramaması ve
doktorluk ömründe ilk kez bir hastasını kaybetmesi aslında
birden çok şeye vurgu yapmaktadır.
Hasta kadının eser boyunca isminin verilmemesi ve has-
talık sıfatının isminden daha öte kadına layık gösterilmesi
oldukça iğneleyicidir. Tıpkı ölen kişinin ölümünün ardından
adını yitirerek cenaze diye anılmasına benzer bir durumdur.
Kadının hikâye sonunda vefat etmesi ve dönüşte kadının geri
alınacak olmasına rağmen kitapta dönüş bir yana istasyona
varılıp trene dahi binilememesi yarım kalmışlık hissi bırak-
maktadır. Hikâyenin başında Kuyumcu Nazım’ın kendine ait
olan hikâyesi anlatılır. Sessiz ve sakin olan karakterin kendi
üvey annesine dahi başkaldıramamasından sonra bir cinayet
işlemiş olması da beklenmediktir. Bilakis kasabadaki herkes
onun sakinliğine alışmış ve ses yükseltmesini dahi fazla bul-
muştur. Böyle birinin aynı evde büyüdüğü üvey kardeşini öl-
dürmesi belki de karakterimizin değil susturulmuş çocukların
isyanıdır. Yazar belki de karaktere değil de insanlığa yüklemek
istemiştir katil sıfatını. Okura hikâyede anlatılan bir başka
ümit de Erol karakteridir. Erol şehre ulaşılmış mı bilinmemek-