Page 195 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 195
194 HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U
sıkıntılar, kentleşme ve kapitalizm karşısında hayata tutunma
çabası gözler önüne serilir. “Yoksulluk Içimizde” adlı eserde
ise Engin “Yoksulluğu aşmalıyım. “ diyerek nişanlısı Süheyla’yı
terk etmiş ve onu yüzüstü bırakmıştır. Engin’in zengin olma
tutkusu için sevdiği kızı feda edişi de önemli bir ahlaki yoz-
laşma örneğidir. Engin patronun kızıyla nişanlanarak zengin
olmuş, istediklerine kavuşmuş ancak sonuna kadar “harama
batarak” ahlaki çöküşü yaşayan ve içinde kocaman bir boşluk-
la kalakalmış bir gençtir. Kutlu’nun bir başka hikâyesinde bir
gencin ünlü olmak için evden kaçması, “Beyhude Ömrüm”de
hayattaki her şeye para penceresinden bakan ve bu uğurda,
çıkarı için her şeyi yapmaya hazır olan Çerçici Cemil ahlaki
yozlaşmayı gözler önüne seren kahramanlardandır.
3. Toplumsal yozlaşma
Kavram, “ahlaki çöküntü” ve “toplumsal çürüme” anla-
mında da kullanılmaktadır. Önce bireyde görülmeye başlayan
ve aileyi de içine alan bir çerçevede yayılan yozlaşma, insan
ilişkilerini zayıflatır. Ardından toplumsal kurumların bozul-
masına, yerleşmiş değerlerin değişmesine ve sosyal yaşam-
daki birçok olumlu özelliğin yitirilmesine yol açar. Dolayısıyla
temelde bir insan davranışı şeklinde ortaya çıkan yozlaşma
zamanla toplumsal bir mesele hâline dönüşür. Yani toplumun
değerlerine ve kültürel olgularına yabancılaşması olarak gö-
rülebilir. Bilhassa “Chef” kitabı 1980 sonrasındaki ülkedeki
bireysel yozlaşmayı, toplumsal değişimi ve kaybolan değerle-
ri ortaya koyar. Eserde bahsi geçen ailenin yapısı betimlenir.
“Chef” kitabında daha kaliteli yaşama arzusu, para hırsı ve
kentleşmenin etkisiyle aile fertlerinin birbirinden kopuşu,
yozlaşma ve yitip giden değerler anlatılır.
Tosun’un belirlemesiyle Chef’te “80 sonrasının gözde
eğilimleri olan feminizm, bireyselleşme, yalnızlık, özgürlük
tutkusu, kolay yoldan köşeyi dönme arzusu, yükselme ve ka-