Page 142 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 142

142    HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U

           mıştır. Mustafa Kutlu kendi felsefesini çevresindeki faktörler-
           den etkilenerek ancak kendi fikirlerinden ödün vermeyerek
           oluşturmuştur. Anlamı üreten, okurdur, düşüncesi ile öyküle-
           rini kaleme almıştır.
                                              Ecrin Çiğdem Akkaya

                                      Yüksel Ilhan Alanyalı Fen Lisesi
                                                          9/C Kartal
                                     * * *

               MUSTAFA KUTLU’DA TOPLUMSAL DEĞİŞİM
               Mustafa  Kutlu’nun  da  belirttiği  üzere,  kitaplarının  bitip
           tükenmeyen konusu Türkiye’deki toplumsal değişim olmuş-
           tur.  “Ben  Türkiye’deki  değişimi  takip  ediyorum.  Bunu  takip
           etmezsen insanı tanıyamazsın ucunu kaçırırsın.” (1 Kutlu, Mü-
           lakat, Ek-1) der ve insanı incelemenin metodunu koyar ortaya.
           Toplumun bir değişimin içine girmesi, en küçük biriminde bi-
           reydeki değişimle olacaktır. Insanın değişimi zihniyet değişimi
           ve alışkanlıkların, davranışların değişimi olarak, birbirinden
           ayrı ve bağımsız düşünemeyeceğimiz iki bileşenle gerçekle-
           şir. Zihniyetin, kültürün, fikirlerin, dünya görüşünün değişimi,
           kuşkusuz, davranışların değişimini doğuracaktır. Bunun tersi
           de mümkündür. Hareketler, uğraşlar değişirse, zihniyet değiş-
           meye mahkûm olacaktır. Adeta; beyin, vücudiyetiyle; yani var
           olduğunun  fiziki  kanıtıyla,  ters  düşmemek  için;  hareketleri
           yönünde düşüncelerini değiştirmek zorundadır. Türkiye’deki
           toplumsal değişim dendiğinde modernleşme kavramı, önem-
           li  bir  etmen  olarak  öne  çıkar.  Modernleşme  nedir,  modern
           kimdir, kimlerdedir? Modernleşme kavramında modernliğin
           ölçüsü batının ölçüsüdür. Çağa uygun olup olmadığımızın öl-
           çüsü Batı’dır. Dolayısıyla modernleşmenin muhtevası ve ana
           fikri,  Batı’nın  çağına  uyum  sağlamaktır.  Batı’nın  yaşam  tar-
           zına,  değerlerine…  Değişimin  hayata,  dolayısıyla  hikâyelere
           yansıması:’ Dört bir yandan haberler geliyordu köyün verimli,
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147