Page 109 - Hikâyemizin Yarım Asırlık Yerli Sesi Mustafa Kutlu
P. 109

HIKÂ YEMIZIN  Y ARIM  ASIRLIK  YERLI  SESI :  MUSTAF A  KUTL U  109

           rebiliriz ama Mustafa Kutlu hikâyelerinde bize bu sorunlardan
           daha çok hikâyelerinin derin yapısında şehir hayatı ile köy ha-
           yatı arasındaki farkı hissettirmiştir. Mustafa Kutlu’ya göre köy
           veya köy hayatı kişinin kendisi olmasını, kendisiyle bütünlük
           taşımasını kolaylaştırırken kent, ağırlıklı olarak yabancılaşma-
           yı ve buna bağlı bir tarzda yalnızlığı, süreksizliği, yitimi getirir.
           Kutlu’ya göre şehir, yozlaştırıcıdır. Insandan müesseseye değin
           hemen her şey kentte özünü kaybetmektedir. ‘Beton cumhuri-
           yeti’ olan kent, tabiatın insaniliğinden uzaktır. Kentteki insan
           alabildiğine  yalnız  ve  hırslarının,  modernizmin  dikte  ettiği
           konforun  kucağında  yok  oluşu  yaşamaktadır.  Bu  bakımdan
           onda  kent,  istenmeyen,  ancak  kendisinden  uzaklaşıldığında
           mutluluğun elde edilebileceği bir yerdir. Yazar, “Huzursuz Ba-
           cak”, “Beyhude Ömrüm” gibi hikâyelerinde de ortaya koyduğu
           üzere, insanın ancak kenti terk edip taşrada tabiat içinde bir
           hayat  yaşadığında  mutlu  olabileceğini  düşünür.  Çünkü  kent,
           Kutlu’nun değerlendirmeleri çerçevesinde insani değildir.
               Mustafa Kutlu’nun okumuş olduğum hikâyelerinin temel
           izleklerinden birininde köy-kent meselesi olduğu, onda kö-
           yün bir erdem mekânı, kentin bir yabancılaşma yurdu olarak
           görüldüğü, bu yönüyle Kutlu’nun hikâyelerinin Türk edebiya-
           tında bu konunun ele alınış biçiminde farklı bir yerde durdu-
           ğu söylenebilir.
               Beni sabırla dinlemiş olduğunuz için teşekkür ederim.
                                                  Emir Tarık Ayhan
                                         Prof. Dr. Nabi Avcı Fen Lisesi
                                              Hazırlık B 67 Ümraniye
                                     * * *

               NEFSİME KARŞI

               Arzular, nefs... Bir insanı yönlendirebilecek yegâne araç-
           tır insanın istekleri. En önemli kararları bile kendi isteklerine
           göre belirler insan. Nefs bir kusur değil, fıtrattır. Insan isteme-
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114