Page 9 - İstanbul Ölçme Değerlendirme Dergisi
P. 9

Dergimizin IV. Sayısında;








          IEA’nın, eğitimde bilgisayar kullanımının artmasıyla ilgili araştırmalarından elde ettiği bulgulara yer verilen “Eğitimin
          ve Eğitim Değerlendirmelerinin Dijitalleştirilmesindeki Eğilimler” başlıklı makalede, özellikle COVID-19 salgınının eği-
          timde ölçme ve değerlendirme sürecini ne oranda etkilediğine değinilmiştir. Ayrıca eğitimde bilgisayar kullanımının
          artmasıyla birlikte değerlendirme yöntemlerinde de bir değişim yaşanmaktadır. Bu değişimin başlıca nedenleri: Eği-
          tim uygulamalarının artık dijital ortamda gerçekleşmesinin, değerlendirmelerin de aynı ortama taşınmasını gerekli
          kılması; kâğıt ve kalem testleriyle değerlendirilmesi zor olan becerilerin değerlendirilmesine olanak tanıması; dijital
          değerlendirmelerde, öğrencilerin verdikleri yanıtlara dair daha fazla bilgiye erişebilme imkânının olması.

          “Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Çalışmalarında Biyosensörlerin Kullanımı” başlıklı makalede, son yıllarda kul-
          lanımı artmaya başlayan biyometrik ölçümlerin, geleneksel psikometrik analizlerde kullanılarak ölçme sonuçlarının
          güvenilirliğini ve geçerliliğini artırabileceğine dair veriler sunulmaktadır. Bu ölçümler; göz izleme, EEG gibi sensörler
          aracılığıyla elde edilir. Bireylerin davranışları hakkında daha nesnel bilgiler sunan bu ölçümlerin, ölçme ve değer-
          lendirme sonuçlarının anlamlandırılmasında ve yorumlanmasında yardımcı olabileceğine yönelik çalışma örnekleri
          sunulmuştur.

          Psikolojik Ölçmenin Felsefi ve Tarihî Temellerine Genel Bir Bakış yazımızda eğitimde “ölçme” kavramının felsefik
          ve tarihî arka planına dair bazı temel bilgiler üzerinde durulmuştur. Özellikle matematik, istatistik ve psiko-fizik çalış-
          maların geçmişte eğitimde ölçme alanının şekillenmesindeki katkılarına bakıldığında bu alana dair önemli katkıların
          sunulduğu görülür. Bu gelişmelerin neticesinde zekâ, kişilik, tutum, ilgi ölçmeye yarayan ölçeklerin geliştirilmesi ve   .
          uygulanması da tarihin eski dönemlerine kadar uzanmaktadır. Kişilerin bu özelliklerinin ölçülmesi sonrası planlama   ıstanbul
          ve uygulamaların yapılmasını kolaylaştıracağından bu süreç önemsenmiştir.

          Doğal Dil İşleme (DDİ) yazımızda, teknoloji ve dil gelişiminin iç içe geçmişliği üzerinde durulmuş, doğal dili işlemeye
          ilişkin farkındalık kazandırma amaçlanmıştır. Yapay zekânın DDİ ile ilişkisinden; metin tabanlı uygulamalara (marka-
          laşma, destek hizmetleri, arama motoru sonuçları, akıllı metinler, makine tabanlı dil çevirileri, duygu analizi, otomatik
          düzeltme, Siri, Google asistan vb.) yönelik gelişmelerinden bahsedilmiştir.

          Geri  bildirime  yönelik  yazılarımızda,  geri  bildirimin  tanımın-
          dan başlanarak etkili bir geri bildirimin öğrenciler üzerindeki
          olumlu sonuçları üzerinde durulmuştur. Geri bildirimin öğren-
          ci başarı ve motivasyonuna etkisinin olumlu ya da olumsuz
          sonuçları; geri bildirimin zamanlaması, formatı ve miktarının
          hedef kitleyle uyumlu olmasının gerekliliği vurgulanmıştır. Et-
          kili bir geri bildirim sonrasında öğrencinin eksikliklerin neler
          olduğu belirlenir, öğrenme sürecinin neresinde olduğu tespit
          edilir ve bir sonraki adım sağlıklı bir biçimde planlanır. Dolayı-
          sıyla yazılarımızda geri bildirimin öğrenme sürecinin sağlıklı
          ilerlemesi için vazgeçilmez bir unsur olduğu yansıtılmıştır.

          Özellikle salgın dönemiyle birlikte artan eğitimde dijitalleşme
          sürecinde bilgisayarlar, bilişim araçları, internet kullanımı art-
          mıştır. Dergimizde yer alan bilgisayar tabanlı test uygulamala-
          rına yönelik yazılarımızda, özellikle bilgisayar tabanlı testlerin
          bireye uyarlanmış formları üzerinde durulurken bireysel geli-
          şimin bu tip testlerle daha belirgin olarak ölçülebileceği vurgu-
          su yapılmıştır. Bilgisayar tabanlı testlerin bireye uyarlanabilen
          veya uyarlanamayan formları üzerinde durularak kâğıt-kalem
          testleriyle  aralarındaki  farklar,  avantajlar  ve  dezavantajların
          neler olabileceği konusunda bir ön bilgilendirme yapılmıştır.
           .
          Istanbul
                  ÖLÇME
                                .
                   DEGERLENDIRME                                                                               9
                       (
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14