Page 197 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 197

HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U  197

           Sefer”  adlı  kitaplar  verilebilir.  Bu  kitapların  içeriklerinden
           kısaca bahsetmek ve içerdikleri tasavvufi öğelere değinmek
           istiyorum.
               “Yoksulluk Içimizde” adlı eseri birkaç kelimeyle tarif et-
           mek gerekirse, kitap için kullanılabilecek en güzel tabir bel-
           ki de “Modern dünyada geçen bir Leyla ile Mecnun masalı.
           “  olurdu.  Kitapta,  Engin  ve  Süheyla’nın  öyküsünü  anlatıyor
           bizlere Mustafa Kutlu. Yavuklusu Engin tarafından terk edil-
           miş Süheyla adlı bir kızın, bir gün Üsküdar Meydanı’nda bir
           caminin önünden geçerken duyduğu “Hayyaalelfelâh” sesiy-
           le  hayatı  değişir.  Kendisini  kurtuluş  ve  esenliğe  çağıran  bu
           sese kulak veren Süheyla, manevi bir yolculuğa çıkar. Aradan
           zaman geçer; Engin de anlar dünya malının geçici bir heves
           olduğunu, hatasının farkına varmıştır artık. Ama geç kalmış-
           tır; sevdiği kız, Süheyla, harama batmamış bir beldeye hicret
           etmiştir çoktan. Engin’e hicret yolu görünmüştür artık fakat
           önünde uzanan yol, çetin ve dikenlidir. Ama Engin’i hiçbir zor-
           luk yolundan döndüremez, devam eder Süheyla’sını aramaya.
           Bıkmadan,  yüksünmeden  yalnızca  arar...  Bazen  dergâhlara,
           tekkelere  düşer  yolu,  kimileri  Süheyla’yı  gördüğünü  söyler,
           gördüğü  kızları  Süheyla  zanneder  Engin,  hepsi  Süheyla’ya
           benzemektedir  artık.  Herkes,  her  şey  Süheyla’yı  anımsatır
           Engin’e. Hepsi Süheyla’dan birer parçadır sanki. Devam eder
           Süheyla’sını  aramaya.  Leyla’sını  ararken,  Mevla’sını  bulan
           Mecnun misali. Bu konuya ilişkin olarak Beyâzîd-i Bistamî’
           nin şu sözü dikkat çekmektedir: “Aramakla bulunmaz, ancak
           bulanlar hep arayanlardır”.
               Öyküde  geçen,  değinmek  istediğim  birkaç  nokta  daha
           var. Yazar; öyküde, ilahi aşkı, maddeden manaya doğru ara-
           yışı,  dünya  malının  ağırlığını,  dünya  hayatının  fâniliğini,
           modern  dünyanın  getirileri  kadar  götürüleri  de  olduğunu
           ve insanlardaki gün geçtikçe artan materyalist bakış açısını
           çok zarif bir üslupla okuyucuya yansıtmış. Kitaptaki bölüm-
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202