Page 158 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 158

158    HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U

           şu sözlerle çarpıcı bir biçimde gözler önüne serer: “Filan ga-
           leride resimlerini sergileyen bayanın, ertesi gün bütün sanat
           dergilerini yırtarcasına karıştırdığı biliniyordu oysa. Başkala-
           rının üç santim üstüne çıkıp da flaşlara hedef olmak için mi
           bütün gayret?” ancak bir Anadolu kadını iseniz en mutlu ve
           bilhassa en huzurlu siz oluyorsunuz(!)
               Farklı bir kitabından konuya değinelim. Ismi “Hüzün ve
           Tesadüf “olan 17 hikâyeden oluşan bu kitapta sadece iki tane-
           si kadınlar üzerinden şekillenir. “Taciser’in Şiiri” adlı hikâye-
           de Taciser adlı bir hayat kadını kötü yola düşmüş, gerçek aşkı
           arayan  ve  bardan  kurtulmaya  çalışan  kadınları  sembolize
           eder. Bir diğeri ise “Karakoncolos”dur. Karakoncolos; çocuk-
           ları korkuttuğuna inanılan bir hayaletin, cadının adıdır. Kara-
           koncolos bir insan iken, dini ve Allah’ı hatırlatan her şeyden
           rahatsızlık duyar ve bu değerlerden kaçar. Hikâye bir kadının
           cadılaşma  serüvenini  anlatıyor.  Yazar  Allah’tan,  dinden  ve
           kültüründen uzaklaşan insanın cadılaştığına vurgu yapar, bir
           anlamda sosyal eleştiriyi de içinde bulundurur.
               Açıkça yazarın kadını eleştirmediği bir kitaba kolay ko-
           lay rast gelinmez. Yermek istediği bir konuda da kadına çok-
           ça yer verir denilebilir. Bu da değerlerimizin, inancımızın yok
           edilmesi endişesini taşıdığının apaçık bir kanıtıdır. O zaman-
           ların kapitalist düşüncelerine, çarpık kentleşmeye karşı olan,
           kentleşmenin Anadolu’nun yapısını bozacağına inandığı dü-
           şünülen  Mustafa  KUTLU’nun  kadın  meselesini  eleştirmesi
           anlaşılabilir. Bu durumun Türk kadınına zarar verdiğini sa-
           vunmuş  ve  dolayısıyla  Türk  toplumuna  yansıması  üzerine
           kendi ideolojisinin ekseninde çıkarımlarda bulunmuştur.
               Ortadaki  Adam  adlı  eserde  bahsedilen  Zerrin,  Gönül
           Işi’nde anlatılan Zübeyde Ya Tahammül Ya Sefer adlı eserin
           kadın kahramanı Fetanet Hanım hatta Yokuşa Akan Sular’da-
           ki Iffet Hanım ve daha nice karakterin yaşanmışlıkları fazlaca
           göz önüne getirilmese de Mustafa KUTLU’nun eleştirmesi ge-
           reken birçok konuya vesile olmuşlardır.
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163