Page 16 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 16
TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ:
ERDEM, DEĞER VE BECERİLERİN
BULUŞTUĞU BÜTÜNCÜL EĞİTİM
YAKLAŞIMI
Dr. Öğrt. Üyesi Tolga TOPÇUBAŞI
MODEL, ÖĞRENCİLERİN SADECE AKADEMİK BİLGİ EDİNMELERİNİ
DEĞİL, AYNI ZAMANDA AHLAKİ VE MANEVİ DEĞERLERLE
DONATILMALARINI, YETENEKLERİNİ GELİŞTİRMELERİNİ VE TOPLUMA
FAYDALI BİREYLER OLARAK YETİŞTİRİLMELERİNİ AMAÇLAMAKTADIR.
Günümüz dünyasında eğitimin ama- akıl-duygu, nefis-vicdan, insan-top-
cı, bireylerin yalnızca bilgiyle dona- lum ve zaman-mekân dengesi göze-
tılmasından öteye geçmiştir. Artık, tilmektedir. Bu denge, bireylerin hem
modern eğitim sistemlerinin hedefi, bireysel hem de toplumsal düzeyde
bireylerin ahlaki ve manevi değer- uyumlu ve dengeli bir yaşam sürme-
lerle şekillendirilmesi, aynı zamanda lerine olanak tanır.
bu değerlerin yanında gelişmiş bece-
Eğitimdeki bu bütüncül yaklaşım,
rilere sahip olmalarıdır. Bu bağlam-
da, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, insanın zihinsel, sosyal, duygusal, fi-
bireylerin tüm yönleriyle gelişimini ziksel ve ahlaki gelişimlerinin bir bü-
esas alan ve bu doğrultuda bütüncül tün olarak ele alınmasını gerektirir.
bir eğitim yaklaşımını benimseyen Bu nedenle, Türkiye Yüzyılı Maarif
bir model olarak karşımıza çıkıyor. Modeli, milli eğitimin temel ilkeleri
DOSYA Türkiye'nin köklü medeniyet mirası doğrultusunda, erdem, değer ve be-
cerilerin bir araya getirildiği yenilik-
üzerinde yükselen bu model, sadece
bilgi aktarımını değil, aynı zamanda çi bir eğitim modeli olarak karşımı-
14 bireylerin topluma faydalı, erdemli za çıkmaktadır. Model, öğrencilerin
ve değer sahibi kişiler olarak yetişti- sadece akademik bilgi edinmelerini
rilmelerini hedeflemektedir. değil, aynı zamanda ahlaki ve manevi
İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ lerin sadece zihinsel değil, duygusal, lerini geliştirmelerini ve topluma fay-
değerlerle donatılmalarını, yetenek-
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, birey-
dalı bireyler olarak yetiştirilmelerini
sosyal ve manevi açıdan da gelişim-
amaçlamaktadır. Bu süreci zenginleş-
lerini sağlamak amacıyla tasarlanmış-
tirmek için disiplinler arası niteliğinin
tır. Bu çerçevede, medeniyetimizin
yanı sıra disiplinler üstü ve disiplinler
temel kavramları olan akl-ı selim,
ötesi yaklaşımlardan da yararlanıl-
kalb-i selim ve zevk-i selim sahibi ne-
maktadır.
siller yetiştirmek için madde-mana,