Page 15 - akademi-dergisi-ekim-2024
P. 15
Diğer yandan bireyi sosyal, duygusal önemli adım eğitime yatırım yapmak
ve psikolojik yönleri olan bir bütün ve eğitsel amaçları bu doğrultuda ya-
olarak ele alan bir yaklaşımla hazır- pılandırmaktır. Ulusal ve uluslararası
lanan modelde sağlıklı yaşam, te- kuruluşlar aracılığı ile her ne kadar
mizlik, huzurlu insan, mahremiyet, küresel sorunların çözümü için mad-
mütevazılık, aile bütünlüğü, dostluk, di ve manevi katkılar sağlansa da in-
dürüstlük, sabır, çalışkanlık, tasarruf, san faktörü gerekli insani değerlerle
özgürlük, sevgi, vatanseverlik, yar- donatılmadıkça alınan önlemlerin
dımseverlik, duyarlılık, estetik, mer- başarılı olması zor görünmektedir.
hamet değerlerinin ön planda olduğu Bu bakımdan Türkiye Yüzyılı Maarif
görülmektedir. Model ile başkalarının Modeli ile hedeflenen insan profilinin
haklarına saygı duyan, güvenilir, ta- değer ve erdem odaklı olması ve insa-
biata ve toplumsal sorunlara duyarlı, nı bir bütün olarak ele alması büyük
meraklı, eleştirel düşünen, iş birliği önem taşımaktadır. Hepimiz biliyoruz
yapan, esnek, araştırmacı, problem ki dünyanın başarılı ve aynı zamanda
çözen, yiğit ve mert, risk alan, ini- yardımsever, dayanışmaya önem ve-
siyatif alan, destekleyici, girişimci, ren, başkalarına saygılı, empati kura-
iyiliksever, yardımsever, paylaşımcı, bilen ve en önemlisi insana değer ve-
sağlıklı beslenen, düzenli uyuyan ve ren bireylere ihtiyacı bulunmaktadır.
dinlenen, düzenli spor ve egzersiz ya-
pan, temiz, bağımlılıktan kaçınan ve
bağımlılıkla mücadele eden, manevi
sağlığını koruyan bireyler yetiştiril-
mesinin hedeflenmesi BM Sürdürü-
lebilir Kalkınma Amaçları arasında
yer alan Sağlık ve Kaliteli Yaşam, İn-
sana Yakışır İş ve Ekonomik Büyüme,
Eşitsizliklerin Azaltılması, Sorumlu
Üretim ve Tüketim, Barış, Adalet ve
Güçlü Kurumlar, İklim Eylemi, Suda- DOSYA
ki Yaşam, Karasal Yaşam amaçları ile Kaynakça
modelin doğrudan bağlantılı olduğu-
1. Chapin III, F.S., Torn, M.S. ve Tateno, M. 13
nu diğer amaçların gerçekleştirilme- (1996). “Principles of Ecosystem Susta-
sine de dolaylı katkıda bulunduğunu inability”. American Naturalist, 148(6),
göstermektedir. 1016-1037.
2. Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı
Ulusal ve küresel düzeyde sosyal, (UNDP) ve Oxford Üniversitesi Oxford
ekonomik ve fiziksel imkanlardan Yoksulluk ve İnsani Gelişme İnisiyatifi
(OPHI). (2023). Multidimensional Po-
dünyaya zarar vermeden yararlan- İSTANBUL AKADEMİ DERGİSİ
verty Index. https://www.undp.org/tr.
mak bu farkındalığa sahip bireylerin
3. https://turkiye.un.org/tr/sdgs
yetiştirilmesi ile mümkündür. Bu ne- 4. https://www.globalcompactturkiye.org/
denle dünyanın sürdürülebilirliğinin surdurulebilir-kalkinma-amaclari/
sağlanmasında atılması gereken en 5. https://tymm.meb.gov.tr/