Page 104 - Mustafa Kutlu Panel Metinleri
P. 104
HIKÂ YEMIZIN Y ARIM ASIRLIK YERLI SESI : MUSTAF A KUTL U 103
Kutlu, öykülerinde anlam arayışını genel olarak hikmet
ve ahenk çerçevesinde şekillendirmiş. Hikmeti tema, ahen-
gi de biçim olarak belirlemiştir. Bunca aykırılığının arasın-
da Kutlu tipik bir memleket hikâyecisidir. Pek çok öyküsünü
ülkemizin yaşadığı sosyal kültürel, iktisadi değişikliklere ve
bunların bireydeki etkisine yaslar. Onun öykülerinde Türk
toplumunun son dönemde yaşadığı siyasal, toplumsal, tekno-
lojik serüvenin derin izlerini görürüz. Bu öykülerde insanı-
mızdaki değişimle beraber toplum olarak neler kaybettiğimi-
ze dikkat çekilir.
Kutlu, hayatın içinden öyküler yazarken, öykülerin oda-
ğına insanı koyar. Onun tutkularını, sevinçlerini, acılarını
anlatır. Insanlara merhamet ve şefkatten doğan bir sevgiyle
bakar. Onların yaptıkları yanlışlara bile içtenlikle yaklaşır, on-
larla tarafsız ve tanıklık ilişkisi kurar. Her türlü insan hâlini
içselleştirip bunlardan sarsıcı kıssalar çıkarmaya çalışır.
Öykülerde modern ticari hayatı, kapitalizm sömürüsü-
nü geniş bir şekilde işler. Tüketim arzusu ve para kazanma
hırsıyla bütün değerlerin bir kenara bırakılması, ideoloji ve
dinin bu amaç için kullanılması işlenir.
Kutlu, öykülerinde biçimsel zorlamalara girmeden sade,
kolay ve anlaşılır bir dil yeğler. Kendi deyimiyle edebiyat yap-
mayı sevmez. Bu üslubu sayesinde de öyküsünü okuruyla
hasbihal edermişçesine kurgular. Böylece okuyucuya “Sen de
dışarıda değilsin, öyküyü birlikte yazıyoruz.” mesajını verir.
Kutlu, bir post modern teknik olan üstkurmacayı eser-
lerinde sıklıkla kullanır. Tıpkı post modern yazarlar gibi an-
lattıklarının bir kurmaca olduğunu okura hissettirerek âdeta
“Sizin bildiğiniz hiçbir kurala bağlı değilim ben. Nasıl anlattı-
ğımı boş verin, anlattığıma odaklanın siz. Yeter!” der.
Tarık Erdem
Şehremini Anadolu Lisesi
Fatih