Page 11 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 11
Eğitimin ve Eğitim
Değerlendirmelerinin
Dijitalleştirilmesindeki Eğilimler
Dirk HASTEDT
IEA Yönetici Müdür
IEA 1958’den beri dünya çapında karşılaştırmalı eğitim- ICILS TP (Uluslararası Bilgisayar ve Bilgi Okuryazarlığı
sel başarı araştırmaları yürütmeye öncülük etmiştir. Son Çalışması Öğretmen Paneli) 2020, katılımcı ülkeler Da-
yıllardaki en önemli gelişmelerden biri bilgisayar sistem- nimarka, Finlandiya ve Uruguay’da COVID-19’un patlak
lerinin yaygınlaşması olmuştur. Giderek dijitalleşen bir vermesinden bu yana öğretimde bilgisayar ve bilgi tekno-
toplumda yaşıyoruz ve bu, eğitimde dijital teknolojiden lojisi kullanımındaki değişikliklere ilişkin benzersiz bir an-
giderek daha fazla yararlanıldığı için, farklı oranlarda da layış sağlar. IEA, mevcut ICILS 2018 verileri ve bulguları
olsa birçok ülkede öğrencilerin okuldaki ve evdeki öğren- sayesinde, 2020’nin sonlarında anketleri ICILS 2018’e
me ortamlarına da yansıyor. katılan öğretmenlere ve okullara yeniden uygulayabildi.
Kasım 2020’de yayımlanan ve ülkeden ülkeye değişen ICILS TP’deki öğretmenlerin algılarına göre, COVID-19 ıstanbul .
TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştır- salgını sırasında öğretmenlik yapmanın zorlukları, 2018
ması) 2019 Ansiklopedisi’nde, ülkeler tarafından tekno- ile 2020 arasında eğitim vermede BİT ile ilgili çeşitli iyileş-
lojinin artan önemini yansıtan politikalar rapor edilmiştir. tirmeler anlamına geliyordu. Örneğin, 2020’de, katılımcı
Ülkelerin yaklaşık beşte dördü, dördüncü ve sekizinci sı- ülkelerde dijital araçları kullandığını bildiren öğretmenle-
nıflarda teknolojiyi matematik ve fen öğretimine entegre rin yüzdesi 2018’e kıyasla daha yüksekti. Ayrıca 2018’e
etmek için yürürlükte olan ulusal politikalara sahip oldu- kıyasla öğretmenlerin daha büyük bir kısmı, 2020’de
ğunu bildirmiştir; aynı zamanda ülkelerin yaklaşık üçte öğretimde BİT kullanımının bir öncelik olarak kabul edil-
ikisi, her iki sınıfta da fen öğretiminde bilgi ve iletişim tek- diğine dair ifadelere katılıyor: oranların, Danimarka’da
nolojisi ile ilgili benzer politikalara sahiptir . %97’den %100’e, Finlandiya’da %90’dan %95’e ve Uru-
1
guay’da %68’den %78’e çıktığı görülmektedir. 3
COVID-19 kesintisinden önce, öğretme ve öğrenmede
dijitalleşme, özellikle daha gelişmiş ülkelerde zaten ge-
leneksel eğitime entegre edilmişti . COVID-19 salgını,
2
birçok ülkenin okul topluluklarındaki üyeler arasında BİT
tabanlı iletişimi daha kapsamlı kullanma ihtiyacını acilen
hızlandırdı.
Kelly, D.L., Centurino, V.A.S., Martin, M.O., & Mullis, I.V.S. (Eds.) (2020). TIMSS 2019 Encyclopedia: Education Policy and Curriculum in Mathe-
1
matics and Science. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: https://timssandpirls.bc.edu/timss2019/
encyclopedia/
Fraillon, J., Ainley, J., Schulz, W., Friedman, T., Duckworth, D. (Eds.) (2020). Preparing for Life in a Digital World. IEA International Computer and
2
Information Literacy Study 2018 International Report. Retrieved from Springer website: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-38781-5
3
Strietholt, R., Fraillon, J., Meinck, S., Wild, J., Liaw, Y. (Eds.) (2021). Changes In Digital Learning During A Pandemic: Findings from the ICILS
Teacher Panel. Retrieved from IEA website (table 3.6): https://www.iea.nl/publications/study-reports/international-reports-iea-studies/changes-digi-
tal-learning-during
.
Istanbul
ÖLÇME
.
(
DEGERLENDIRME 11