Page 142 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 142
HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U 141
yansıtırken sarsıntılı dönemle baş edecek güç kaynaklarına da
işaret etmiştir. ” 20
Kutlu için eleştirmen Necip Tosun:“O, öyküdeki arayışını
hikmet ve ahenk olarak belirlemiştir. Hikmeti tema, ahengi de
biçim anlamında kullanmıştır. Böylece gelenekle bir bağ kurup
hem muhteva hem de biçim olarak gelenekle bugün arasında
yaşanan kırılmanın önüne geçmek istemiştir. O, yaşanan top-
lumsal, bireysel çarpıklıklardan iyimser gözlerle hikmetler
devşirip kalplere ulaşmayı deneyen bir derviş hikâyeci gibidir.
Olaylara, insanlara tevekküle yaslanan muzip bir tebessümle
bakar. Öykülerinde incitici insani hâllerin ucuz tüketimini-kul-
lanımını yapmadan, bütün bunları içselleştirip, kalıcı, sarsıcı
sonuçlara ulaşmayı dener. Abartılardan, yapmacık artistlik-
lerden kaçınarak, hep peşinde olduğu “hikmet ve ahenk” çizgi-
sinde, geleneğin modern dilini konuşmaya çalışır. Hasbi, kalbî
ve sahih olanı metne aktarırken, gelip geçici dönemsel akım-
lardan-moda yönelimlerden uzak durur. Bundan dolayı onun
daha şimdiden öykücülüğümüzün yol haritasında kolay atla-
namayacak önemli bir ufuk oluşturduğunu rahatlıkla söyleye-
biliriz” diyor. 21
Genel hatlarıyla Kutlu; birçok filozof ve yazarla ters dü-
şerek kendi felsefesini oluşturmuştur. Tam bu noktada da
Tolstoy ile çok benzerlik gösterir. Birçok açıdan gerek toplum
algısı olsun gerek birtakım şeylere özlem olsun, felsefi yapı-
ları benzerdir. Tabii, Kutlu’yu Tolstoy’dan farklı kılan o nokta,
realizm ve post modern bakış açısı. Tolstoy, iyimserlik ve re-
alizmi dengede tutarken, Kutlu, iyimserliği postmodernizmle
değiştirmiş ve bunu terazide ağır basan unsur olarak kullan-
20 Olgun, Ayşe, Öztürk, Ilker Nuri, Mustafa Kutlu bu toprağın sesi: Çok
yönlülüğü ile yazdığı hikâyelerde Anadolu’nun sesi oldu, Yenişafak, 27
Mart 2020.
21 Olgun, Ayşe, Öztürk, Ilker Nuri, Mustafa Kutlu bu toprağın sesi: Çok
yönlülüğü ile yazdığı hikayelerde Anadolu’nun sesi oldu, Yenişafak, 27
Mart 2020.