Page 13 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 13

iyi şekilde örneklendirmektedir. Gelir   nolojik  alanlardaki  bu  kadar  başarı
              dağılımındaki  bu  dengesizlik  sosyal   ve  ekonomik  getiriye  rağmen  neden
              ve ekonomik hayatı da doğrudan et-  dünya  genelinde  bu  insani  sorunlar
              kilemekte ve gelir azlığı olan ülkeler   hala devam etmektedir?
              incelendiğinde eğitim, sağlık, güven-
                                                 Hepimizin  bildiği  gibi  devletlerin
              lik  problemlerinin  bu  ülkelerde  yay-
                                                 eğitim  sistemlerinden  beklenen  en
              gın  olduğu  görülmektedir.  Sosyal  ve
                                                 önemli kazanım, ideal niteliklere sa-
              ekonomik  istikrarsızlık  az  gelişmiş
                                                 hip  bireylerin  yetiştirilmesidir.  Bu
              ülkelerde diğer yaşam alanlarında da
                                                 noktada özelde milli, genelde ise in-
              önemli  sorunlara  sebep  olurken  bu
                                                 sani  değerlerle  donatılmış  bireylerin
              durum  sosyo-ekonomik  çıkmazların
                                                 yetiştirilmesi,  toplumsal  ve  kültürel
              aşılmasını daha da güçleştirmektedir.
                                                 yapının devamlılığının yanı sıra dün-
              Dolayısıyla  yaşanan  bu  kısır  döngü
                                                 yanın  sürdürülebilirliği  için  büyük
              özelde  az  gelişmiş  bölgeler  genelde
                                                 önem taşımaktadır. Özellikle son elli
              ise dünya için önemli küresel sorun-
                                                 yıldır  giderek  artan  küresel  sorunla-
              lara  neden  olmaktadır.  Dünya  gene-
                                                 rın çözümünde en etkili yöntemlerin
              linde  refahın  dağılımındaki  bu  ada-
                                                 başında  eğitim  gelmektedir.  Eğitime
              letsizlik sınırlar arası göçe de zemin
                                                 ilişkin politika ve uygulamalarda aka-
              hazırladığından  küresel  düzeyde  ya-
                                                 demik  kazanımların  yanı  sıra  kişisel
              şanan bu sorunları önlemede yoksul
                                                 gelişime,  milli  ve  insani  değerlere
              ülkelerdeki  bu  kısır  döngünün  kırıl-
                                                 odaklanan  yaklaşım  ve  uygulamala-
              ması  son  derece  önemlidir.  Bu  nok-
                                                 rın önemsenmesi eğitimden beklenen
              tada BM tarafından sosyal, ekonomik
                                                 kazanımların  gerçekleştirilmesi  açı-
              ve  siyasal  yaşama  ilişkin  17  başlık
                                                 sından elzemdir. Sanayi, bilim ve tek-
              altında  getirilen  Sürdürülebilir  Kal-
                                                 noloji bu kadar gelişmişken dünya ge-
              kınma Amaçları ile 2030 yılına kadar
                                                 nelinde yaşanan insanlık sorunlarının
              küresel  düzeyde  yaşanan  sorunların
                                                 hala varlığını devam ettiriyor olması
              iyileştirilmesi hedeflenmektedir.
                                                 cevaplanması gereken önemli bir so-
              Teknolojinin  gelişmesi  ile  robotlarla   rudur.  Nitekim  son  yıllarda  bilimsel
              tıbbi operasyonlar yapılabilirken dün-  ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak   DOSYA
              yanın  az  gelişmiş  bölgelerinde  hala   insani hayat standartlarında görülen
              yenidoğan  ölümlerinin  yüksek  oran-  yükseliş dünya genelinde aynı oranda
                                                                                          11
              da  olması  ve  temel  tıbbi  imkanların   gerçekleşmemekle birlikte, her geçen
              azlığı;  tarım  teknolojileri  ile  üretim   gün dünyanın herhangi bir ülkesinde
              artarken temel gıda ve suya erişimin   yeni bir bilimsel başarıya imza atılma-
              neredeyse  imkansız  olduğu  bölgele-  sına rağmen başka bir bölgede açlık,
              rin varlığı; binlerce çocuğun yetersiz   susuzluk gibi temel insani ihtiyaçların
              beslenmeye  bağlı  gelişim  sorunları   karşılanamıyor olması önemli bir pa-
              yaşaması; dünyanın birçok ülkesinde   radokstur. Bu noktada eğitim ve öğre-  İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
              eğitim,  kültürel,  ekonomik  yaşama   tim çalışmaları planlanırken, eğitime
              ilişkin  fırsatların  yok  denecek  kadar   yönelik politikalar belirlenirken aka-
              az  olması  akla  şu  soruyu  getirmek-  demik ve mesleki gelişimin yanı sıra
              tedir:  21.  yüzyılda  bilimsel  ve  tek-  insani değerlere de odaklanılması son
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18