Page 193 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 193

HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U  193

           Peki  Mustafa  Kutlu  eserlerinde  “yozlaşma”  konusuna  nasıl
           değinmiştir? Mustafa Kutlu yozlaşma konusunu oldukça fazla
           alanda kullansa da ben üç ana temaya değinmek istiyorum.
               1. Siyasal yozlaşma
               2. Ahlaki yozlaşma
               3. Toplumsal yozlaşma
               1. Siyasal Yozlaşma

               Siyasal ahlakı bozucu davranış ve eylemler “siyasal yoz-
           laşma” olarak tanımlanabilir. Mustafa Kutlu’nun siyasal yoz-
           laşmaya gözler önüne seren en net kitabı “Ya Tahammül Ya
           Sefer”dir. Kitapta geçen iki temel karakter var. Asım ve Yunus
           karakterleri bu siyasal yozlaşmanın en net örnekleridir. Asım
           Bey  geçmişte  dava  adamı  iken  ilerleyen  zamanda  siyasete
           atılmıştır. Ve bu yolda daha da yükselebilmek için değerlerini
           yok saymıştır. Geçmişteki bütün değerlerini bir kenara bıra-
           karak sonunda bakan olmuştur. Bakan olmuş olmasına ama
           elinde ne kalır… Aynı şekilde karşımıza bir Yunus karakteri
           çıkar. Kendisi Asım Bey’le geçmişte bütün gün çabalayıp uğ-
           raştığı aynı davanın adamıdır. Yunus Bey de benzer yollar-
           dan avukat olur. Bu iki dava adamı birbirinden çok ayrılmaz.
           Aynı yolda birlikte yükselen ikili zamanla yaptıkları şeylere
           baktıklarında sadece bir boşluk fark ederler. Ellerine ne geç-
           miştir, ün ve şöhretten başka. Bu ün, şöhret onları gerçekten
           tatmin etmiş midir?
               2. Ahlaki yozlaşma


               Konuya örnek olarak “Yokuşa Akan Sular” eserinden bah-
           setmek  istiyorum.  Eserde  göç  teması  karşımıza  çıkar.  Ana-
           dolu’dan Istanbul’a göç eden kahramanların başından geçen
           olaylar anlatılır. Karakterimiz Bican geçim derdinden, iş koş-
           turmacasından ibadetlerini, manevi değerlerini dahi unutur
           hale gelir. Bican ve arkadaşı Recai Bey’in göçten sonra yaşadığı
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198