Page 9 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 9
Dergimizin IV. Sayısında;
IEA’nın, eğitimde bilgisayar kullanımının artmasıyla ilgili araştırmalarından elde ettiği bulgulara yer verilen “Eğitimin
ve Eğitim Değerlendirmelerinin Dijitalleştirilmesindeki Eğilimler” başlıklı makalede, özellikle COVID-19 salgınının eği-
timde ölçme ve değerlendirme sürecini ne oranda etkilediğine değinilmiştir. Ayrıca eğitimde bilgisayar kullanımının
artmasıyla birlikte değerlendirme yöntemlerinde de bir değişim yaşanmaktadır. Bu değişimin başlıca nedenleri: Eği-
tim uygulamalarının artık dijital ortamda gerçekleşmesinin, değerlendirmelerin de aynı ortama taşınmasını gerekli
kılması; kâğıt ve kalem testleriyle değerlendirilmesi zor olan becerilerin değerlendirilmesine olanak tanıması; dijital
değerlendirmelerde, öğrencilerin verdikleri yanıtlara dair daha fazla bilgiye erişebilme imkânının olması.
“Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Çalışmalarında Biyosensörlerin Kullanımı” başlıklı makalede, son yıllarda kul-
lanımı artmaya başlayan biyometrik ölçümlerin, geleneksel psikometrik analizlerde kullanılarak ölçme sonuçlarının
güvenilirliğini ve geçerliliğini artırabileceğine dair veriler sunulmaktadır. Bu ölçümler; göz izleme, EEG gibi sensörler
aracılığıyla elde edilir. Bireylerin davranışları hakkında daha nesnel bilgiler sunan bu ölçümlerin, ölçme ve değer-
lendirme sonuçlarının anlamlandırılmasında ve yorumlanmasında yardımcı olabileceğine yönelik çalışma örnekleri
sunulmuştur.
Psikolojik Ölçmenin Felsefi ve Tarihî Temellerine Genel Bir Bakış yazımızda eğitimde “ölçme” kavramının felsefik
ve tarihî arka planına dair bazı temel bilgiler üzerinde durulmuştur. Özellikle matematik, istatistik ve psiko-fizik çalış-
maların geçmişte eğitimde ölçme alanının şekillenmesindeki katkılarına bakıldığında bu alana dair önemli katkıların
sunulduğu görülür. Bu gelişmelerin neticesinde zekâ, kişilik, tutum, ilgi ölçmeye yarayan ölçeklerin geliştirilmesi ve .
uygulanması da tarihin eski dönemlerine kadar uzanmaktadır. Kişilerin bu özelliklerinin ölçülmesi sonrası planlama ıstanbul
ve uygulamaların yapılmasını kolaylaştıracağından bu süreç önemsenmiştir.
Doğal Dil İşleme (DDİ) yazımızda, teknoloji ve dil gelişiminin iç içe geçmişliği üzerinde durulmuş, doğal dili işlemeye
ilişkin farkındalık kazandırma amaçlanmıştır. Yapay zekânın DDİ ile ilişkisinden; metin tabanlı uygulamalara (marka-
laşma, destek hizmetleri, arama motoru sonuçları, akıllı metinler, makine tabanlı dil çevirileri, duygu analizi, otomatik
düzeltme, Siri, Google asistan vb.) yönelik gelişmelerinden bahsedilmiştir.
Geri bildirime yönelik yazılarımızda, geri bildirimin tanımın-
dan başlanarak etkili bir geri bildirimin öğrenciler üzerindeki
olumlu sonuçları üzerinde durulmuştur. Geri bildirimin öğren-
ci başarı ve motivasyonuna etkisinin olumlu ya da olumsuz
sonuçları; geri bildirimin zamanlaması, formatı ve miktarının
hedef kitleyle uyumlu olmasının gerekliliği vurgulanmıştır. Et-
kili bir geri bildirim sonrasında öğrencinin eksikliklerin neler
olduğu belirlenir, öğrenme sürecinin neresinde olduğu tespit
edilir ve bir sonraki adım sağlıklı bir biçimde planlanır. Dolayı-
sıyla yazılarımızda geri bildirimin öğrenme sürecinin sağlıklı
ilerlemesi için vazgeçilmez bir unsur olduğu yansıtılmıştır.
Özellikle salgın dönemiyle birlikte artan eğitimde dijitalleşme
sürecinde bilgisayarlar, bilişim araçları, internet kullanımı art-
mıştır. Dergimizde yer alan bilgisayar tabanlı test uygulamala-
rına yönelik yazılarımızda, özellikle bilgisayar tabanlı testlerin
bireye uyarlanmış formları üzerinde durulurken bireysel geli-
şimin bu tip testlerle daha belirgin olarak ölçülebileceği vurgu-
su yapılmıştır. Bilgisayar tabanlı testlerin bireye uyarlanabilen
veya uyarlanamayan formları üzerinde durularak kâğıt-kalem
testleriyle aralarındaki farklar, avantajlar ve dezavantajların
neler olabileceği konusunda bir ön bilgilendirme yapılmıştır.
.
Istanbul
ÖLÇME
.
DEGERLENDIRME 9
(