Page 140 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 140

140    HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U

           bugüne ne kadar savunulduğunu anlayacağım için kasabayı
           hikâyelerimde öne çıkardım. Kasaba benim için büyük bir öl-
           çek, bir laboratuvar oldu.”  17

               Büşra Sürgit, Bu Böyledir’deki modernite eleştirisini şu
           şekilde ifade eder: “Mustafa Kutlu yoğun bir şekilde sembolik
           bir anlatımı tercih ettiği bu kitabında da yeniyi, şehveti, ihti-
           rası,  eşyayı,  dünyeviliği  ön  plana  çıkaran  ve  insanı  yücelten
           modern dünya algısını lunapark sembolüyle ortaya koyar. Do-
           layısıyla lunapark yalnızca eğlenceyi ve oyunu getirmemelidir.
           Modernizmin kutsadığı tüm olgular ve normları kapsayan bir
           semboldür lunapark. Para, menfaat, yapay ilişkiler, oyun, ta-
           mahkârlık, güç, eşya tutkusu gibi pek çok şey lunapark kavra-
           mının içinde mütalaa edebileceğimiz alt resimlerdir.”  18

               Öğrenciliğinde  felsefeyle  ilgilenen  ve  Nietzche  okuyan
           Mustafa  Kutlu,  Nurettin  Topçu’nun  önderliğinde  çıkan  Ha-
           reket dergisinde desen ve resim çizer önceleri, ardından da
           yazmaya başlar: “İnanır mısın? Ne zaman yazmaya başladığı-
           mı hatırlamıyorum. İlk hikâyemde, Erzurum’da yarım meczup
           bir Abdurrahman vardı, onu anlattım, adı O’dur ve hemen ya-
           yınlanmıştır.” diyor. Mustafa Kutlu.  19
               Yazar Mehmet Doğan, Kutlu için şöyle der: “Değişimi ya-
           şarken, dağılmayı, bozulmayı ve buna karşı şahsiyet bütünlü-
           ğünü ayakta tutarak var olmayı hikâyesinin ana ekseni hâli-
           ne getiriyor. Kutlu yalın bir dille, sade, yani insanî bir hayatın
           destanını terennüm etmiştir. 1970 sonrasında güçlü bir şekilde
           ortaya çıkan Anadolu’nun bin yıllık birikimine yaslanan yeni
           edebiyatın  en  önemli  isimlerindendir.  Hikâyede  karar  kılan
           Kutlu, istikrarlı bir yol tutturmuş, bu ülke insanının karşı kar-
           şıya kaldığı kültür değişmesini, yabancılaşmayı objektif şekilde


           17  Küçükyılmaz 2005: 36
           18  Büşra Sürgit,” Mustafa Kutlu’nun Hikâyelerinde Temel Izleklerden Biri
              Olarak Arada Kalmışlık” Aynanın Sırrı Mustafa Kutlu Sempozyum Bildi-
              rileri, Istanbul: Küçükçekmece Bld. Kültür Yay, 2013.
           19  Ayvazoğlu, Beşir, Defterimde Kırk Suret, 2007, Kapı Yay, S. 204,205.
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145