Page 141 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 141

HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U  141

           yansıtırken sarsıntılı dönemle baş edecek güç kaynaklarına da
           işaret etmiştir. ” 20
               Kutlu için eleştirmen Necip Tosun:“O, öyküdeki arayışını
           hikmet ve ahenk olarak belirlemiştir. Hikmeti tema, ahengi de
           biçim anlamında kullanmıştır. Böylece gelenekle bir bağ kurup
           hem muhteva hem de biçim olarak gelenekle bugün arasında
           yaşanan kırılmanın önüne geçmek istemiştir. O, yaşanan top-
           lumsal,  bireysel  çarpıklıklardan  iyimser  gözlerle  hikmetler
           devşirip kalplere ulaşmayı deneyen bir derviş hikâyeci gibidir.
           Olaylara, insanlara tevekküle yaslanan muzip bir tebessümle
           bakar. Öykülerinde incitici insani hâllerin ucuz tüketimini-kul-
           lanımını yapmadan, bütün bunları içselleştirip, kalıcı, sarsıcı
           sonuçlara  ulaşmayı  dener.  Abartılardan,  yapmacık  artistlik-
           lerden kaçınarak, hep peşinde olduğu “hikmet ve ahenk” çizgi-
           sinde, geleneğin modern dilini konuşmaya çalışır. Hasbi, kalbî
           ve sahih olanı metne aktarırken, gelip geçici dönemsel akım-
           lardan-moda yönelimlerden uzak durur. Bundan dolayı onun
           daha şimdiden öykücülüğümüzün yol haritasında kolay atla-
           namayacak önemli bir ufuk oluşturduğunu rahatlıkla söyleye-

           biliriz” diyor.  21
               Genel hatlarıyla Kutlu; birçok filozof ve yazarla ters dü-
           şerek  kendi  felsefesini  oluşturmuştur.  Tam  bu  noktada  da
           Tolstoy ile çok benzerlik gösterir. Birçok açıdan gerek toplum
           algısı olsun gerek birtakım şeylere özlem olsun, felsefi yapı-
           ları benzerdir. Tabii, Kutlu’yu Tolstoy’dan farklı kılan o nokta,
           realizm ve post modern bakış açısı. Tolstoy, iyimserlik ve re-
           alizmi dengede tutarken, Kutlu, iyimserliği postmodernizmle
           değiştirmiş ve bunu terazide ağır basan unsur olarak kullan-

           20  Olgun,  Ayşe,  Öztürk,  Ilker  Nuri,  Mustafa  Kutlu  bu  toprağın  sesi:  Çok
              yönlülüğü ile yazdığı hikâyelerde Anadolu’nun sesi oldu, Yenişafak, 27
              Mart 2020.
           21  Olgun,  Ayşe,  Öztürk,  Ilker  Nuri,  Mustafa  Kutlu  bu  toprağın  sesi:  Çok
              yönlülüğü ile yazdığı hikayelerde Anadolu’nun sesi oldu, Yenişafak, 27
              Mart 2020.
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146